Bratislava 3. marca 2019 (HSP/Sputnik/Foto:TASR-Lukáš Grinaj)
 
Politológ Juraj Marušiak nepovažuje ani jeden z dvoch zverejnených prieskumov v piatok 1. marca za dôveryhodný. Riaditelia agentúr si však za nimi stoja

Ilustračné foto

Lebo ak jedna kandidátka má v jednom prieskume 18 percent a v druhom až 52, tak minimálne jedna agentúra postupovala nekorektne, neprofesionálne. Čo nevylučuje, že manipuláciu vykonala aj druhá agentúra. Ponúka sa otázka, či doteraz publikované prieskumy možno považovať za nejaký zdroj poznatkov o vývoji volebných preferencií, alebo ide o špecifickú formu volebnej kampane, ktorá je ale mimoriadne zlá,” upozorňuje Marušiak.
“Sú medzi nimi veľmi veľké rozdiely, jednak čo sa týka Šefčoviča, ale aj Čaputovej. Vnímam ako problém, keď sa objaví v posledný deň pred začiatkom moratória prieskum od neznámej agentúry, o ktoré nikto z okruhu mojich známych doteraz nepočul. Ako druhý problém vnímam tie rozdiely, ktoré nemožno pripísať na vrub nejakej štatistickej chybe,” hovorí politológ.

Podľa jeho názoru je nárast preferencií Čaputovej očakávaný, ale nezdá sa mu pravdepodobné, že by bol až tak prudký. Dodal, že publikovaním takýchto prieskumov a veľmi osobitných čísel si niekoľko agentúr koleduje o stratu svojho dobrého mena.
V reakcii na spochybňovanie výsledkov prieskumu zareagoval pre denník Pravda riaditeľ agentúry AKO Václav Hriech: “Naše merania sú reálne, vysokú podporu Čaputovej spôsobilo odstúpenie Mistríka.” Vysvetlil aj nižšie preferencie Maroša Šefčoviča: “Počet nerozhodnutých klesá každým dňom a tak sa zvyšuje kvórum. Preto Šefčovič neklesol, zostali mu pôvodnú podporovatelia, ale Čaputovej pribudli voliči Mistríka. ”
Riaditeľ projektu Phoenix research on-line Jan Kubáček si za uverejneným výskumom stojí.
“Náš výskum mal niekoľko meraní hneď po odstúpení pána Mistrík až do prvého marca. Výsledok ale nie je natoľko poznamenaný eufóriou po odstúpení pána Mistríka. Myslím, že výsledky niektorých konkurenčných agentúr mohli byť podmienené týmto momentálnym oznámením. Pre náš výsledok bolo dôležité aj očistenie od váhajúcich voličov a potencionálnych nevoličov. V našom prieskume sme tiež merali čisto dualitu Čaputovej a Mistríka. Zadávateľ výskumu nebol žiadny, motivoval nás práve záujem o tento fenomén odstúpenie,” vysvetlil Kubáček.

Príspevok V jednom 18%, v druhom až 52%? Politológ spochybnil slovenské predvolebné prieskumy. “Agentúry si koledujú o stratu dobrého mena. Rozdiely nemožno pripísať už ani štatistickej chybe” zobrazený najskôr Hlavné správy.