Varšava 19. októbra 2017 (TASR/HSP/Foto: TASR/AP- Sergey Ponomarev, File)

Poľská komisia vyšetrujúca príčiny leteckého nešťastia, pri ktorom zahynula poľská elita na čele s prezidentom Lechom Kaczyňským, nepotvrdila nedávny výrok poľského ministra obrany Antoniho Macierewicza o výbuchu na palube lietadla. Informovala o tom vo štvrtok agentúra RIA Novosti
Na archívnej snímke z 11. apríla 2010 vrak poľského prezidentského špeciálu na mieste nehody v Smolensku

Macierewicz v sobotu vyhlásil, že v jednej z čiernych skriniek lietadla Tu-154, ktoré sa v roku 2010 zrútilo neďaleko ruského Smolenska, sa našiel zvukový záznam zachytávajúci výbuch.
Hovorkyňa vyšetrovacej komisie Marta Poloneková však vo štvrtok vysvetlila, že momentálne sa analyzujú záznamy všetkých zapisovačov letových údajov z lietadla Tu-154. Dodala, že “záznam z jedného z nich poukazuje na extrémne udalosti alebo javy počas posledných sekúnd letu”.
Podľa Polonekovej tieto záznamy doteraz neanalyzovala ani jedna z vyšetrovacích komisií zaoberajúcich sa touto kauzou. Najnovšia komisia predpokladá, že parametre zo záznamu mohli byť dôsledkom veľkej energie, ktorá vplývala na lietadlo. Dodala, že analýza “všetkých  hypotetických udalostí a javov, ktoré mohli vytvoriť daný záznam, pokračuje”.
Poľská rozhlasová stanica RMF FM vo štvrtok s odvolaním sa na zdroje vo vyšetrovacej komisii informovala, že v záznamoch nebol nájdený nijaký “okamih explózie”, iba “záznam extrémnych javov”.
“To, že to možno stotožniť s výbuchom, nie je nielen potvrdené, ale ešte sa to nezačalo ani skúmať,” dodal zdroj.
Poľský vládny špeciál Tu-154M prepravoval v sobotu 10. apríla 2010 poľskú delegáciu do západoruského Smolenska, kde si mala uctiť pamiatku obetí katynského masakru, pri ktorom v roku 1940 sovietska tajná polícia zavraždila viac ako 20.000 Poliakov. Lietadlo sa však zrútilo, pričom zahynuli všetci ľudia na palube vrátane vtedajšieho prezidenta Lecha Kaczyňského.
V roku 2011 ruskí vyšetrovatelia uviedli, že hlavnou chybou bolo to, že sa posádka stroja nerozhodla pri veľmi zlej viditeľnosti radšej pristáť na inom letisku.
Piloti boli aj pod tlakom nadriadených a nemali dostatočný výcvik.
Prvá poľská vyšetrovacia komisia vedená bývalým ministrom vnútra Jerzym Millerom dospela k záverom, že vinu nesú aj dispečeri, ktorí pilotov uviedli do omylu.
Súčasné poľské vedenie s výsledkami týchto vyšetrovaní nesúhlasilo, preto sa vo februári roku 2016 rozhodlo vytvoriť ďalšiu vyšetrovaciu komisiu.
Podobne ako brat tragicky zosnulého prezidenta Jaroslaw Kaczyňski, aj Macierewicz ubezpečuje, že správa vyšetrovacej komisie bude predložená do konca jari budúceho roka. Bude v nej nielen priebeh udalostí predchádzajúcich tragédii, ale má sa v nej uvádzať aj jej hlavný vinník, dodala cez víkend poľská mutácia týždenníka Newsweek.