The Financial Times: „Prešetrenie ukázalo, že „ruských stôp“ na Twitteri na margo Brexitu bolo iba minimum“

Londýn 24. decembra 2017 (HSP/Foto:TASR/AP-Matt Dunham)

Britský denník The Financial Times uviedol, že sa nepotvrdili chýry o tom, že Rusko ovplyvňovalo hlasovanie o Brexite. Zverejnil výsledky nezávislého vyšetrovania, ktoré preukázalo iba mizerný záujem Rusov o Brexit na Twitteri.
Ilustračné foto

The Financial Times uviedol, že fakty sú neúprosné a ukazujú na to, že všetky vyhlásenia politikov a médií o ruskom vplyve na výsledky hlasovania o Brexite boli trápnou fraškou. Tím odborníkov z Oxfordskej univerzity uskutočnili nezávislé prešetrenie celej kauzy a poprel chýry o dezinformáciách údajne šírených Ruskom, ktoré mohli ovplyvniť výsledky referenda. Odborníci zdôraznili, že sa jedná iba o veľmi malý počet účtov na sociálnych sieťach, v ktorých sa hovorilo o Brexite, a preto to nijako nemohlo ovplyvniť výsledky referenda.
Odborníci uviedli, že na 105 účtoch bolo zverejnených celkovo 16 tisíc správ dva týždne pred hlasovaním. Podotkli však, že nie sú informácie, koľko ľudí si tie informácie vôbec prečítalo. Výsledky nezávislého prešetrenia ukazujú, že asi iba 0,6% správ s hashtagom Brexit mali  ruské zdroje, ako napríklad, Russia Today alebo Sputnik. Asi iba mizerný počet – 1,4 % videí na YouTube bolo spojené s ruskými médiami. Zástupcovia spoločnosti Google vyhlásili, že sa  nenašli žiadne dôkazy o aktivitách sponzorovaných Ruskom pred referendom o Brexite.
Financial Times pripomína, že výsledky tohto prešetrenia boli zverejnené asi týždeň po tom, čo vedenie Twitteru oznámilo objav iba jedného – jediného účtu s predplatenými správami šesť týždňov pred referendom. Vedecká pracovníčka Oxfordskej univerzity Vidya Narayananová poznamenala, že nebola nájdená  žiadna „významná ruská činnosť“. Dodala, že na rozdiel od amerických volieb malo Rusko iba málo času na prípravu na referendum o vystúpení Veľkej Británie z EU.
The Financial Times poukázal na to, že spoločnosť Facebook taktiež zverejnila informácie, že  internetová prieskumná agentúra zistila, že Rusko vynaložilo 97 centov na tri reklamy k Brexitu, ktoré videlo iba 200 ľudí, čo je absolútne zanedbateľný počet. Napriek tomu britská premiérka Theresa Mayová stále opakuje, že Rusko sa miešalo do britských volieb a diania v západných štátoch. Prednedávnom v priamom prenose dokonca vyhlásila, že Rusko je agresor, ktorý ohrozuje Európu…
V podobnom duchu o zásahoch Ruska do francúzskych a nemeckých volieb sa vyjadroval aj francúzsky prezident Macron či nemecká kancelárka Merkelová. Európski odborníci však nenašli žiadne „ruské stopy“, poukázali na to, že aktivity na sociálnych sieťach pochádzali z nemeckých a francúzskych zdrojov.
Eugen Rusnák

ZDROJ >>

Komentujte :)