Rijád 22. októbra 2018 (HSP/Foto: TASR/AP- Hasan Jamali)
 
On-line útočníci na Chášukdžího boli súčasťou rozsiahleho úsilia saudskoarabského korunného princa Mohameda bin Salmana a jeho blízkych poradcov, aby umlčali kritikov doma aj v zahraničí

Ilustračné foto

The New York Times hovorí o stovkách trollov s centrom v Rijáde, aby utláčali hlasy disidentov, akým bol aj Chášukdží, ale aj vplyvných Saudov kritizujúcich predstaviteľov saudského kráľovstva.
Chášukdží takmer každé ráno dostával množstvo hrozieb, čo podľa jeho blízkych ťažko znášal. Až nakoniec siahli na jeho život. To už zameralo pozornosť celého sveta a ukázalo, ako saudské kráľovstvo zastrašovalo vplyvné hlasy predstavujúce jeho temnejšiu stránku.
Korunný princ to nedával vedieť, keďže sa v západných krajinách predstavoval ako muž, ktorý reformuje ťažkopádny saudský štát. Mnohí občania dúfali, že Twitter sa stáva demokratickým prostriedkom na vyjadrenie ich názoru, ale namiesto toho saudskoarabskí predstavitelia ukázali, ako autoritárske vlády môžu manipulovať so sociálnymi médiami, aby umlčali alebo utopili kritické hlasy pri šírení vlastnej verzie reality.
Na Twitteri pôsobila akási “farma trollov”. Za jej stratégiou stál Saud al-Qahtání, vrcholný poradca korunného princa Mohameda, ako o tom informovali predstavitelia USA aj Saudskej Arábie a aktivistické organizácie.
Chášukdží vystupoval proti zneužívaniu internetu a pokúsil sa odhaliť, že korunný princ Mohamed nesprávne riadi krajinu. V septembri navyše dal 5-tisíc dolárov Omarovi Abdulazízovi, disidentovi žijúcemu v Kanade, na vytvorenie skupiny dobrovoľníkov na boj proti vládnym trollom na Twitteri, ktorí sa označovali ako “elektronické včely”. Jedenásť dní pred svojou smrťou napísal na Twitteri, že “včely prichádzajú”.
Podľa opisu istých troch ľudí, trollová farma fungovala tak, že sa pravidelne rozvinula diskusia o riešení citlivých tém, ako napríklad vojna v Jemene či práva žien. Potom začala pracovať ich dobre organizovaná armáda “špecialistov na sociálne médiá” prostredníctvom skupinových rozhovorov v aplikáciách, ako je WhatsApp a Telegram, a tak získavala zoznamy diskutujúcich ľudí, ktorým potom posielala hrozby, urážala ich a inak zastrašovala. Na odvedenie pozornosti používateľov od dôležitejších rozhovorov pridávali dokonca aj pornografické obrázky. Ak bol už jeden účet zablokovaný kvôli príliš veľkému počtu používateľov, jednoducho ho zatvorili a otvorili nový.
Na Twitteri identifikovali troch disidentov: spisovateľ Chalíd al-Alkámí, spomínaný Omar Abdulazíz a istý anonymný používateľ. Alkámí bol zatknutý, ako uviedla skupina pre ľudské práva ALQST, Abdulazízových dvoch bratov uväznili a jeho mobil kontrolovali.
V identifikovaní disidentov Rijádu údajne pomáhala poradenská spoločnosť McKinsey & Company. Tá na základe deväťstranovej správy, ktorej kópiu získal The New York Times, písala o ich dvojnásobne vyššej prítomnosti na Twitteri ako v tradičných spravodajských médiách alebo blogoch, a že celkovo na sociálnych médiách prevažujú negatívne reakcie na situáciu v Saudskej Arábii nad pozitívnymi.
McKinsey & Company sa bránila: “Od Saudskej Arábie sme neprijali žiadnu zákazku na vypracovanie správy, ktorá by identifikovala kritikov. Zmienené dokumenty sú len stručným interným prehľadom verejne dostupných informácií skúmajúcich používanie sociálnych médií a nie sú pripravené pre žiadny vládny subjekt.”
 
Príspevok Saudská vláda nasadila množstvo trollov proti kritikom režimu zobrazený najskôr Hlavné správy.