Nitra 1. októbra 2017 (TASR/HSP/Foto: TASR – Martin Baumann)

Pomáhať drobným vinárom pri umiestňovaní ich produkcie na trhu je jedným z mnohých zámerov občianskeho združenia Za silné regióny. Jeho hlavným cieľom je podpora domácich producentov a snaha dostať čo najviac regionálnych výrobkov na trh
Ilustračné foto

Združenie začína svoj pilotný projekt rozbiehať v Nitrianskom kraji. „A ten je prakticky celý vinohradníckou oblasťou. Aj preto je pre nás podpora regionálnych výrobcov vína veľmi dôležitá. Do istej miery nám nahráva aj to, že v posledných rokoch sa veľmi skvalitnila výroba. Vína, ktoré sa dnes produkujú v Nitrianskom kraji, naozaj môžu konkurovať vínam v rámci sveta, pretože tí vinohradníci, ktorí na to majú prostriedky a chodia na medzinárodné súťaže, získavajú mnohé ocenenia. Čiže máme produkty, ktoré sú naozaj vysoko kvalitné,“ skonštatoval koordinátor projektu Za silné regióny Daniel Balko.
Združenie sa zaoberá predovšetkým podporou malých producentov, pre ktorých je náročné dostať sa do obchodných reťazcov. „Sme radi, že aj v tomto smere sa črtá istá zmena a aj obchodné siete už začínajú vyčleňovať priestory pre regionálne produkty. Keď si však pozrieme ich skladbu, tak väčšinu ide o výrobky, ktoré sú už na trhu etablované,“ vysvetlil Balko.
Drobní vinári tak budú mať podľa jeho slov aj naďalej problém dostať svoju produkciu na regály obchodov. „Nie je jednoduché dostať ich víno na trh a k zákazníkom, preto by sme im chceli pomôcť prilákať zákazníkov k ich vínu. Chceme ich podporiť aj v takých technických veciach, aby si napríklad uvedomili, že kvalitná vineta je dôležitá, ale hlavne, aby pochopili, že organizovanie miestnych oberačkových slávností či otváranie pivníc pre turistov sú tými cestami, ako sa dostať k potenciálnemu zákazníkovi. Sme radi, že tieto podujatia sa už rozbiehajú, ale stále to nie je systémovo podporené,“ povedal Balko.
Podľa jeho slov by v tomto smere mohli pomôcť regionálnym vinárom aj obce a Nitriansky samosprávny kraj (NSK) tým, že by v turistických informačných kanceláriách zriaďovali pulty s regionálnymi produktmi. „Treba si uvedomiť, že tam, kde je v Nitrianskom kraji najväčšia turistická návštevnosť, teda na termálnych kúpaliskách, sú zároveň aj vinárske oblasti, kde sa dnes už dorába veľmi kvalitné víno. Prepojiť cestovný ruch s propagáciou a podporou malých regionálnych výrobcov by mohlo priniesť úspech. Máme tu kúpaliská, kde návštevníci po pár dňoch nemajú čo robiť. Výlety do miestnych pivníc a ochutnávky kvalitných vín môžu zatraktívniť turistickú ponuku a zároveň prinesú zákazníkov priamo k regionálnym výrobcom vín,“ dodal Balko.