Mníchov 27. apríla 2018 (HSP/KAP/KNA/Foto:TASR-Simona Ivančáková)
 
Nový predpis zavesenia krížov na štátnych úradoch v Bavorsku vyvolal v krajine rôzne reakcie. Bambergský arcibiskup Ludwig Schick a evanjelický bavorský krajinský biskup Heinrich Bedford-Strohm rozhodnutie bavorskej vlády privítali, no súčasne sa postavili proti interpretácii kríža ako znamenia identity krajiny.

Ilustračné foto

„Zavesiť kríž a zvýrazniť ho ako znamenie jednoty, zmierenia, pokoja, bratstva a solidarity, to je prirodzene dobré,“ povedal arcibiskup Schick v stredu v rozhlase. „Všetci ľudia, ktorí hľadia na kríž, sa zaväzujú žiť a napomáhať to, čo kríž znamená.“ V rozhovore s kolínskym Dómskym rádiom sa však Schick postavil aj proti nesprávnemu chápaniu kríža.
„Kríž nie je znamením identity nejakej krajiny alebo štátu. Je to znamenie Boha pre ľudí, aby sa pohľadom na kríž učili láske a solidarite. Vidíme doširoka rozprestreté ramená a máme sa presne tak ku sebe správať a budovať civilizáciu lásky. Kríž nevyhraničuje, on objíma všetkých.“
Arcibiskup Schick zdôraznil, že kríž musí byť prirodzene symbolom kresťanstva a tým symbolom jednoty, pokoja, spravodlivosti a solidarity pre všetkých ľudí. Na otázku, či premiér Söder (CSU) chcel krížom robiť volebný boj, arcibiskup povedal: „Ja sa nechcem miešať do politiky. Ak sa bude kríž chápať tak, ako Ježiš sám žil, môže iba pomáhať budovať dobrú spoločnosť s dobrou súdržnosťou a solidaritou.“
Evanjelický biskup Bedford-Strohm vyjadril potešenie, „že kríže sú viditeľné aj na verejnosti“. „Posolstvo, ktoré vychádza z kríža znamená ľudskú dôstojnosť, lásku k blížnemu a humanitu. V tomto zmysle znamená kríž na stene aj záväzok pre nás, podľa ktorého možno posudzovať aj politické konanie. Náboženstvo nemožno vytlačiť do súkromnej sféry – to je niečo verejné. Znevýhodnenie iných náboženstiev týmto predpisom nevidím. Humanita, ktorú kríž predstavuje, znamená aj slobodu viery a náboženstva,“ povedal  predseda Rady evanjelickej cirkvi v Nemecku. Biskup však varoval pred zneužívaním kríža na stranícku politiku a polemiku.
 
Varovanie pred zneužívaním kríža
„Cirkev víta, ak sa kresťanské hodnoty našej spoločnosti … znova silnejšie dostanú do povedomia verejnosti,“ vyhlásil vedúci Katolíckeho centra Bavorska, Lorenz Wolf, v stredu v Mníchove. Súčasne povedal, že to je čisto symbolický akt, ktorý iba pripomína západnú kresťanskú kultúru z minulosti. S tým je spojená aj výzva a posolstvo pre prítomnosť: „V kríži sme konfrontovaní s osobou, ktorá pre kresťanov spája Boha a človeka a ktorá na kríži obetovala svoj život za všetkých ľudí.“
Katolícky cirkevný právnik na Univerzite v Münsteri, Thomas Schüller, označil naproti tomu bavorské rozhodnutie ako akt „na hranici ústavnoprávnosti“. Pre vysielač Deutsche Welle povedal:
„Kto si takto robí z kríža politický nástroj, teologicky absolútne nepochopil bláznovstvo kríža uvádzané v Prvom liste Korinťanom, ten osteň v tele mocných  a to znamenie nádeje pre slabých a bezprávnych. Vešanie krížov odôvodňovať historickým a kultúrnym formovaním Bavorska – to robí kríž iba symbolom folklóru.“
Ostrú kritiku  vyslovil aj katolícky vysokoškolský farár z Würzburgu Burkhard Hose. Södera obvinil, že „kríž zneužíva na vyhraničenie ľudí inej viery“.
„Mnohí katolícki a evanjelickí kresťania, medzi nimi farári a rehoľníci, to pociťujú stále viac ako provokáciu a ako pokrytectvo, ako vy o kresťanstve verejne rozprávate. Kríž nie je iba etiketa alebo preukaz istej identity, ale pripomienka cesty života Ježiša, ktorého bezhraničná láska a jeho mimoriadny príklon k vyhraničeným ľuďom ho nakoniec dostali na kríž. Je našou povinnosťou touto Ježišovou cestou ďalej kráčať. Nedemonštrujte kresťanstvo,  ale praktizujte ho! Prvým krokom by bolo preto zastaviť odsuny do Afganistanu,“ napísal Hose bavorskému premiérovi.
Podobne sa vyjadril aj katolícky teológ z Bochumy Georg Essen: „Myslel som si, že kríž je kresťanským symbolom vykúpenia, ktoré je darom Boha. Tým, že bavorská vláda označuje zavesenie kríža ako viditeľné priznanie sa k hodnotám právneho a spoločenského poriadku v Bavorsku a Nemecku, robí si z kríža svoj nástroj a to je skutočná heréza,“ napísal na Twitteri.
 
Reagujú aj moslimovia a židia
Centrálna rada moslimov v Bavorsku tiež kritizovala nariadenie zavesiť kríže: „Kríž v úradoch porušuje zákon neutrality štátu. Kríž je samozrejme náboženský symbol. No ani židia, ani ateisti, ani moslimovia sa s ním neidentifikujú,“ vyhlásil Mohamed Abu El-Qomsan, predseda rady pre noviny „Die Welt“.
El-Qomsan žiadal rovnoprávny prístup k náboženstvám a povedal: „Ak bavorský štát povoľuje kresťanské symboly na úradoch, mal by dôsledne povoliť aj šatky vo verejnej službe. Ak ide premiérovi Söderovi iba o zdôraznenie kultúrneho charakteru Bavorska, mal by dať vyvesiť bavorské zástavy a nie náboženské symboly.“
Izraelitická kultúrna obec Mníchova a Horného Bavorska prejavila v zásade súhlas: „Práve na pozadí mamutej úlohy integrácie považujeme za dôležité a správne definovať normy a hodnoty a požadovať ich uznávanie, pretože sú pre naše spolunažívanie v krajine nevyhnutné,“ povedala prezidentka Charlotte Knoblochová. „K tomu patrí aj istá symbolika, aby sa demonštrovala identita a formácia krajiny. O opatreniach možno diskutovať. Ale posolstvo: ‘To sme my, to je naša ponuka, kto chce byť jej súčasťou, tomu pomôžeme – kto nie, nemôže tu s nami žiť ‘ – to považujem za správne a už dávno potrebné.“
 
Príspevok Predstavitelia cikrví reagovali na predpis krížov na úradoch v Bavorsku zobrazený najskôr Hlavné správy.