Bratislava 23. októbra 2017 (HSP/Foto:TASR-Jakub Kotian)

Marosz a Heger v júli  vyzvali premiéra Fica, aby urobil poriadok a zastavil šafárenie v rezorte dopravy
Hnutie OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti (OĽANO) víta rozhodnutie štátneho železničného osobného dopravcu Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s., (ZSSK) zrušiť verejnú súťaž na prenájom 36 klimatizovaných lôžkových vozňov za 47 miliónov eur, ktorý od samého začiatku považovalo za nevýhodnú. Upozornili na to poslanci hnutia OĽANO Ján Marosz a Eduard Heger na tlačovej konferencii v júli 2017, na ktorej zároveň vyzvali premiéra Roberta Fica, aby urobil poriadok a zastavil šafárenie v rezorte dopravy.
Na snímke Ján Marosz

Informácia o zrušení súťaže bola v piatok (20. októbra 2017) uverejnená vo Vestníku verejného obstarávania. Podľa našich prepočtov mohli železnice prerobiť od 8 do 20 miliónov eur, a to v závislosti od rozsahu používania prenajatých lôžkových vozňov. „Zrušenie súťaže potvrdzuje naše predpoklady o zle nastavenom tendri, ktorý mohol pripraviť daňových poplatníkov Slovenska o milióny eur,“ povedal Marosz, podľa ktorého táto aktivita poslancov OĽANO zabránila tomu, aby boli peniaze štátu vyhodené von oknom.
Verejné obstarávanie bolo s najväčšou pravdepodobnosťou vyhlásené bez predbežnej analýzy. Poslanci hnutia OĽANO na tlačovej konferencii, kde označili súťaž za predraženú, požiadali firmu, aby zverejnila finančno-kapacitnú analýzu, na základe ktorej identifikovala potrebu lôžkových vozňov. ZSSK tak doteraz neurobila, čím naznačila, že takú analýzu zrejme ani nemá.
Bez predbežného rozboru zdrojov a potrieb pritom nie je zodpovedné obstarávať aktíva v takom finančnom rozsahu, o to viac, že by boli hradené z verejných zdrojov, teda z peňazí nás všetkých. „Prenajímať vozne za niekoľko desiatok miliónov eur bez analytických prepočtov považujem za nezodpovedný morálny hazard so zdrojmi verejných financií,“ doplnil poslanec Heger. Upozorňuje, že tak chcela urobiť firma, ktorá dlhodobo nie je schopná uhrádzať svoje náklady z tržieb a dohodnutej dotácie štátu. Dlhodobo totiž zaznamenáva miliónové straty nad rámec svojich príjmov z cestovného a dotácie. Podľa údajov Ministerstva dopravy a výstavby SR bola len v roku 2015 nekrytá strata ZSSK 28,7 milióna eur.
Pre objektivitu však treba dodať, že takéto hospodárenie nejde len problémom samotnej ZSSK, ale je spôsobené aj prepravou zadarmo. Ministerstvo dopravy pri zavádzaní bezplatnej prepravy pre študentov a penzistov koncom roka 2014 oficiálne uviedlo, že to bude ročne stáť 13 miliónov eur a o túto sumu aj zvýšilo ročné zdroje ZSSK. Neoficiálne sa však náklady dopravy zadarmo približujú až k 30 miliónom eur, čo každoročne prehlbuje nekrytú stratu ZSSK.
OĽANO zároveň zdôrazňuje, že nespochybňuje potrebu obnovy vozového parku v železničnej osobnej doprave. Treba však k tomu pristupovať na základe analýz, ktoré preukážu objektívnu potrebu nákupu. Uvedomujeme si, že ZSSK potrebuje nové lôžkové vozne, ale podstatne menej ako bolo predmetom navrhovanej zmluvy.

Redakciu informoval Matúš Bystriansky, komunikácia s médiami OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti (OĽANO)