Prievidza 29. mája 2017 (TASR/HSP/Foto:TASR/AP)

Do školského roku 1955/1956, kedy vznikol sláčikový orchester, siaha história dnešného Školského orchestra pri Základnej umeleckej škole (ZUŠ) Ladislava Stančeka v Prievidzi. Dnes v ňom pôsobia okrem detí- žiakov i pedagógovia
“Do orchestra je zapojených do 30 ľudí. Hrajú v ňom prevažne žiaci, pre ktorých je veľmi motivujúce, že tam s nimi hrajú aj ich pedagógovia,” uviedol dirigent školského orchestra Ján Glos.
Ilustračné foto

Dôležitým faktorom pre orchester, ako ho doplnil riaditeľ prievidzskej ZUŠ Anton Bakyta, je to, aby deti spoločne hudobne tvorili a spolupracovali. “V orchestri spolu hrajú deti rôzneho veku a hudobných skúseností. Tí mladší sa učia od svojich starších spolužiakov,” vysvetlil.
Glos ďalej ozrejmil, že orchester sa nezameriava len na klasické, hrá i modernejšie skladby. “Deti sa vždy potešia, keď interpretujú veselé, rýchlejšie skladby. V poslednej dobe je naším obľúbeným skladateľom Peter Martin, ktorý bol tiež pedagógom na škole, učil hru na husliach a viole, preto veľmi dobre pozná možnosti týchto nástrojov a svoje skladby dokáže priam ušiť na mieru. Použije jednoduchý motív, ten rozpracuje do jednotlivých nástrojových skupín a výsledkom jeho skladateľskej práce je vždy pútavé a kvalitné dielo,” priblížil. S orchestrom tiež spolupracujú sólisti z radov učiteľov alebo žiakov školy.
“Samozrejme, nie je jednoduché udržať dobrú úroveň, pretože žiaci sú v dnešnej dobe príliš vyťažení inými aktivitami. Napriek tomu dokážeme vytvoriť veľmi zaujímavé projekty. V poslednej dobe sa začína čoraz viac zintenzívňovať medziodborová spolupráca vedúca k realizácii viacerých pútavých projektov, na ktorých participuje množstvo žiakov a učiteľov všetkých odborov,” priblížil dirigent orchestra. Išlo podľa neho napríklad o hudobno-dramatické dielo Sebecký obor či hudobno-tanečnú rozprávku Šípková Ruženka. “Práve Šípková Ruženka vznikla na motívy baletu Oskara Nedbala a na jej realizácii spolupracovali okrem orchestra i žiaci tanečného a literárno-dramatického odboru školy. Rekvizity a scénu pripravili pod dohľadom svojich pedagógov žiaci výtvarného odboru,” spomenul.
Orchester by podľa slov Glosa chcel i v budúcnosti opäť spojiť umelecké sily odborov a zrealizovať podobné projekty. “Mojím cieľom je zintenzívniť spoluprácu i so speváckym zborom školy,” dodal.