Česko/Nemecko 15. februára 2018 (HSP/Foto:TASR-Pavol Ďurčo)

Prvý český vodič kamióna vyhral súd o to, že mu česká firma za riadenie v Nemecku platila menej ako je tamojšia minimálna mzda. Nemecká štátna pošta mu musela doplatiť viac než štvrť milióna českých korún. Dopravcovia sa teraz obávajú, že tento úspech môže spustiť lavínu ďalších žalôb a tvrdia, že by ich tieto spory zruinovali, píše o tom iDnes.cz
Ilustračné foto

Šoféra kamiónu Jiřího Gabrhela zastavila v polovici roka 2015 v Nemecku policajná hliadka. Policajti sa okrem iného začali pýtať, koľko peňazí si zarobí za hodinu.
„Dali mi leták, kde bolo, na koho sa môžu obrátiť vodiči, keď majú menšie mzdy. Všetci vedia, že českí šoféri na minimálnu nemeckú mzdu nikdy nedosiahnu,“ hovorí po dvoch rokoch súdu prvý úspešný vodič Jiří Gabrhel.
V Nemecku platí od roku 2015 zákon o minimálnej mzde, ktorá musí byť od vlaňajšieho januára aspoň 8,84 eur za hodinu. Pri 160 odpracovaných hodinách za mesiac by tak vodiči mali mať zhruba 1500 eur.
Gabrhel ozrejmil, že jazdil za základ dvanásť tisíc českých korún. O svojich cestách si viedol podrobnú dokumentáciu. Náslende sa obrátil na nemecké odbory, predložil im dokumenty a všetko už vyriešili za neho.” Je to len o tom sa nebáť,“ vysvetlil.
Český kamionista medzi ostatnými vodičmi robí teraz osvetu. Na parkoviskách im rozpráva o svojom prípade a radí im čo by mali urobiť.

Precedens
Gabrhelovi pomohla vysúdiť peniaze organizácia Faire Mobilität, ktorá sa zaoberá poradenskými službami pre zamestnancov zo strednej a východnej Európy a zastáva sa predovšetkým kamionistov z Česka, Poľska, Maďarska, či Rumunska.
„Zákonná minimálna mzda platí i pre zamestnancov, ktorí dočasne vykonávajú prácu v Nemecku. Nezávisle na tom, či majú pracovnú zmluvu uzavretú s nemeckou, alebo zahraničnou firmou,“ vysvetlil Stanislava Rupp z menovanej organizácie.
„Rozhodnutie o doplácaní minimálnej mzdy je zatiaľ ojedinelá vec, u ktorej vidíme zatiaľ veľa nejasností. Snažíme sa zistiť k tomuto prípadu v Nemecku podrobnosti. Určite by sme neuvítali, keby sa vodiči začali hromadne takto súdiť, pretože v tu chvíľu je tu právna neistota,“ ozrejmil generálny tajomník združenia autodopravcov Česmad Bohemia Vojtěch Hromíř.
Autodopravcovia naopak tvrdia, že týmto opatrením sa snažia nemeckí odborári a tamojšie špeditérske firmy zlikvidovať lacnejšiu konkurenciu, ktorá ju ničí.
„Lacnejší autodopravcovia z Česka, Poľska i ďalších krajín ich pripravujú o tržby. Už vlani začali dostávať vodiči pokuty za to, že jazdia v Nemecku za nižšiu než minimálnu nemeckú mzdu,“ hovorí dispečer Petr Kůs.
Proti tamojším pravidlám sa chce Česko brániť aj oficiálne na pôde Európskej únie.
„Pravidlá v cestnej doprave potrebujeme regulovať jednotne na európskej úrovni, a nie vrážať medzi štáty klin v podobe ochranárskych opatrení,“ uviedol pred časom český minister dopravy Dan Ťok.