Janov 20. augusta 2018 (HSP/Foto: TASR/AP- Antonio Calanni)
 
Taliansky inžinier Riccardo Morandi, ktorý navrhol zrútený janovský most, upozornil už pred štyrmi desaťročiami, že si bude vyžadovať stálu údržbu na odstránenie hrdze vzhľadom na účinky korózie z morského vzduchu a poškodzovanie betónu, informovala agentúra AP

Pohľad na zrútený diaľničný most Morando v Janove 15. augusta 2018.

Štátna talianska televízia RAI v nedeľu oznámila, že inžinier Riccardo Morandi o tom napísal ešte v roku 1979, čo bolo 12 rokov po tom, ako bol most s jeho menom slávnostne otvorený v prístavnom meste Janov.
V tom čase sa už Morandi zmieňoval o “dobre známej strate povrchovej chemickej odolnosti betónu” kvôli morskému vzduchu a znečisteniu z okolitej oceliarne. Rozhodol sa napísať o tom preto, lebo poškodzovanie predstavovalo určité “rozpaky” vzhľadom na “agresivitu” korózie, ktorá nebola viditeľná až v takom stave v iných prostrediach.
Morandi opätovne potvrdil spoľahlivosť svojho projektu kovovobetónového mosta, ale varoval: “Skôr či neskôr, možno o niekoľko rokov, bude potrebné použiť ošetrenie pozostávajúce z odstránenia všetkých zistených náznakov hrdze na výstužiach.” Na ich pokrytie odporúča použiť epoxidovú živicu ako materiál “s veľmi vysokou chemickou odolnosťou”.
 
Obavy z minulosti
Zrútenie mosta v Janove je stále predmetom vyšetrovania odborníkov. Vedúci vládneho inšpekčného tímu Roberto Ferrazza naznačil skôr sériu možných príčin a nie iba jednoduché narušenie podpory mosta. “Musíme sa pozrieť na umiestnenie trosiek, vzhľadom na to, že zlomy vyvolali nerovnovážny pohyb štruktúry,” povedal Ferrazza podľa agentúry ANSA.
Podľa spravodajského magazínu Espresso bol Ferrazza bol jedným z inžinierov, ktorí vedeli o pokročilej korózii na kľúčových miestach mosta, a 1. februára sa zúčastnil na stretnutí odborníkov z ministerstva dopravy a spoločnosti, ktorá spravuje opravy mostov. Zápisnica zo schôdze odporučila, aby sa opora mosta opravila. Ponuka na realizáciu rekonštrukčných prác vo výške 20 miliónov eur sa začala v apríli, uvádzajú talianske médiá.
Aj iní inžinieri tvrdia, že už dávno existovali obavy z neobvyklej kovovobetónovej konštrukcie navrhnutej Morandim v niekoľkých jeho mostných projektoch namiesto použitia bežnejších oceľových káblov.
Portál news.com.au potvrdzuje, že Morandiho most pochádzajúci zo 60. rokov bol po desaťročia preplnený konštrukčnými problémami, čo viedlo k nákladnej údržbe a kritike od inžinierov.
Šéf spoločnosti Giovanni Castellucci uviedol, že vybudovanie nového oceľového mostu bude trvať osem mesiacov. Ale talianskej vláde sa tento návrh zdá ako “nepostačujúci”.
 
 
Príspevok Varovania Morandiho k vlastnému mostu zobrazený najskôr Hlavné správy.