Svitko aj Jakeš budú zhodne jazdiť na motocykli KTM 450 Replica. Štefan Svitko, ktorý vlani skončil na Dakare na skvelom druhom mieste, však môže z toho stroja v novom ročníku vydupať oveľa viac. Do rúk totiž tentoraz dostal nie sériový, ale továrenský stroj, ktorý je prešpikovaný viacerými vylepšeniami. Čo to znamená? „Motorka má lepšie odpruženie, je ľahšia a jednoduchšie sa ovláda ako sériová. Je nová, mala by mať výkonnejší motor,“ uviedol Svitko.

Sériová KTM 450 Replica Ivana Jakeša.
Obsah: 449,3 ccm
Maximálna rýchlosť:
175 km/h
Hmotnosť bez paliva:
140 kg
Prevodovka: 6 stupňov

„Hlavný rozdiel je, že od predchádzajúcich modelov nemusíme pred pretekmi nič upravovať, dokonca je nastriekaná v Števových farbách. Je o kilo, dve ľahšia, ale nie o veľa, pretože musí vydržať 9- až 10-tisíc km. Vypínače sú oproti ‚sériovke‘ na jednom mieste,“ vysvetľoval s úsmevom Svitkov technik Zlatko Novosad. Ivan Jakeš, ktorý vlani Dakar nedokončil pre zranenie kolena a zlomeninu palca, bude jazdiť na rovnakom type ako Svitko, ale iba v sériovom prevedení.

Továrenská KTM 450 Replica Štefana Svitka.
Obsah: 449,3 ccm
Maximálna rýchlosť:
190 km/h
Hmotnosť bez paliva:
138 kg
Prevodovka: 6 stupňov

To znamená, že vylepšenia na motorke mu nerobili vo fabrike, ale si ich Ivan robil s tímom doma vo svojej garáži. Dokáže napriek tomu konkurovať najlepším? „Určite áno, Ivan patrí jazdeckými zručnosťami medzi top 5 borcov Dakaru. Na ‚sériovke‘ sme robili úpravy, ale neradi by sme ich verejne proklamovali. Čo môžem povedať, je, že sme sa mimoriadne koncentrovali na priebeh krivky motora. Minulý rok sme nazbierali množstvo údajov a dát, tie sme využili. Dôležitá bola aj príprava podvozka. Práve pre nadmerné opotrebovanie prednej vidlice a tlmičov mal Ivan nešťastný pád, pre ktorý musel predčasne skončiť. Verím, že niečo také sa teraz nestane,“ povedal konštruktér Dick Kvetňanský, ktorý zároveň priznal, že Jakešova mašina napriek vylepšeniam stráca oproti Svitkovej.

„Továrenský stroj má špecifiká a Ivan je v tomto naozaj znevýhodnený. Pomalší bude najmä v etapách, kde sú dlhé rovinky. Vtedy jazdci zaradia najvyšší stupeň a idú na plný plyn. Tu sa Ivan nedokáže ani svojím jazdeckým umením vyrovnať súperom a pri maximálnej rýchlosti bude strácať,“ dodal Kvetňanský.