Peking/Washington 19. februára 2018 (HSP/Global Times/Foto:TASR/AP-Evan Vucci)

Čína sa značne kriticky na portáli Global Times vyjadruje na adresu Donalda Trumpa, ktorý tvrdí, že obnoví znova veľkosť USA.
Na snímke prezident USA Donald Trump

Vo svojom prvom prezidentskom prejave sľuboval Donald Trump, že jeho agenda ohľadne budovania a modernizácie infraštruktúry umožní „vybudovať nové cesty, mosty, diaľnice, železnice a vodné cesty po celej našej krajine“. Jeho plán, zverejnený v pondelok „vyzerá úplne ako lesklý hotel, ktorý je však vyrobený z tofu“.
Podľa tohto plánu by sa mali v priebehu nasledujúcich desiatich rokov znížiť príspevky z iných federálnych programov o 200 miliárd dolárov, aby sa mohli financovať projekty v oblasti modernizácie infraštruktúry. Trump sa snaží získať celkovo až 1,5 miliardy dolárov získaním investícií zo štátnej a miestnej správy, ako aj od súkromných firiem.
Tento Trumpov plán čoskoro vyvolal kritiku. Niektorí americkí analytici konštatovali, že vláda neposkytla adekvátne federálne financovanie a pre miestne samosprávy jeho projekt predstavuje veľké finančné zaťaženie. Takisto tvrdia, že súkromné korporácie nebudú investovať do projektov s nízkou návratnosťou.
Trump v svojej prezidentskej kampane opakovane upozorňoval na „rozpadajúci sa stav“ americkej infraštruktúry, ktorá bráni americkej ekonomike dosiahnuť jej plný potenciál. Väčšina hlavných  infraštruktúrnych systémov v krajine bola navrhnutá a postavená v šesťdesiatych rokoch a mnohé sú už po dátume svojej maximálnej životnosti.
Cesta k Trumpovým ambíciám je však plná prekážok. Najväčším problémom je financovanie ale takisto obmedzenia, ktoré sú spôsobené americkým politickým systémom, najmä straníckou politikou.
USA nemajú usporiadaný politický systém na podporu obrovských projektov, ako je napríklad modernizácia infraštruktúry krajiny. Je veľmi ťažké získať podporu obidvoch amerických hlavných politických strán (republikáni a demokrati), ktoré stoja tvrdohlavo proti sebe a nie sú od posledných prezidentských volieb dospieť k zmysluplnému konsenzu.
Po zverejnení Trumpovho plánu vyhlásili okamžite demokrati svoj nesúhlas. Tvrdia, že súkromno-verejné partnerstvá, ktoré sú hlavnou koncepciou Trumpovho plánu sú „podvodmi“, ktorých cieľom je obohatenie súkromných dodávateľov.
Demokrati nedávno predstavili vlastný návrh výstavby novej infraštruktúry vo výške jedného bilióna dolárov, ktorý pozostáva výlučne z priamych federálnych zdrojov.
Vzhľadom na polarizovanú podstatu americkej politiky je otázne, či prejde Trumpov plán Kongresom. V roku 2011 zablokovali republikáni návrh prezidenta Baracka Obamu na opravu mostov, diaľníc a iných dopravných systémov vo výške 60 miliárd amerických dolárov.
Isaac Boltansky, analytik výskumnej firmy Compass Point, vyhlásil, že takmer nikto neočakáva, že sa v tomto roku podarí Trumpovmu plánu modernizácie a výstavby infraštruktúry prejsť Kongresom, Boltanský poukazuje na „hlboké politické rozpory ohľadne mechanizmu financovania“ a „už preťažený legislatívny kalendár“.
V Číne naproti tomu v posledných rokoch dosiahla výstavba a modernizácia infraštruktúry pozoruhodné úspechy, preto považujú USA Čínu za konkurenta, keďže výstavba infraštruktúry je tiež istým druhom súťaže. Je to súťaž vládnych administratívnych kapacít a politických systémov.
Možnosť Washingtonu zmobilizovať všetky svoje zdroje nebola nikdy tak obmedzená, ako je teraz. Takže Trumpove výhliadky na modernizáciu infraštruktúry sú viac než ponuré.