Toto je top šesť Slovákov, ktorí to na sociálnych sieťach fakt vedia

Stratégie nazreli do reklamných agentúr na Slovensku a vybrali top social media managerov, teda ľudí, ktorí sa starajú o značky na sociálnych sieťach. Kritérium bolo, aby každý mal minimálne 3 roky praxe, aby bol manažérom minimálne dvoch komerčných Facebook stránok, vedel deklarovať päť úspešných kampaní na sociálnych sieťach podložené reálnymi číslami a pracoval pre zahraničnú značku.

Pozrite si výber najúspešnejších manažérov sociálnych sietí na Slovensku:


Petra Divekyová

Petra Divekyová, Dotcom

„Pamätám si obdobie, keď som mala na mobile nastavené notifikácie z približne 10 profilov naraz, až mi ten mobil prirástol k ruke. Bolo to šialené, ale bavilo ma to,“ takto začína svoju cestu social media managera Petra Divekyová. Je jednou z mála žien, ktoré ovládajú sociálne siete na Slovensku.

Na začiatku pracovala s WordPressom, marketing riešila intuitívne, jednoducho prišla do agentúry a vraj potom sa všetko rozbehlo. Dnes vedie online oddelenie v Dotcome.

Ak sa jej spýtate, kto je podľa naj social media manager, dostanete jasnú odpoveď: „Myslím si, že social media manager je definíciou ani nie tak pozície, ako životného štýlu.“ Social media managerov podľa Petry vytvoril v podstate sám Facebook. Našťastie dnes existuje niekoľko nástrojov, ktoré uľahčujú prácu social media managerom a Petra už nezaspáva s mobilom v ruke. „Svoj sociálny život mám späť.“
A to nie je jediná zmena, ktorá sa udiala na sociálnych sieťach. Ľudia si na prítomnosť veľkého množstva značiek už zvykli, myslí si Petra. „Čo sa zmenilo je to, ako selektujú a lipnú na kvalite a autenticite obsahu.“ Ďalšou zmenou je nástup špecifických sociálnych sietí so špecifickými cieľovkami.

Čo ju baví, je sledovať, ako si ľudia dokážu značku stále viac a viac obľúbiť a dokonca ju sami aj ochrániť pred negatívnymi komentármi. S čím sa nám Petra priznala, bolo, že už niekoľkokrát si povedala „že toto bude fakt výzva“. Naposledy to bolo pri Slovnafte, keď dostala za úlohu komunikovať s ľuďmi na tému rafinérie a pohonných hmôt. Čo nesmie chýbať v Petriných bookmarkoch, sú zahraničné reklamné portály a profily zahraničných značiek, ktoré denne sleduje. No tú najväčšiu inšpiráciu nachádza v zážitkoch a v cestovaní. Poznať ju tiež môžete zo skupinky nadšencov, ktorí obľubujú extrémne športy a hovoria si Na hrane.

Prax: 5 rokov
Zahraničnú kampaň: bauMax
Adaptovala stratégiu Und Fertig na slovenský trh a tak k nám priniesla koncept A je to.

Najväčšie profily, ktoré spravovala:
Zlatý Bažant 60 000+ fanúšikov
Slovnaft 55 000+ fanúšikov
Baumax 50 000+ fanúšikov
Vitana 30 000+ fanúšikov
Karička 15 000+ fanúšikov
Malinô Brdo 15 000+ fanúšikov

Najúspešnejšia slovenská kampaň:
Petrin tím mal za úlohu využiť Štefana Svitka a podporiť vďaka nemu produkty MOL. Vytvorili hru na microsite, v ktorej fanúšikovia mohli jazdiť na Rely Dakar. Ako cieľ si stanovili website click a na stránku sa im podarilo dostať 32 000 návštevníkov. Kombinovali organický zásah a platenú podporu a zasiahli tak 400 000 unikátnych používateľov.




Jaro Horváth

Jaro Horváth, Creo Young Rubicam

Do práce chodí naschvál pešo, navštevuje pomerne lacné krčmy, športuje, stretáva sa s obyčajnými ľuďmi a počúva ich obyčajné príbehy. Takto sa necháva inšpirovať Jaroslav Horváth, ktorému nikto nepovie nijak inak ako Jaro.

Jaro je strategy planner a social media teamleader v Creo Young Rubicam a rozhodne si svoj sociálny život stráži. „Výborného social media managera delí od priemerného práve bohatý sociálny život. Vďaka nemu získava insighty zo života ľudí, chápe súvislosti, vie odhadnúť tone of voice a riešiť veci pragmaticky s nadhľadom,“ hovorí.

