Európa 19. augusta 2017 (HSP/Foto: TASR/AP-AP/Manu Fernandez)

„Je to vojna, aj keď sa tomu vojna nehovorí,“ píše v úvode svojej analýzy Daniel Baret. Svoje tvrdenie preukazuje počtom obetí, ktoré prišli o život od 14. júla minulého roka, kedy zločinci zabíjali pomocou kamiónu na promenáde vo francúzskom meste Nice. V Európe od vtedy zomrelo v dôsledku útokov 183 ľudí a viac ako 1000 ich bolo zranených. Takmer všetky spáchali islamisti a najčastejšie na to použili nejaký druh automobilu. Rovnako tomu bolo aj pri poslednom útoku na ulici La Rambla v Barcelone, kde zomrelo 13 ľudí a viac ako 100 ich bolo zranených.
Pomoc zraneným ľuďom v Barcelone

„V závislosti od frekvencie útokov a skutočnosti, že nejde o izolované miesto (teroristi nedávno zabili ľudí vo Francúzsku, Belgicku, Spojenom kráľovstve, Španielsku, Švédsku, Nemecku, Rusku alebo Bosne a pokusy o atentáty boli zmarené v Taliansku, Rakúsku, Holandsku a inde) možno konštatovať, že kontinent čaká ešte dlhý a veľmi krvavý boj s radikálmi, ktorých je vo fundamentalistickom islamskom prostredí v Európe desiatky tisíc,“ vysvetľuje Baret.
Prostredie extrémizmu posilňuje podľa jeho slov nielen radikálna náboženská ideológia, ale aj vojny na Blízkom východe a v severnej Afrike ako aj ilegálna migrácia.
Obrovským bezpečnostným problémom v Európe sa teda ukazujú útoky s použitím automobilu. Zbraň alebo výbušniny je zložitejšie získať. Naproti tomu, auto požičajú každému, kto má vodičský preukaz. A zabíjať s ním je, bohužiaľ, pomerne jednoduché. FBI tvrdí, že táto taktika teroristov získava celosvetovo na popularite, pretože nevyžaduje žiaden predchádzajúci tréning a skúsenosti.
Baret pripomína, že používanie áut ako vražednej zbrane, je podporované aj radikálnymi islamistickými organizáciami. V roku 2010 v online magazíne Inspire, ktorý publikuje “Al-Káida na Arabskom polostrove”, sa nachádzali pokyny pre džihádistov, aby používali auto a vyberali si ľahko zraniteľných chodcov. V manuáli sa okrem iného píše: “Uistite sa, že máte dosť veľkú rýchlosť na dosiahnutie maximálneho krviprelievania.”
Aj propagandistické video publikované Islamským štátom v roku 2014 povzbudzuje svojich francúzskych sympatizantov, aby používali autá na zabíjanie západných civilistov.
Vo francúzskom Nice bolo vozidlom zabitých 87 ľudí (vrátane vodiča) a 458 bolo zranených. Počas predvianočného krviprelievania v Berlíne kamión, ktorý riadil tuniský prisťahovalec Anis Amrim, zabil 11 ľudí, zranených bolo 56 ľudí. Výsledkom štvrtkového útoku v Barcelone je 13 mŕtvych a viac ako 100 zranených.
Aj po poslednom útoku prišli mnohé vyjadrenia politikov nielen Európskej únie, ale aj Spojených štátov či Ruska. Situáciu komentovali a úprimnú sústrasť vyjadrili aj premiér Robert Fico a prezident Andrej Kiska. Opätovne odzneli najrôznejšie slová v duchu odsúdenia terorizmu a potrebou i snahou s terorizmom bojovať.
Príkladom sú slová Jeana-Claude Junckera: „nikdy sa nenecháme zastrašiť takýmto barbarstvom,“ či generálneho tajomníka Severoatlantickej aliancie (NATO) Jensa Stoltenberga: “zjednotene bojujeme proti terorizmu.”
Žiaľ, nikto z vrcholných predstaviteľov po žiadnom doterajšom útoku sa nezaoberal podstatou problému, ktorá by mohla skutočne zabrániť, aby teroristi zabíjali masy ľudí v európskych mestách. Nikto z nich ani nezavadil o problematiku nelegálnej migrácie, ktorá je príčinou príchodu mnohých radikálnych moslimov ochotných zabíjať Európanov aj s rizikom, že prídu o vlastný život a ktorá je podstatnou pri vyriešení problému terorizmu na starom kontinente.