Bratislava 20. marca 2017 (TASR/HSP/Foto:TASR-Andrej Galica)

Novelu zákona o cestnej premávke navrhuje poslanec Národnej rady za Smer-SD Jozef Buček

Zníženie spodnej hranice veku pre žiadateľov o vodičské preukazy na nákladné autá či autobusy pomôže k riešeniu problémov s nedostatkom vodičov. Spoločne to tvrdia zástupcovia verejnej dopravy – Združenie prevádzkovateľov hromadnej dopravy osôb v mestských aglomeráciách SR, Zväz autobusovej dopravy, Zväz zamestnávateľov MHD SR a Združenie cestných dopravcov Česmad Slovakia. Zníženie spodnej vekovej hranice, ktorú navrhuje v novele zákona o cestnej premávke poslanec Národnej rady SR za Smer-SD Jozef Buček, preto vítajú.

Ilustračné foto

“Súčasné nastavenie legislatívy vytvára pre možných záujemcov z radu stredoškolských absolventov hluché trojročné až šesťročné obdobie. Navrhovaná úprava znížením dolnej vekovej hranice vytvára možnosť plynulého prechodu od absolvovania strednej školy do vodičskej praxe,” vysvetlili. O pozíciu vodiča vo verejnej doprave nie je podľa nich v súčasnosti pre jej náročnosť, zvýšenej zodpovednosti a regulácii dostatočný záujem. Ako priblížili, na trhu práce je nedostatok vodičov s vodičským oprávnením skupiny C, D, DE.

Zástupcovia profesijných združení opakovane na úrovniach rezortu a tripartity vyzývali na riešenie problému nedostatku vodičov verejnej osobnej dopravy. Jedným z navrhovaných opatrení bolo aj zníženie vekovej hranice žiadateľov o udelenie vodičského oprávnenia.

“Aktuálny zákon nereflektuje na súčasnú situáciu na trhu. Na jednej strane zápasíme s nedostatkom uchádzačov, na druhej strane veková regulácia eliminuje záujemcov, ktorí si predstavu svojho profesijného uplatnenia spájajú so službou za volantom. Veríme, že práve zníženie minimálneho veku vodičov by mohlo pozitívne ovplyvniť dopyt o tieto pozície aj u absolventov stredných škôl,” vysvetľuje výkonný riaditeľ Dopravného podniku mesta Prešov a predseda Združenia prevádzkovateľov hromadnej dopravy osôb v mestských aglomeráciách SR Peter Janus.

Navrhované legislatívne opatrenie by podľa zástupcov umožnilo zamerať sa už vo vzdelávacom systéme na základnú prípravu žiakov na povolanie vodiča s možnosťou získania vodičských oprávnení. Zákonné podmienky, aj po príslušnej novele, sú pripravené tak, že mladí budúci vodiči verejnej dopravy aj po získaní vodičského preukazu týchto skupín musia splniť všetky podmienky na získanie kvalifikačnej karty vodiča. V nadväznosti na rámec európskej legislatívy bude môcť mladý profesionál jazdiť len na vnútroštátnej preprave.

Motorové vozidlá skupiny C a CE (vozidlá určené na prepravu tovaru s celkovou hmotnosťou nad 3,5 t) môžu v súčasnosti viesť vodiči po dovŕšení 21 rokov. Poslanec Buček navrhuje znížiť túto vekovú hranicu na 18 rokov. Nižší vek žiada aj pri motorových vozidlách skupiny D a DE (vozidlá určené na prepravu viac ako osem osôb okrem vodiča). Dnes môžu takéto vozidlá viesť vodiči po dovŕšení 24 rokov. Po novom by mohli už od 21 rokov.

Vážení čitatelia, žiaden článok na tejto stránke nie je spoplatnený, čo je dôvodom, prečo musí byť na nej viac reklamy. Chceme vás preto poprosiť o trpezlivosť a zhovievavosť. Vieme, že reklama je niekedy otravná, ale pomáha dofinancovať prevádzku vášho obľúbeného portálu. Chceme sa tiež obzvlášť poďakovať tým, ktorí nás finančne podporujú. Ak sa k nim chcete pripojiť, kliknite sem.