Vždy chcel mať „social“ zamestnanie. „Hlavne som vždy chcel robiť prácu, ktorá sa dotýka bežných ľudí a berie si od nich niečo, ale zas na oplátku by im mala aj vracať niečo späť. Na začiatku som ale chcel byť copywriterom.“ Neskôr začal kresliť komixy, ktoré bolo treba nejako distribuovať. A bolo to.

Cez Jarove facebooky prešlo za päť rokov jeho skúseností už viacero značiek. Najviac sa naučil na práci pre Adidas, ktorú označil za vysokú školu social media. Zároveň tvrdí, že svetový kontent je možné robiť aj zo Slovenska, presvedčil sa o tom na práci pre Hyundai. Práve túto značku na začiatku vnímal ako najväčšiu výzvu spolu so Slovenskou sporiteľňou.

Keďže pri oboch značkách začínal s čistým stolom, dnes vie, čo je to zodpovednosť za ostro sledované výsledky. „Dôležité je nenechať sa vtiahnuť do víru trendov a správne vyčítať to, čím budú žiť ľudia budúci rok,“ znie Jarove poučenie zo značiek.

Keď sa Jaro obzrie späť do minulosti, spomenie, ako sa zmenilo rozloženie sociálnych sietí a to, čo ľudia na ktorej sociálnej sieti hľadajú a to, čo od značiek očakávajú. Verí, že najlepšie časy social media máme pred sebou.

Značky, na ktorých pracuje ako content manager: Slovenská sporiteľňa, Hyundai Slovensko, adidas Slovensko. Veľkopopovický Kozel, OMV a iné.
Prax: 5+ rokov
Zahraničnú kampaň: adidas
Adaptoval obsah, ktorý pravidelne dostával z nemeckej centrály.

Najväčšie profily, ktoré spravoval:
Slovenská sporiteľňa: 125 000 fanúšikov
Adidas: 200 000 fanúšikov

Najúspešnejšia slovenská kampaň:
Počas leta 2015 odštartovali nový komunikačný koncept na sociálnych sieťach pre Hyundai Slovensko a to s vlastnoručne vytvoreným - foteným obsahom. Počet interakcií aj engagement medziročne stúpol o 100% a vytvorené podklady dnes adaptujú aj zahraničné marketingové oddelenia značky.



Zuzana Tvarošková

Zuzana Tvarošková, TRIAD Advertising

Rada fotí, ale tiež nemá problém vybavovať a riešiť veci. V čase, keď prišla do Triadu, ponúkali presne pozíciu, ktorá tieto dve veci spájala. Zuzana ale mala vždy svoj súkromný život a odvoláva sa pritom na tím, s ktorým pracuje. Vraví ale, že to, či má človek sociálny život, nezáleží od jeho povolania ale od typu človeka.

Najradšej má prácu pre slovenskú Becherovku. Bola pritom, keď sa nastavila nová stratégia na sociálnych sieťach. Najviac ju baví tvoriť unikátny obsah, ak aj príde zaváhanie, vyvažuje ho samotným klientom, ktorý jej vraj plne dôveruje.

Hoci je to jej obľúbený klient, zároveň je pre ňu najväčšou výzvou. Becherovka sa rozhodla, že chce omladiť svoju značku a aby ju viac vnímali mladí ľudia. Úlohou bolo pretaviť nové hodnoty, ktoré ale nemali byť o neviazanej zábave, ako to pri alkohole býva. Ďalšou výzvou bol pre Zuzanu cider Kingswood, ktorý uvádzala na trh a zakladala mu Facebook stránku úplne od začiatku. Úlohu nemala jednoduchú – získať si základňu fanúšikov. A ostražitá bola aj pri O2, keď išiel prvýkrát na Snapchat. “V čase, keď sme robili prvú kampaň neexistovali žiadne čísla ani štatistiky, ako ľudia používajú túto sociálnu sieť na Slovensku. Celé to bol taký veľký punk, ale skvelé, že sa dal klient nahovoriť.”

Paradoxne, Zuzana čerpá inšpiráciu od fanúšikov značiek na sociálnych sieťach. “Treba ich počúvať a robiť si reporty, lebo to vás vie posunúť správnym smerom.”

