Slovensko 17. januára 2017 (HSP/Foto: TASR – Pavol Zachar,  Branislav Račko)

Nasadenie náhradných vlakov po odchádzajúcom súkromnom dopravcovi RegioJet je ohrozené. Dopravca totiž napriek sľubu, ktorý osobne dal ministrovi dopravy, odmieta uvoľniť trate, na ktorých doteraz vozil cestujúcich do Košíc. Uviedla to v stanovisku Karolína Ducká, hovorkyňa Ministerstva dopravy a výstavby SR.

Na snímke vonkajší pohľad na vozeň IC vlaku Na snímke vonkajší pohľad na vozeň IC vlaku

„Súkromný dopravca si z cestujúcich chce urobiť rukojemníkov. Štát urobí všetko pre to, aby sa nenechal takýmto jednaním vydierať a budeme hľadať všetky zákonné možnosti, ako zabezpečiť dostatok miesta vo vlakoch,“ vyhlásil  minister dopravy a výstavby Arpád Érsek (Most-Híd).

Reagoval tak na informácie od Železníc Slovenskej republiky, ktoré v pondelok (16.1.) dostali od RegioJetu písomné stanovisko, že RegioJet odmieta zrušiť objednávku trás, v ktorých dnes jazdia vlaky súkromného dopravcu medzi Bratislavou a Košicami a ktoré od februára zastavuje. Kvôli tomu nebude možné zaviesť štátne IC vlaky v týchto časoch.

 

RegioJet nesúhlasí so stanoviskom ministerstva dopravy

Súkromný dopravca RegioJet sa voči vyhláseniam ministra dopravy ohradil a tvrdí, že v žiadnom prípade neblokuje Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) prevzatie trás. Spoločnosť podľa slov PR manažéra Aleša Ondrůja požiadala ministra dopravy, aby nariadil ŽSR zvolať v tejto veci čo najskôr spoločnú schôdzu.

„RegioJet v žiadnom prípade neblokuje IC ZSSK, aby mohla na uvoľnených trasách Bratislava – Košice a späť zaviesť od 1. 2. svoje spoje. Opakovane tvrdí, že je o tejto veci pripravený rokovať ako sa ŽSR a ZSSK. Ani jeden z týchto subjektov ale zatiaľ RegioJet so žiadosťou o rokovania neoslovil,“ vysvetlil PR manažér.

„RegioJet zásadne nesúhlasí so stanoviskami, ktoré boli včera poskytnuté médiám. Ten, kto vydáva takéto stanoviská, nemá buď presné informácie alebo vydáva niečo, čo nie je pravda. Nič sa tiež nezmenilo na tom, čo sme prezentovali ministrovi dopravy na osobnom rokovaní 11. 1. 2017 – a to pripravenosť uvoľniť nevyužívané trasy pre vlaky ZSSK od 1. 2. 2017,“ dodal.

RegioJet chce teda podľa Ondrůja celú situáciu čo najskôr vyriešiť a nemieni akceptovať nepravdivé výroky na svoju adresu. Preto spoločnosť ešte v pondelok požiadala ministra dopravy Arpáda Érseka, aby nariadil generálnemu riaditeľovi ŽSR čo najskôr zvolať spoločné rokovanie ŽSR, RegioJet a ZSSK, kde sa dohodne, ako môže ZSSK prevziať trasy od RegioJet pre svoje vlaky od 1. 2. 2017.

Pasivita zo strany ŽSR a ZSSK?

„V celej veci je bohužiaľ značná pasivita ako zo strany ŽSR, tak zo strany ZSSK – akékoľvek ich postupy sa zúžili len na vyhlásenie do médií. Ďalší postup musia koordinovať najmä ŽSR, čiže ten, kto riadi dopravu na slovenskej železnici. Musí vyzvať oboch dopravcov k jednaniu a dohodnúť zmeny v cestovných poriadkoch. To sa zatiaľ nestalo,“ vysvetlil PR manažér RegioJetu.

Na snímke súprava vlaku RegioJetNa snímke súprava vlaku RegioJet

Podľa jeho slov „RegioJet tiež nemá od ŽSR odpoveď na list z 10. 1., kde ŽSR požiadal o zmeny v cestovných poriadkoch svojich vlakov – vrátane zrušenia spojov RJ 400 – 409 od 31. 1. 2017 a verí, že teraz ŽSR zvolá v celej veci rokovaní.“

Súkromný dopravca tiež „očakáva, že ZSSK osloví RegioJet so žiadosťou o rokovania na tému prevzatia trás. Ani ZSSK však RegioJet nekontaktovala a žiadny záujem rokovať o prevzatí trás, ktoré využíva RegioJet zatiaľ neprejavila.“

„RegioJet preto opätovne úplne jasne deklaruje: očakávame od ŽSR čo najskorší návrh termínu na prerokovanie zmien v cestovných poriadkoch a o odovzdaní trás medzi dopravcami RegioJet a ZSSK tak, aby od 1. 2. mohla ZSSK využívať trasy po zrušených vlakoch RegioJet Bratislava – Košice a späť,“ uviedol v závere svojho stanoviska Ondrůj.

Od decembra vlaňajšieho roka začali na trati Bratislava-Košice premávať InterCity vlaky. Situácia ohľadom národných vlakov bola pokojná, až do času, kedy súkromný dopravca RegioJet oznámil, že na uvedenej trati od 31. januára 2017 zruší vlastnú linku.