Vysoké Tatry 30. apríla 2019 (TASR/HSP/Foto:TASR-Oliver Ondráš)

Záujem o rekreačné poukazy v regióne Vysokých Tatier je veľký, ubytovateľom však chýba jednotný systém. Vyplýva to z vyjadrení viacerých poskytovateľov ubytovania, ktoré poskytli TASR. „Pre náš hotel to znamená zvýšenie práce recepcie, pretože každý zamestnávateľ požaduje niečo iné a nie je to jednotné. Pri forme rekreačných poukazov je potrebné urobiť jednotnú formu, tak pre zamestnávateľa, ako aj pre hotel,“ uviedol Martin Augustin z recepcie Hotela Bellevue vo Vysokých Tatrách

Ilustračné foto

Dodal, že každý jeden ich hosť si od nového roka žiadal doklad pre príspevok na rekreáciu. Ďalší problém vidí v tom, že forma platby kartou nie je reálna, pretože terminály v hoteloch nemajú zmluvy so zamestnávateľmi, a tak karty na termináloch, kde je príspevok na rekreáciu, nefungujú. “Po skončení pobytu nám potom hostia píšu, že potrebujú doklad o miestnej dani, doklad o potvrdení pobytu, prípadne koľko hostí bolo na izbe atď. Problém rekreačných poukazov je len jeden – nie je to jednotné a polovica zamestnancov dostane podklady od zamestnávateľa až po pobyte,“ uzavrel Augustin.

Výhrady voči systému má aj Peter Červeň, ktorý prevádzkuje dva penzióny v historickej popradskej mestskej časti Spišská Sobota. „Momentálne som v rokovaní s agentúrami, ktoré sprostredkujú rekreačné poukazy a nepáči sa mi, že by si mali sťahovať 10 percent z každého poukazu. To sú peniaze, ktoré mali podporiť domáci cestovný ruch, mali ísť do nášho rozpočtu a teraz by som mal časť z nich odovzdať nejakej firme len preto, že si podchytila väčších zamestnávateľov. To sa mi nezdá fér voči poskytovateľom ubytovania,“ skonštatoval Červeň. On osobne si minulosti, ešte pred zavedením rekreačného príspevku, sám dohodol podmienky so zamestnávateľom a na základe nich potom ubytoval pracovníkov firmy. „Dohodli sme si cenu, ktorá bola akceptovateľná pre obe strany, následne sme my ako ubytovateľ vydali darčekový poukaz, s ktorým sa následne zamestnanec u nás ubytoval. Bolo to transparentné a neprišiel som o žiadnu maržu,“ zdôraznil Červeň, ktorého už oslovili viaceré sprostredkovateľské agentúry.

Naopak, veľmi pozitívne hodnotí príspevok na rekreáciu Marcela Štefániková, ktorá prevádzkuje Chatu pod Soliskom a Majlátovú chatu na Popradskom plese. Skonštatovala, že tento systém zvýšil počet slovenských turistov a motivuje domácich návštevníkov tráviť aspoň časť dovolenky doma na Slovensku. „My to považujeme za správny krok. Väčšinou to funguje tak, že si klienti nájdu ubytovanie u nás sami, rezervujú si to a hneď nás upozornia, že budú požadovať faktúru, aby si mohli uplatniť príspevok od zamestnávateľa. Nespolupracujeme so žiadnou agentúrou, riešime to priamo so zamestnancom,“ priblížila Štefániková s tým, že od začiatku roka si zhruba štvrtina ubytovaných hostí na týchto dvoch chatách vypýtala potvrdenie pre rekreačný poukaz. „Máme veľa zahraničných hostí, Slovákov je asi štvrtina a dá sa povedať, že takmer všetci mali takúto požiadavku na nás,“ dodala s tým, že nemá výhrady voči súčasnému systému a považuje ho za veľmi jednoduchý.

„Naša spoločnosť neuzavrela zmluvnú spoluprácu so žiadnou zo sprostredkovateľských poukážkových firiem. Rozhodli sme sa takto z viacerých dôvodov. Najvážnejším z nich boli neprimerane vysoké provízie požadované zo strany spomínaných spoločností,“ skonštatovala riaditeľka obchodu a marketingu Hotel TMR Katarína Lukáčová. Dodala, že ich klienti dostávajú po ukončení pobytu daňové doklady, ktoré ich oprávňujú čerpať na pobyty v hoteloch príspevky od zamestnávateľov, aj pri rezervácii priamo cez predajné kanály. „Dokonca sme v online predaji zaviedli pre klienta možnosť upozorniť recepciu hotela na tento zámer, už pri vytvorení rezervácie. Takže už pred príjazdom recepčná vie o požiadavke klienta a môže si hneď pri check-ine potvrdiť meno ubytovaného, ktorý bude čerpať príspevok, a podľa toho pripraviť potrebné doklady,“ vysvetľuje Lukáčová.

Zároveň dodala, že ich klienti využili túto možnosť už v zimných mesiacoch, ale nárasty pozoruje prevádzkovateľ už aj v mesiacoch apríl a máj. „Túto nábehovú fázu sme aj vzhľadom na neskoré interpretácie legislatívnych úprav očakávali. Vysoké množstvo rezervácií s touto požiadavkou od klientov evidujeme už na prvý letný prázdninový mesiac, keď je primárny záujem o akvaparkové hotely,“ doplnila na záver Lukáčová.

Zdroj