Zmeny na sociálnych sieťach vidí Zuzana najmä v tom, že pred troma rokmi bol trend postovať takmer každý deň a príspevky sa sponzorovali iba občas. Teraz je to v podstate úplne naopak. “Omnoho viac sa rieši, ako zaujať pozornosť ľudí, keď si scrollujú newsfeed.”

Prax: 3+ roky
Značky, na ktorých pracuje ako content manager:
Becherovka, O2, Kingswood

Najväčšie profily, ktoré spravovala:
O2 SK - 150 000 fanúšikov
Becherovka - 24 000 fanúšikov

Zahraničná kampaň:
Ako Social Media Lead má na starosti social media brand managerov značiek Absolut, Chivas Regal, Ballantines, Havana, Jameson, kde adaptuje.

Najúspešnejšia slovenská kampaň:
O2 na Snapchate
O2 uvádzalo do svojej ponuky nový telefón Coolpad Porto, ktorý bol ako stvorený pre mladých 15-25 rokov (dobrá predná kamera a eko obal z kešu orieškov). Práve preto sme sa rozhodli ako prví na Slovensku použiť na jeho promo Snapchat. Na Snapchate sme vytvorili Stories, ktoré komunikovali benefity telefónu. Ľudia mali spraviť screenshot toho screenu, na ktorom sa zjavili kešu oriešky. Jednoduchá “sranda", ako stvorená pre mladú cieľovku. Vďaka Snapchat analytike videli, kto splnil podmienky a z týchto ľudí sme vyžrebovali výhercov.



Mária Hadzimová

Mária Hadzimová, TRIAD Advertising

Pozvanie na jedno. Vraj to zaznieva v Triade dosť často na to, aby každý social media manager mal vždy svoj sociálny život. Avšak, aj keď sa Mária Hadzimová socializuje, stane sa jej, že vkĺzne do svojho asociálneho sveta, ako ho sama nazýva, aby skontrovala, ako sa darí práve bežiacej kampani, na ktorej pracuje. A keďže sociálnymi sieťami naozaj žije, aj také obyčajné postnutie fotografie s priateľmi jej trvá dlhšie než zvyčajne, pretože potrebuje nastaviť ten najlepší filter, copytext a všetkých označiť. “Ak budete raz niekedy žiť so socialistom v jednej domácnosti, budete pravdepodobne pri chystačkách von počuť vetu "Ešte si boostnem tento post a idem.",” priznáva zo svojho súkromia.

Byť socialistkou chcela v podstate vždy, hoci o tejto pozícií pred časom samozrejme nevedela. “Vždy som chcela robiť hlavne to, čo ma bude baviť, čo nebude stereotypné, niečo, čo ma bude učiť stále nové veci a posúvať vpred,” vysvetľuje Mária.

Pred časom musela odovzdať starostlivosť o značku Tatratea svojej kolegyni. “To bolo pre mňa asi zatiaľ najťažšie. Pre mňa je Tatratea lovebrand, každodenná radosť a zároveň výzva nič nepokaziť.” Ako social media manager zažila ale tiež momenty, kedy sa musela stotožniť so značkou, ktorá ju ako bežného človeka nezaujíma, alebo sa v nej nevyzná. Takým je pre Máriu napríklad banka, poisťovňa či stavebné tvárnice.

A ako rozhodnutia Zuckerberga ovplyvňuje media managerov na Slovensku? “Pred tomi rokmi sme boli v štádiu presviedčania klientov, že aktívna prítomnosť brandu na Facebook-u má zmysel a je nevyhnutná a asi pol roka na to, keď už to väčšina pochopila a obsah na Facebook-u sa začínal plniť, prišla prirodzene nutnosť začať obsah sponzorovať.”

Následne sa z Facebooku stalo médium, na ktorom sa bojuje o pár sekúnd pozornosti ľudí. A ďalej to už všetci poznáme. Na začiatky ale spomína Mária aj tak, že z graficky pozliepaných vizuálov, kde sa do fotky zo shutterstocku vložil produkt, prešli na vlastnú produkciu autentických prirodzených fotiek a videí. “Čo sa týka vzájomnej komunikácie značka-používateľ, zo sociálnych sietí sa stalo v tomto smere plnohodnotné zákaznícke centrum. Používatelia sú náročnejší a netrpezlivejší, než kedykoľvek predtým, vyžadujú odpoveď na svoju otázku nie do hodiny, nedajbože do 24 h, ale do pár minút, oslovujú značky priamo cez súkromné správy, čo vyústilo do vzniku messenger botov,” hodnotí.

