Washington 16. januára 2017 (TASR/HSP/Foto:TASR/AP-Evan Vucci)

Budúci americký prezident Donald Trump pohrozil nemeckým automobilkám, že uvalí 35-% clo na dovoz áut do USA. Tento plán vyvolal v Nemecku tvrdú kritiku a mal negatívny vplyv na akcie automobiliek.

Na snímke Donald TrumpNa snímke Donald Trump

Trump v rozhovore pre nemecký denník Bild kritizoval nemeckých výrobcov áut za to, že nie sú schopní vyrábať viac vozidiel v USA. “Ak chcete vyrábať autá vo svete, potom vám želám všetko najlepšie. Môžete produkovať autá pre USA, ale za každé auto dovezené do USA zaplatíte 35-% clo,” uviedol Trump. “Odkazujem BMW, že ak chcete postaviť závod v Mexiku a plánujete predávať autá v USA bez 35-% cla, zabudnite na to.”

Akcia Volkswagen oslabila dopoludnia o 2 %, Daimleru a BMW o 1,8 %. Všetky tri nemecké firmy vysoko investovali do mexických závodov, aby vyvážali menšie autá do USA. Nemecké automobilky však v uplynulých siedmich rokoch výrazne zvýšili výrobu aj v USA, odkiaľ vyvážajú niektoré vozidlá.

Trump hrozí automobilkám, ktoré vyrábajú v Mexiku, kde sú nižšie náklady. Varoval tiež Toyotu, že ju čakajú veľké clá, ak bude produkovať model Corolla pre USA v plánovanom mexickom závode.

“V dlhodobom horizonte Spojené štáty uškodia len samé sebe, ak zavedú clá alebo ďalšie obchodné bariéry,” komentoval Trumpove vyhlásenia šéf zväzu nemeckého automobilového priemyslu VDA Matthias Wissmann.

Nemecký minister hospodárstva Sigmar Gabriel zasa vyhlásil, že USA by sa mali radšej snažiť vyrábať lepšie a populárnejšie autá namiesto toho, aby trestali nemecké automobilky.

Nemecký priemysel odmietol hrozbu budúceho amerického prezidenta Donalda Trumpa, ktorý chce zaviesť vysoké clá na dovoz áut do USA.

“Trump len poškodí vlastnú ekonomiku, ak sa pokúsi vyhnať automobilky z Mexika,” uviedol šéf zväzu nemeckého priemyslu BDI Dieter Kempf. Medzi USA a Mexikom podľa neho existuje rozdelenie práce, ktoré zvýšilo konkurencieschopnosť oboch krajín. Navyše americké firmy sú odkázané na nemecké technológie a medziprodukty z Európy, Mexika a ďalších štátov.

Kempf dal Trumpovi za pravdu, že silnejší priemysel je kľúčom k zvýšenej tvorbe pracovných miest. Tento cieľ sa však podľa neho nedá dosiahnuť zavádzaním ciel a protekcionizmom. “Nikto nie je ostrovom. Obchodné konflikty rodia len porazených.”

BMW aj napriek varovaniu trvá na pláne výstavby závodu v Mexiku, ktorý by mal byť hotový v roku 2019. Člen správnej rady BMW Peter Schwarzenbauer dnes pred novinármi v Mníchove uviedol, že firma trvá na svojich plánoch týkajúcich sa výstavby závodu v mexickom štáte San Luis Potosi. Továreň sa má dostať do prevádzky v roku 2019 a vyrábať sa tu budú vozidlá trojkového radu. Produkcia bude určená na svetový trh. Závod sa tak pripojí k existujúcim závodom v Nemecku a Číne, kde sa vyrábajú autá trojkového radu.