Košice 1. augusta 2017 (TASR/HSP/Foto:TASR-František Iván)

Nedostatok vodičov autobusov v košickej MHD v týchto dňoch spôsobil výpadky niektorých spojov. S problémom chýbajúcich vodičov zápasí Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) už dlhšie.
Ilustračné foto

“Aby sme takýmto situáciám predišli, záujemcov o profesiu vodiča autobusu MHD, ale aj vodičov, ktorí už zamestnancami našej spoločnosti sú, sme sa rozhodli motivovať náborovým a stabilizačným príspevkom vo výške 1500 eur,” informovala hovorkyňa DPMK Michaela Karaffová.
Nevypravenosť všetkých autobusových spojov MHD nie je podľa jej slov problémom iba v Košiciach. Podobnú situáciu pre nedostatok vodičov zaznamenávajú aj v Bratislave, Žiline či Nitre. Podľa dlhodobých prognóz sa bude táto situácia v nasledujúcich rokoch ešte zhoršovať, dopravné podniky preto pri nábore vodičov prichádzajú s mnohými motivačnými faktormi – náborovým príspevkom, príspevkom na cestovné, stravu či ubytovanie.
S podobnou iniciatívou prichádza aj DPMK v rámci náborového a stabilizačného príspevku. Prvú splátku vodič dostane po odpracovaní jedného roka, podmienkou na získanie celého príspevku je odpracovať v DPMK päť rokov.
“Okrem tohto finančného príspevku záujemcom o prácu vodiča MHD aktuálne ponúkame rozšírenie vodičského oprávnenia skupiny C na skupinu D vo vlastnom stredisku autoškoly. Ak s DPMK podpíše pracovnú zmluvu, kurz mu uhrádzame. S nástupom do zamestnania získa nový vodič všetky benefity zamestnanca DPMK,” priblížila Karaffová.
Uchádzač na pozíciu vodiča musí byť starší ako 24 rokov, zdravotne spôsobilý, okrem vodičského oprávnenia skupiny D musí absolvovať aj psychologické testy a získať kvalifikačnú kartu vodiča pre osobnú dopravu.
Keďže profesionálnych vodičov nie je na trhu práce dostatok, alternatívou trvalého pracovného pomeru je aj dohoda o vykonaní práce. “Ak by záujemcom o túto formu spolupráce chýbala časť z potrebných dokladov, napríklad kvalifikačná karta vodiča či potvrdenie o psychologickej spôsobilosti, naša spoločnosť mu získanie dokladov uhradí v plnej výške. Podmienkou je, že v DPMK odpracuje päť rokov,” doplnila hovorkyňa.
Košická spoločnosť sa tiež pripojila k iniciatíve združenia slovenských dopravcov so snahou o zmenu legislatívy týkajúcej sa minimálneho veku vodiča autobusu. Podľa európskeho práva ním môže byť každý po dosiahnutí 21 rokov, slovenská legislatíva určuje minimálny vek 24 rokov.