Európa/Bratislava 2. septembra 2017 (HSP/Foto: screenshot video)

Zmazali kríže z fotografií chrámov a vytvorili klamlivú realitu. Po rozhorčených reakciách zákazníkov vedenie LIDLU sľubuje zmenu v zmýšľaní pri budúcej tvorbe dizajnu výrobkov 
Marketingoví stratégovia tentokrát dali zmazať kríže z kupol pravoslavných chrámov na obaloch všetckých výrobkov v Lidli, ktoré reprezentujú grécku kultúru, počas tzv. Gréckeho týždňa

Do akých absurdných rozmerov môže zájst politická korektnosť, nás v v týchto dňoch presvedčil obchodný reťazec LIDL. Spoločnosť má pravidelne vo svojej ponuke obľúbené tématické týždne. Prednedávnom prebehol nielen v západnej Európe, ale i u nás „Grécky týždeň.“ Na obale svojich produktov rady Eridanous bola použitá fotografia ikonických pravoslávnych kostolov na ostrove Santorini. Typické biele steny a modré kupole chrámu na pozadí nádhernej modrej oblohy. Typické Grécko. Niečo však na obrázku chýba. Reťazec z fotografií vymazal kríže na strechách kostolov. Na leákoch z roku 2013 však kríže ešte na tých istých obrázkoch nájdete.
Ako prvý na to na základe rozhorčených reakcií zákazníkov upozornil  web belgickej televízie RTL.“Som šokovaný obchodom LIDL, ktorý síce predáva grécke výrobky,ale vymazal časť jeho krajiny a kultúry“ cituje RTL zákazníka pod menom Antoine.
Reťazec sa háji zachovaním náboženskej neutrality a rôznorodosti. Kríže zmizli nielen z letákov a obalov  v krajinách západnej Európy, ale  aj v našej oblasti. Prudkú reakciu tento počin reťazca vyvolal v Českej republike, kde zákaznící hromadne vyjadrujú svoje rozhorčenie na facebookovej stránke obchodnej spoločnosti LIDL.
„Vymazávanie krížov na reklame na grécke dni je od vás drzosť a pre všetkých veriacich urážlivé. Čo vám dáva právo vziať dva kostoly a Photoshopom si ich upraviť podľa vlastného diverzno-inkluzívneho kréda?“ … “Čo budete robiť na Mikuláša, budete prelepovať figúrky?“ … “Kedy bude švajčiarsky týždeň? Čo budete robiť potom?“ … Kedy odstránite genderový strereotyp rozdeľovania odevov na pánske a dámske? Myslím, že by to mal byť nasledujúci krok“ … “Som znechutený vašou akciou s vymazávaním náboženských symbolov. Raz na tej fotke symbol je, tak tam je. Vy prekrúcate realitu, v podstate KLAMETE a manipulujte. Správate sa ako cenzori. Budete vymazávať všetko? Akýkoľvek prejav náboženskej kultúry, budete vymazávať všetkým náboženstvám?“, to je iba pár ukážok z veľkého množstva odkazov, ktoré sa nesú v rovnakom duchu: Prekrúcate realitu, používate orwellovské techniky a popierate európsku históriu a naše korene.
Aj doteraz verní zákazníci reťazcu odkazujú: “Odteraz u vás nenakupujeme” a vyzývajú k bojkotu.
Reťazec na rozhorčené reakcie zákazníkov reagoval vyhlásením: „Naším cieľom rozhodne nebolo kohokoľvek uraziť a ospravedlňujeme sa, pokiaľ sa tak stalo. V tomto prípade išlo o výrobok predávaný  na viacerých európskych trhoch, súčasne v rámci tématickej akcie Grécky týždeň. Dizajn obalu preto nebol navrhnutý v ČR, ale bol vytvorený medzinárodným tímom. Súčasťou našej obchodnej politiky ako medzinárodnej obchodnej spoločnosti je zachovanie náboženskej a politickej neutrality. Do budúcnosti budeme aktuálnu skúsenosť pri tvorbe ďalších návrhov obalov brať do úvahy.“
Túto reakciu však väčšina zákazníkov považuje za „nedostatočnú a poburujúcu“ … “Nechceli ste nikoho uraziť, ale urazili ste moju inteligenciu. Toto nedáva žiadny zmysel.To nie je zachovanie náboženskej neutrality, ale zbabelé ustupovanie určitej komunite“, odkazuje jeden dnes už bývalý zákazník. Ako dôkaz o pokrytectve uverejnil jeden zo zákazníkov obráztok  orientálneho produktu predávaného reťazcom v Škandinávii. Na obale je vidieť necenzurovaný minaret, teda sakrálnu moslimskú stavbu.
Otázkou je, prečo si spoločnosť, ktorá deklaruje, že chce byť nábožensky neutrálna, vyberie na reklamu obrázok kostola… Nebolo by rozumnejšie použiť niečo neutrálne napr. záliv, tavernu, grécku sochu..,, než prekrúcať realitu? Komu by mohlo vadiť, a urážať ho, že na gréckom syre je  obrázok ikonickej gréckej stavby a na ktorej sa nachádza kríž?  To musel byť naozaj marketingový génius v „medzinárodnom  tíme“, ktorý toto vymyslel… O takej odozve sa reťazcu určite ani nesnívalo. Milý LIDL, stálo to za to?
Katarína Hanzlíková