Bratislava 19. septembra 2018 (HSP/Foto:TASR-Pavel Neubauer)
 
V posledných týždňoch vidíme, že slovenská železničná doprava už nie je iba nespoľahlivá, ale priamo nebezpečná. Hnutie OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti (OĽANO) považuje za absurdné, že v tejto situácii sa poslanec Robert Fico vyjadruje, že železniciam sa darí a znižujú svoju stratu.

Ilustračné foto

Tieňový minister dopravy Ján Marosz (OĽANO) upozornil na včerajší prípad horiaceho expresu Podlužan z Bratislavy do Nových Zámkov. Od horiaceho rušňa sa postupne chytil vagón a následne sa pretrhlo aj vedenie, ktoré spadlo, a cestujúci museli utekať po koľajniciach a cez pole. „Podobných prípadov bolo v posledných dňoch viac. Horiaci rušeň zo soboty, strhnuté vedenie v Bratislave a cestujúci, ktorí čakali vo vlakoch na pomoc niekoľko hodín, roztrhnutý vlak a ďalší ľudia, ktorí po poruche rušňa doslova dokráčali do práce a do škôl po koľajniciach,“ uviedol Marosz s tým, že OĽANO už apelovalo aj na ministra dopravy priamo v parlamente.
„Reakcie pána Érséka, ale aj predsedu SNS Andreja Danka sú, že vlaky sa postupne modernizujú a manažmenty štátnych železničných firiem sú schopné, a nemôžu za jeden deň dobehnúť to, čo sa tridsať rokov zanedbávalo. Musíme dodať, že netreba zabúdať na to, kto na Slovensku vládol bez krátkej prestávky posledných dvanásť rokov,“ pokračoval poslanec.
Podľa J. Marosza nesie za tieto havárie zodpovednosť aj súčasné vedenie železničných firiem. „Tieto havárie sú dôsledkom katastrofálnej údržby, ktorá sa každý deň zanedbáva. Vo Švajčiarsku jazdia bez problémov aj 50-ročné rušne, či vagóny. U nás však horia, pretože zamestnanci železníc nemajú s čím robiť. Chýbajú náhradné diely a materiál na opravu vlakov. To všetko vám potvrdí ktorýkoľvek zamestnanec údržby, nie manažéri z riaditeľstiev,“ vyjadril sa Marosz, podľa ktorého je paradoxné, že v tejto situácii „masíruje“ poslanec Robert Fico verejnosť tým, že vďaka doprave zadarmo sa vlakom darí, cestujúcich je viac a železnice znižujú stratu.
Expert OĽANO na dopravu Jiří Kubáček reagoval na slová Roberta Fica, ktorý sa vyjadril, že „železniciam sa znižuje strata.“ „Je pravda, že strata železníc sa postupne znižuje, no Fico zamlčal, že štát každý rok posiela železniciam výrazne viac peňazí vo forme dotácií,“ uviedol Kubáček a pokračoval: „Od roku 2014 do roku 2017 sa strata štátneho dopravcu síce znížila o tri milióny eur, dotácie štátu sa však zvýšili o neuveriteľných 33 miliónov eur. Okrem toho rástli železniciam aj tržby z prepravy. Robert Fico tak zatajil minimálne 30 miliónov, ktoré sa stratili v Železničnej spoločnosti a zneužíva, že v komplikovaných číslach sa bežní ľudia nevyznajú,“ upozornil J. Kubáček.
Ako ďalej uviedol Ján Marosz, z uvedeného vyplýva, že štát míňa na železnice stále viac peňazí, vlakov jazdí rovnako málo a ich kvalita sa zhoršuje. „My sa preto pýtame, kde sú tieto peniaze? Prečo nám na koľajniciach horia rušne, keď do železníc leje štát stále viac peňazí?,“ pýta sa Marosz.
Hnutie OĽANO žiada ministra dopravy, aby okamžite vymenil manažmenty Železničnej spoločnosti a Železníc Slovenskej republiky. „Sú tam nekompetentní politickí nominanti pána Danka a pána Hrnčiara. A to nielen na riaditeľských pozíciách, kde šéfom ZSSK je právnik a šéfom ŽSR bývalý manažér Orangeu. Nehovoriac o tom, že ani ľudia pod nimi nie sú odborníci. Príčinou toho je zlá organizácia práce, katastrofálna údržba, nejasné hospodárenie a každodenné meškania, na ktoré doplácajú cestujúci. Železnice ihneď potrebujú odborníkov. Železniciam musia šéfovať skúsení manažéri s dlhoročnou praxou na železnici,” uzavrel Ján Marosz s tým, že OĽANO chce spoľahlivú dopravu na Slovensku.
 
Príspevok Železnice kolabujú, Fico zavádza o ich hospodárení. OĽANO žiada okamžitú výmenu manažmentov ZSSK a ŽSR zobrazený najskôr Hlavné správy.