Prax: 3+ roky
Značky, na ktorých pracuje ako content manager:
Rajo, TATRATEA, adidas

Zahraničná kampaň: Adidas
Pre Adidas adaptuje svetovú kreatívu celoročne.

Najväčšie profily, ktoré spravovala:
Rajo - 30 000 fanúšikov

Najúspešnejšia slovenská kampaň:
TATRATEA Heartmix
Heartmix je audiovizuálny projekt, ktorý spája barmanský kumšt svetoznámeho Mariána Bekeho, hudobné majstrovstvo Fallgrapp a značku TATRATEA do siedmich inštruktážnych videí na prípravu miešaných drinkov. Podpora HEARTMIX kampane na Facebooku zahŕňala, okrem sponzorovaných postov, website clicks kampaň na web TATRATEA, kde si ľudia mohli pozrieť všetky videá natiahnuté z Youtube. Na FB pritom využili full verzie videí, ale aj 10 sekundové teasingy vo forme carousel formátu, ktoré používateľov mali navnadiť, aby sa preklikli na web a pozreli si ich v plnej kráse.

- 7 videí: full verzie, 10 sec verzie pre carousel, 1 trailer
- viac ako 20 000 preklikov na web
- viac ako 4 000 dopozeraní full verzií videí do konca a ďalších 20 000 full dopozeraní kratších verzií videí

Pozrite si ukážku jedného zo siedmich videí:



Matúš Kvas

Matúš Kvas, Seesame

V sociálnych sieťach sa našiel. Aspoň to o sebe tvrdí Matúš Kvas, ktorý sa stará o značky na sociálnych sieťach v agentúre Seesame. “Pamätám na časy, keď som pri svojich prvých príspevkoch v mene klienta refreshoval Facebook 5x za minútu, aby som sledoval, ako sa darí príspevku. Každým novým likeom vo mne vybuchol gejzírik radosti,“ hovorí o svojich začiatkoch.

Svoj čas trávi s blogermi a umelcami, na ktorých, priznáva, že testuje vo voľnej debate svoje nápady. „Vždy ma bavilo dostávať okamžitý feedback.“ Inšpiráciu hľadá Matúš v literatúre. „Fascinuje ma, ako dokážu niektorí autori popísať veľké myšlienky jednoduchými a zrozumiteľnými slovami. Myslím si, že z takého Dušana Mitanu či Tomáša Janovica by boli výborní social media manageri, keby chceli.“
Hoci Matúš pracuje na zvučných značkách ako Hubert či Lunter, pracuje sa mu pre ne najjednoduchšie. „Dovolia mi nahliadnuť priamo do kuchyne, vďaka čomu vzniká autentický obsah. Napríklad sme sa mohli porozprávať so zamestnancami firmy,“ pochvaľuje si malé offline zážitky, ktoré považuje za dôležité.

Za najväčšiu výzvu ale považuje kampaň pre farmaceutickú firmu MSD, pre ktorú rozbiehal komunikáciu na Facebooku a Instagrame. Všetko vtedy vsadil na humor a kreativitu.

Vo svete sociálnych médií je Matúš tri roky a dnes pozoruje, že ľudia začali viac so značkami komunikovať cez osobné komentáre a dotazy. “Social care síce zaberá veľa času, no dokáže priniesť firme jednak reputačné, ale aj biznisové výsledky,“ pozitívne uzatvára.

Značky, na ktorých pracuje ako content manager:
Lunter, Hubert a ďalší

Prax: 3 roky
Zahraničná kampaň: IKEA
Pravidelne adaptuje regionálny obsah zo zahraničia a kombinuje ho s lokálnou tvorbou.

Najväčšie profily, ktoré spravoval:
Alfa BIO – 13 000 fanúšikov
Huber Sekt – 19 000 fanúšikov
MSD (farma firma) – 2 700 fanúšikov

Najúspešnejšia slovenská kampaň:
Klient: Hubert
Kampaň: Ako "ľahký" je nealko Hubert?

