Na snímke príslušník Horskej záchrannej služby sa klania pred fotografiami zosnulých leteckých záchranárov, ktorí zahynuli pri páde vrtuľnika pri obci Strelníky počas poslednej rozlúčky v Konkatedrále Sedembolestnej Panny Márie v Poprade 20. septembra 2016. Foto: TASR – Oliver Ondráš

Poprad/Strelníky 7. septembra (TASR) – Rok od tragického pádu vrtuľníka pri katastri obce Strelníky v Banskobystrickom okrese, pri ktorom zahynuli traja členovia posádky spolu s pacientom, si na svojich kolegov spomínajú aj na popradskej základni, odkiaľ vrtuľník vzletel. Na ich počesť, ale aj posádky vrtuľníka, ktorý sa zrútil v roku 2015 v Slovenskom raji, sa dnes v tatranskej obci Ždiar začali preteky posádok rýchlej zdravotnej pomoci Rescue Lesnica – Memoriál Mareka Rigdu a posádky OM-ATB.

„Minuloročná tragédia, pri ktorej sme stratili troch skvelých záchranárov a kolegov, poznačila každého z nás. V srdciach nám stále pretrváva bolesť, žiaľ a smútok,“ uviedla hovorkyňa Air-Transport Europe (ATE) Zuzana Hopjaková. Pri páde vrtuľníka Bell 429 zahynula lekárka Patrícia Krajňáková, pilot Ján Rušin a záchranár František Bartoš. „Pre Paťku, Janka a Ferka sa stala záchrana ľudského života či zdravia nielen životným mottom a povolaním, ale aj každodenným krédom. A práve tam obetovali to najcennejšie, čo mali – svoj život,“ doplnila. Na ich počesť leteckí záchranári v nedeľu 3. septembra odhalili pamätnú tabuľu pri kostole v Strelníkoch.

Zo záverečnej správy z vyšetrovania leteckej nehody od Leteckého a námorného vyšetrovacieho útvaru Ministerstva dopravy a výstavby SR vyplýva, že za pád vrtuľníka je zodpovedný aj pilot. Pilot po vzlete nedosiahol bezpečnú výšku nad okolitým terénom, okrem toho sa vrtuľník počas letu stretol s lesným porastom v klesavej zákrute v prízemnej výške. Počas pádu zahynul 51-ročný pilot vrtuľníka Ján Rušin, ktorý nalietal viac ako 4649 hodín počas 15.066 letov. Na vrtuľníku Bell 429 nalietal 17 hodín 48 minút, z toho jednu hodinu 53 minút v noci. ATE tvrdí, že Rušin patril v spoločnosti k najskúsenejším pilotom, bol kvalifikovaný aj ako inštruktor a vykonával výcviky s ďalšími pilotmi.

Na snímke záchranári, hasiči a vyšetrovateľ pri troskách zrúteného záchranárskeho vrtuľníka v horách 5 kilometrov od obce Strelníky 8. septembra 2016. Foto: TASR – Branislav Račko

„Malá letová skúsenosť pilota na type vrtuľníka Bell 429 pri nočných letoch a súvisiaca zmena návykov získaných dlhoročnou praxou na vrtuľníku typu Agusta mohli viesť pri únave pilota po veľkej psychickej záťaži k jeho chybám v pilotáži,“ uvádza sa v záverečnej správe. Ako spolupôsobiace príčiny pádu vrtuľníka vyšetrovacia komisia uviedla aj let v náročnom horskom terénne za špecifických podmienok, nakoľko išlo o astronomickú noc. „Pilot spĺňal všetky potrebné kvalifikácie na vykonanie predmetného záchranárskeho letu. V zmysle osnov výcviku, ktoré sú schválené Dopravným úradom, rovnako spĺňal potrebný počet letových hodín v noci na vrtuľníku Bell 429. Svojimi celkovými letovými skúsenosťami patril medzi najskúsenejších pilotov našej spoločnosti,“ uzavrela Hopjaková.

Memoriál Mareka Rigdu sa v Ždiari koná na počesť 45-ročného lekára, ktorý zahynul pri páde vrtuľníka v Prielome Hornádu v Slovenskom raji 17. júla 2015. Spolu s ním o život počas leteckej nehody prišiel 44-ročný pilot vrtuľníka Ľubomír Majerčák, 34-ročný letecký záchranár Martin Svitana a 37-ročný náčelník Horskej záchrannej služby v Slovenskom raji Dušan Leskovjanský.

Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR