Svet 29. novembra 2017 (HSP/Foto: TASR/AP- Anton Volk)

Islamistická teroristická organizácia Al-Kaida pripravuje útoky na vlaky v západných štátoch. „Doprava je slabé miesto, na ktoré sa musíme koncentrovať. Pretože dopravné prostriedky nemôžu byť úplne chránené, sú zvlášť výhodným miestom na údery,” píše sa v najnovšom vydaní propagačného časopisu Al-Kaidy. Túto informáciu priniesol nemecký printový denník FrankfurterAllgemeineZeitung
Ilustračné foto

Propagační bojovníci Al-Kaidy teraz kladú ťažisko svojich aktivít na železnice. Keďže ich všetci používajú, sú ideálne na šírenie strachu a pocitu nebezpečenstva. Okrem toho ešte útoky na dopravnú štruktúru štátov „neveriacich” spôsobujú enormné hospodárske škody . Teroristi ukazujú, že najzraniteľnejšie sú železničné siete v USA a Veľkej Británii. A odporúčajú: vlaky môžu byť napádané zvnútra alebo zvonku. Koľajnice môžu byť poškodené alebo zničené, nakoniec aj stanice môžu byť vďačným cieľom, lebo sa tam nachádza veľa ľudí. Na desiatich stranách časopisu sa nachádza presný návod na zostavenie náradia, pomocou ktorého možno spôsobiť vykoľajenie vlaku.
Útoky islamistických teroristov na vlaky nie sú samozrejme novinkou. Už roky sú v ich hľadáčiku predovšetkým železničné stanice. V Madride sa uskutočnili v marci 2004 ničivé útoky na desať predmestských vlakov, pri ktorých prišlo o život 191 ľudí a viac ako 2 000 bolo zranených. O rok neskôr v júli 2005, spáchali štyria teroristi, známi ako „ruksakoví bombardéri”, útoky na londýnske metro a jeden autobus. Pritom zomrelo 56 ľudí. V oboch prípadoch sa k činom prihlásila Al-Kaida. Aj najnovší útok na dopravný prostriedok (v apríli t. r. na metro v Petrohrade) spáchala skupina, ktorá sa počíta k Al-Kaide. Pritom zahynulo 14 ľudí.
Aktuálna propaganda Al-Kaidy, ktorá sa javí v krvavých útokoch ako konkurencia tzv. Islamského štátu (IS), sa zameriava predovšetkým na USA (mapa tamojšej železničnej siete bola zverejnená v spomínanom časopise). Predsa však nemecký Spolkový kriminálny úrad teraz vystríhal, že takéto teroristické útoky sú možné aj v Nemecku. Nemecko bolo doteraz ušetrené od veľkých útokov na dopravné prostriedky – i keď so šťastím. V júli 2006 umiestnili dvaja mladí Libanončania výbušniny v kufroch v dvoch regionálnych vlakoch na hlavnej železničnej stanici v Kolíne, avšak kvôli chybám pri ich zostavení neexplodovali. V decembri 2012 uložil islamisticky motivovaný páchateľ výbušninu na hlavnej železničnej stanici v Bonne, bol po odhalení zneškodnený políciou. V júli min. r. sa uskutočnil útok vo vlaku na železničnej trati Treuchtlingen-Würzburg. Vtedy napadol 17-ročný utečenec z Afganistanu sekerou a nožom cestujúcich v regionálnom vlaku. Štyria cestujúci z Hongkongu boli pritom ťažko zranení, páchateľ bol zastrelený špeciálnou jednotkou polície.
Už pred siedmimi rokmi verbovala Al-Kaida na útoky autami pod cynickým sloganom „ultimatívny kombajn”. K ich realizácii prišlo až v minulom roku: páchatelia vrazili autom do davu ľudí – tieto masakre sa stali v Nice, Berlíne a naposledy v Barcelone. Bezpečnostné úrady najviac znepokojuje nebezpečenstvo útoku, aký pôvodne plánovali teroristi v Barcelone, a to veľký útok s bombou v aute. V minulých rokoch získali Al-Kaida a IŠ v Iraku a Afganistane  pre takýto úder veľa znalostí. Treba počítať s tým, že toto know-how sa medzitým dostalo aj do Nemecka. Teroristi v Iraku sú už schopní zostaviť bomby, ktoré zničia aj silne opancierované zariadenie. Takáto bomba, odpálená v množstve ľudí, by mala mimoriadne ničivý účinok. Pokusy uskutočniť takýto útok už stroskotali – na TimesSquare v New Yorku alebo v Londýne. V Barcelone explodovala výbušnina (acetónperoxid alebo TATP) predčasne v dome, v ktorom teroristi plánovali útok. Zrejme príčinou boli vysoké teploty v Španielsku, pretože TATP musí byť stále chladený.
Útoky na železnice v Nemecku boli doteraz páchané predovšetkým ľavicovými extrémistami a zatiaľ sa nezaznamenali žiadne ľudské straty. Dňa 19. júna t. r. prišlo pred vrcholnou schôdzou G 20 k trinástim úderom na káblové zariadenia Deutsche Bahn, čo viedlo k mnohým výpadkom a meškaniam vlakov. Cieľom útokov ohňom sa stali 19. augusta t. r. signalizačné zariadenia pri Berlíne, čo postihlo 442 vlakov. V minulom roku zaznamenali nemecké železnice 32 útokov, ktoré spáchali ľavicoví extrémisti.
Ivan Lužák