- 500 000 + FB reach
- 2 100 + užívateľov FB tabu
- 1 100 + nových fanúšikov
- 1 700 + marketingových kontaktov

Cieľom kampane bolo podporiť letnú kolekciu sektov Hubert online aj offline. Letné sekty Hubert majú jednu spoločnú vlastnosť - sú ľahké. Aké ľahké sú však naozaj sme sa rozhodli zistiť naživo na bratislavskom Gurmán feste aj online na Facebooku. V kampani prepojili online aktivitu s offline eventom a využili pri tom nový formát Facebook live stream. Dva týždne pred Gurmán festom spustili Facebook tab, v ktorom mohli fanúšikovia tipovať, koľko héliových balónov vynesie fľašu nealko sektu do nebies. Do teasingu a moderovania samotného experimentu zapojili komika Jana Gorduliča.



Lucia Franková

Lucia Franková, Core4/tell it online

Z online spravodajstva prešla do online marketingu. Lucia Franková sa stará o značky v agentúre Core4/tell it online. Svoju prácu má rada, no priznáva, že v popracovnom čase jej dobre padnú chvíle bez mobilu a notifikácií. O svoj sociálny život sa dobre stará. Neprekáža jej však rýchle tempo onlinu, pretože ako väčšina social managerov, aj ona má rada okamžitý feedback.
Zodpovednosť svojej práce si plne uvedomuje a hovorí, že spravovanie sociálnych sietí nie je jednoduché pre nijakú značku, hoci sa môže zdať, že ide o zábavu. Napriek tomu sa jej najľahšie robila Facebook stránka Hyundai. „Už vtedy bola lovebrandom a dalo sa s ňou najviac vyhrať, keďže komunikačne nemala veľa limitov,“ hovorí.

Momentálne ale najväčšiu časť z jej pracovného života zaberá Orange, čo bolo aj najväčšou výzvou. „Pri takejto veľkej značke sa vám aj omyly trikrát vrátia, preto ma necháva stále v strehu a neustále posúva moje hranice multitaskingu. Prináša však aj veľa podnetov, čo je super, takže nestíham mať pri nej pocit, že by to bolo stále na jednej vlne.“

Luciu rovnako inšpirujú bežní ľudia, kolegovia a jej blízki. Rada sa ale vraj prehrabáva aj v dátach. „A keď si scrollujem svoje súkromné profily, snažím sa pozerať na ostatné príspevky ako bežný užívateľ a to mi tiež veľa napovie, akú emóciu mi vyvolajú.“
Ako sa zmenili veci na sociálnych sieťach? Najvýraznejšie vidí zmenu v tom, že už nelajkujeme veľa stránok, ale ich skôr „iba“ sledujeme. Určite by nepodceňovala content marketing. Na druhej strane by si mali dať podľa Lucii značky záležať na to, aby zlepšili svoj zákaznícky servis práve na sociálnych sieťach. „Sociálne siete v dnešnej dobe nahradili množstvo iných komunikačných kanálov práve kvôli svojmu publiku, ktoré na ne netreba volať, ale stále sa tam nachádza. Možností a funkcií máme teda stále viac, ale netreba zabúdať na to, že sa prihovárame k ľuďom, a nie k strojom na získavanie engagementu,“ upozorňuje.

Prax: 3+ rokov
Značky, na ktorých pracuje ako content manager: Orange Slovensko, Nadácia Orange, Hyundai Slovensko, Tipos, Allianz Slovenská poisťovňa

Zahraničná kampaň: Orange Group
Adaptovala globálnu kreatívu Orange Group v prípade sponzoringu EURO 2016. Fanúšikovia mali možnosť rozsvietiť Eiffelovu vežu tým, že pridajú odkaz pre slovenských futbalistov s # danej krajiny. Fanúšikovia krajiny, ktorá v daný deň hrala zápas a pridala najviac odkazov, rozsvietili reálne Eiffelovku farbami ich krajiny.

Najväčšie profily, ktoré spravovala:
Nadácia Orange - 13 000 fanúšikov
Hyundai Slovensko - 60 000 fanúšikov
Tipos - 65 000 fanúšikov
Allianz Slovenská poisťovňa - 12 000 fanúšikov

Najúspešnejšia slovenská kampaň:
Orange - Súťaž Veľký zber jabĺk: jesenná súťaž o Apple zariadenia, tvorili ju tri posty s celkovými interakciami: 634 960 (top post s 320 380 komentármi mal 212,4% ER)
Likes: 2 386
Komentáre: 632 463
Zdieľania: 111
Celkový reach: 371 280
ER pri všetkých postoch počas trvania súťaže- 2,77%
ER top postu - 214,4%
Návštevnosť landing page - 18 637


zdroj: strategie.hnonline.sk

Komentujte :)