Bratislava 15. februára 2018 (HSP/Roman-bednar/Foto:TASR/AP-Matthias Schrader)

Daimler si robil na instagrame reklamu so známym citátom dalajlámu, ktorý je pre Čínu úhlavným nepriateľom. Znel:

Ilustračné foto

„Pozri sa na každú situáciu zo všetkých strán a staneš sa otvorenejším.“

Na firemnom instagrame ešte stálo:
MondayMotivation a oznam „Začni tvoj týždeň s čerstvou perspektívou na život dalajlámu” a k tomu bol jeho citát vo veľkých písmenách, ako som ho uviedol.

Na nešťastie a na svoju veľkú hanbu zabudli, alebo vôbec nevedeli reklamní PR agenti koncernu, ktorí si túto reklamu vymysleli, že dalajláma je pre Čínu niečo podobné ako je červená plachta pre býka a že pre Peking je obrovskou provokáciou, ak niekto ohlasuje jeho múdrosti vo forme reklamy, ktorá ide do celého sveta a pritom chce predávať autá v Číne.

A Daimler už teraz exportuje do Číny každé svoje štvrté auto a za desať rokov to má byť už každé tretie. Ak to ale chce dosiahnuť, tak si v žiadnom prípade nesmie a nemôže Peking pohnevať. Konkurencia na čínskom automobilovom trhu je veľká a rastie neustále – každý autokoncern sa na ňom chce obohatiť a svoje zisky exponenciálne zvyšovať.

Niekto to pánom z Daimleru rýchlo objasnil, čoho “strašného” sa dopustili, lebo citát dalajlámu už na instagrame nemožno nájsť a koncern sa korí do prachu a ospravedlňuje sa čínskemu ľudu (zisk a peniaze majú prioritu pred hrdosťou, chrbtovou kosťou a suverénnosťou, čím sa Daimler v dávnejšej minulosti vyznačoval) úplne pokorne a oficiálne:

“Zranili sme pocity Číňanov. Ospravedlňujeme sa.“

Či to Číne postačí, to ukáže už skorá budúcnosť.
Roman Bednár