Bratislava 8. decembra 2016 (TASR/HSP/Foto:Pixabay)

Respondenti v prieskume uviedli, že s nenávistnými postojmi sa stretávajú najčastejšie na sociálnych sieťach

Až 84 percent mladých ľudí má skúsenosť s nenávistným správaním na internete. Hoci 68 percent z nich považuje nenávistné statusy, poznámky, komentáre či videá za závažný spoločenský problém, tri štvrtiny mladých (76 percent) sa voči konaniu “hejterov” zachová pasívne. Vyplýva to z najnovšej štúdie Inštitútu pre verejné otázky (IVO), ktorú pod názvom Mladí ľudia v kyberpriestore – šance a riziká pre demokraciu realizoval s podporou Nadácie ESET.

“Najväčšia časť (33 percent) z tých, ktorí nevystúpia aktívne proti prejavom nenávisti v internetovom prostredí, zachová pasivitu preto, lebo konanie “hejterov” považuje za prejav slobodnej vôle. Ďalších 28 percent neurobí nič, lebo to podľa nich nemá význam a 15 percent si takéto správanie nevšíma, lebo mu nepripisuje dôležitosť,” uviedol výsledky autor prieskumu a analytik IVO Marián Velšic.

Respondenti v prieskume uviedli, že s nenávistnými postojmi sa stretávajú najčastejšie na sociálnych sieťach (69 percent) a v diskusiách pod článkami či príspevkami bežných internetových médií (45 percent).

“Aktívne proti prejavom nenávisti a intolerancie, aspoň prostredníctvom upozornenia administrátora stránky, vystúpi iba 10 percent opýtaných, iba jedno percento sa vyjadrilo, že by na takéto prejavy a možné porušenie zákona upozornili štátne orgány,” dodal k výsledkom prieskumu analytik.

Podobné zistenia zaregistrovali aj pri otázke tzv. trolovania – provokovania účastníkov diskusie či narúšania normálnej vecnej diskusie. „Napriek tomu, že až 94 percent ľudí v tomto výskume deklaruje, že sa s tým stretáva, ich reakcie sú aj v tomto prípade opäť pasívne,“ informoval Velšic.

Autor prieskumu poukázal na to, že výsledky korešpondujú s celkovým pasívnym prístupom mladej generácie k občianskej angažovanosti v internetovom prostredí. “Väčšina mladých číta príspevky a názory v diskusnom fóre, ‘lajkuje’ statusy alebo číta blogy. Ak však má vyjadriť angažovanosť, napríklad príspevkom vo vlastnom blogu, zorganizovaním petície či založením webstránky, toto využíva prostredníctvom internetu len šesť až deväť percent mladých ľudí,” dodal.

Zber dát v prieskume sa realizoval v septembri tohto roku v spolupráci s agentúrou FOCUS. V prieskume oslovili celkovo 1083 respondentov vo veku 18 až 39 rokov.