Bratislava 22. mája 2020 (SITA/HSP/Foto:TASR-Henrich Mišovič)

Výpadok výroby vo štvorici slovenských automobiliek, ktoré museli prerušiť a následne obmedziť produkciu, v súvislosti s aktuálnou koronakrízou odhaduje spoločnosť Euler Hermes na takmer 115 tis. automobilov. Kia Motors Slovakia, Volkswagen Slovakia, ako aj Groupe PSA Slovakia a Jaguar Land Rover Slovakia už pritom svoju výrobu postupne obnovujú

Ilustračné foto

„Výpadok je ale značný a v polovici mája pre odstávky v štyroch slovenských automobilkách dosiahol takmer 115-tisíc vozidiel,“ uviedol riaditeľ Euler Hermes na Slovensku Peter Mucina. Zastavenie výroby pre pandémiu sa pritom podľa neho prirodzene prenieslo aj na dodávateľské reťazce v rámci automobilového priemyslu.

Euler Hermes konštatuje, že v dôsledku obmedzení zaznamenali európske automobilové trhy v apríli bezprecedentný pokles. Podľa údajov jednotlivých národných ekonomík, klesol počet registrácií nových áut v Nemecku v apríli medziročne o 61%, vo Francúzsku o 89 %, v Španielsku, v Spojenom kráľovstve o 97 % a v Taliansku až o 98 %. Od začiatku tohto roka do konca apríla poklesol automobilový trh v Nemecku o 31 %, v Spojenom kráľovstve o 43 %, vo Francúzsku o 48 %, v Španielsku o 49 % a v Taliansku o 51 %. „Týchto päť krajín reprezentujúcich 75 % európskeho trhu zaznamenalo v apríli súhrnný prepad o 84 %. Prepad počas prvých štyroch mesiacov je na úrovni – 42 %, čo zodpovedá zníženiu predaja o 1,6 milióna nových automobilov,“ priblížil situáciu v Európe Mucina.

Podľa ukazovateľov vyhľadávania automobilov sledovaných spoločnosťou Google však vidno obnovený záujem domácností o autá. S výnimkou Nemecka ale ešte nie je dosť silný na to, aby sa čoskoro prejavil na nákupoch automobilov. „Medzi oživením záujmu o automobily na internete a obnovením registrácií nových áut v priemere dochádza k troj- až štvormesačnému oneskoreniu,“ poznamenal Mucina. Prvým predpokladom obnovenia dopytu, samozrejme popri ukončení obmedzení mobility, ja však podľa neho znovuotvorenie showroomov a predajní v celom regióne. „Pomôcť by mohli zľavy na aktuálne zásoby skladových vozidiel. Ďalším faktorom je samotné ochorenie Covid-19, pretože ľudia sa obávajú používať verejnú dopravu a autá považujú za bezpečnejšie,“ pripomína Mucina.

Neočakáva však, že sa nákup automobilu stane v najbližšom čase prioritou pre väčšinu domácností, pokiaľ k tomu nedostanú určitú „motiváciu“. „Obnovenie vyústi do výroby nových modelov, bude však postupné a nebude stačiť na úplné oživenie dopytu. Ak neprídu žiadne konkrétne opatrenia na zvýšenie dopytu takým či oným spôsobom, ako napríklad bonusy, dotácie alebo fiškálne stimuly – najmä v prospech vozidiel s nižšími emisiami – mali by sme očakávať, že európsky trh sa v roku 2020 zníži zhruba o 30 %,“ avizuje Euler Hermes. To by podľa spoločnosti viedlo k najhoršiemu výsledku od začiatku týchto štatistík v roku 1999, kedy sa predalo 12 miliónov kusov áut, čo je o 6 miliónov kusov menej ako v roku 2019.

Euler Hermes je svetovým lídrom v poistení obchodných pohľadávok a špecialistom v oblasti hodnotenia rizika, bonity, záruk a inkasa pohľadávok. Spoločnosť ponúka B2B klientom finančné služby s cieľom podporovať ich cash flow a správu obchodných pohľadávok. Spoločnosť sídli v Paríži, je prítomná vo viac ako 50 krajinách a pracuje v nej viac ako 6 050 zamestnancov. Euler Hermes je členom skupiny Allianz.

Zdroj