Praha 26. júna 2018 (HSP/Sputnik/Foto: wikimedia)
 

S problémom “kazítok” alebo plánovaného zastarávania sa iste stretol každý. Opravy sú príliš drahé alebo nedostupné. Výrobcovia nás tak chcú nútiť, aby sme si neustále kupovali nové produkty, aj keď sme so starými ešte spokojní. Urobiť s tým poriadok sa rozhodol jeden český start-up spolu so svojimi partnermi. Píše Nikita Odintsov

Ilustračné foto

„Plánované zastarávanie výrobkov je fenomén, s ktorým sa spotrebitelia stretávajú nielen vo vyspelých krajinách, ale i u nás,” hovorí Sputniku riaditeľ Sdruženia českých spotrebiteľov (SČS) Viktor Vodička. „Problém je v tom, že sa tieto praktiky darí preukázať len vo veľmi ojedinelých prípadoch,” dodáva.
Práve to sa snaží zmeniť Jan Charvát, zakladateľ online platformy Opravárna, ktorá združuje opravárov v Česku, vďaka ktorej si spotrebitelia môžu kdekoľvek v krajine nájsť opravára a nechať si odstrániť chybu. Tento start-up je jeden z úspešných príkladov zdieľanej ekonomiky.
„Teraz sa rozširujeme aj do osvetovej oblasti,” hovorí Sputniku Jan Charvát. „Pôsobíme ako na spotrebiteľov, aby si kupovali výrobky, ktoré sa dajú opraviť, tak i na firmy, aby na trh dodávali kvalitné výrobky a postupne by sme eliminovali šmejdy, ktoré sa opraviť nedajú,” dodáva.
Jeho kampaň Opravme Česko, ktorej sa zúčastní i SČS, sa bude snažiť motivovať ako spotrebiteľov, tak i výrobcov. Vďaka svojej rozsiahlej databáze plánuje vybrať výrobky, ktoré sa dajú opraviť a ktoré nie. „Urobíme stupnicu podľa kategórií (napr. mobily alebo počítače), tak i podľa konkrétnych značiek a budeme všetko verejne komunikovať cez médiá a sociálne siete,” vysvetľuje svoj nápad Jan Charvát. Výsledok bude i anticena „Šmejdi roku”, čiže zoznam výrobkov, ktoré sú zámerne konštruované tak, aby ich nebolo možné opraviť.
„Napríklad pri tyčových mixéroch to robia naschvál,” hovorí Jan Charvát. „Dajú tam plastové koliesko, čo roztáča mixér, to sa opotrebuje a nové nezoženiete. No i na túto aktivitu sa snažíme zapôsobiť. Spolupracujeme s 3D tlačiarňou Open Innovations. Plánujeme vytvoriť databázu náhradných dielov a potom ich tlačiť (to stojí pár korún), a preto aj toto budeme v budúcnosti schopní opraviť,” prichádza s riešením Charvát.
Lenže nejde iba o chybné súčiastky. Ide i o samotný design výrobku. „Napríklad sme sa stretli s problémom, kedy výrobcovia dávajú v televízore kondenzátor blízko tepelného zdroja. Za tie dva roky kondenzátor odíde a výrobca vám povie, že s tým nič bohužiaľ neurobia a kúpte si nový výrobok. „Stačilo by ale kondenzátor dať inde. Podľa nášho názoru je to úmysel,” hovorí o svojich skúsenostiach Charvát.
Nejde preto samozrejme iba o český problém. Uvedomuje si ho i EÚ, ktorá sa prostredníctvom smernice o ekodesigne snaží prinútiť výrobcov, aby navrhovali svoje výrobky tak, aby sa zámerne neznižovala ich životnosť a dali by sa opraviť. Pritom môže ísť aj o problém softvéru, kedy je napríklad tlačiareň naprogramovaná tak, že po nejakej dobe prestane tlačiť. „V tíme sme mali jedného ‚hackera‘, ten to zistil, program zmenil a tlačiareň mohla tlačiť ďalej,” spomína Jan Charvát.
„Na národnej úrovni však legislatíva zatiaľ neexistuje. Naopak vo Francúzsku, pokiaľ sa preukáže, že niekto úmyselne skracuje životnosť výrobkov, to bude trestný čin,” upozorňuje Viktor Vodička. Lenže i v celej EÚ je to skôr výnimka. „Žaloby sú síce možné, lenže preukázanie škody, alebo ujmy je dlhé a náročné, čo v prípade sporu jednotlivca nie je racionálne,” dodáva riaditeľ SČS.
Lenže najväčší problém môže práve spočívať v tom, že si spotrebiteľ sám radšej kúpi nový výrobok, než aby opravil starý. „Môžeme sa snažiť, ako chceme, ale pokiaľ si spotrebiteľ bude chcieť každé 2 roky kúpiť nový mobil, tak s tým nič neurobíme,” hovorí Charvát. Pri iných výrobkoch tak ale nemusí byť. „V prípade vysávačov je ich hlavnou funkciou, aby vysávali čo najdlhšie, a je jedno akú majú farbu,” dodáva.
Práve preto je osvetová kampaň tak dôležitá. „Je potrebné, aby sme si ako spotrebitelia uvedomili, že si môžeme vybrať, a preto, aby sme toto právo mohli naplniť, tak by ti výrobcovia informáciu mali oznámiť. Musíme sa naučiť informácie od týchto výrobcov chcieť,” zdôrazňuje Vodička.
Okrem spotrebiteľov o to majú záujem aj predajcovia. Nie je preto náhoda, že obchodný gigant Alza.cz sa stal jedným z partnerov kampane Opravme Česko. „Zaviazali sa, že zo svojho segmentu budú vyraďovať nekvalitné šmejdy,” hovorí Charvát.
Prvá verejná akcia, kde budú slávnostne odhalení Šmejdi roka, sa bude konať už 15. septembra v kampuse Hybernská v Prahe. Budú tam prítomní zástupcovia Komisie, OSN, Ministerstva životného prostredia i firiem. Na mieste sa bude opravovať, prednášať, budú tam aj workshopy a nakoniec všetko zavŕši slávnostný koncert.
 

Príspevok Šmejdi roka, alebo ako Česi bojujú proti globálnemu systému konzumerizmu zobrazený najskôr Hlavné správy.