Bratislava 19. júla 2019 (SITA/HSP/Foto:TASR-Štefan Puškáš)

Pri príprave tendra na prevádzku elektronického výberu mýta pre vozidlá nad 3,5 tony po roku 2022 je potrebné nastaviť nové komplexné pravidlá pre výber mýta. Myslí si to riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Rastislav Cenký s tým, že pravidlá by mali zahŕňať nielen spravodlivý výber poplatku, ale aj znemožniť nákladnej doprave obchádzanie spoplatnených úsekov ciest

Ilustračné foto

“Tiež by mal byť zásadne zmenený systém prerozdelenia výberu mýta, ktorým by sa zabezpečilo prerozdelenie poplatku za použitie cesty správcovi infraštruktúry. Čiže aj Slovenskej správe ciest (SSC) za použitie ciest I. triedy a samosprávnym krajom za spoplatnené úseky ciest II. a III. triedy,” uviedol Cenký pre agentúru SITA. “Pre nové obdobie by sa mala vypísať nová súťaž, ktorej výsledkom by bol efektívny systém spoplatnenia, ako i rozšírenie systému výberu mýta na vybrané úseky ciest II. a III. triedy,” navrhuje riaditeľ IDH.

Zmluva medzi Národnou diaľničnou spoločnosťou, a. s. (NDS) a spoločnosťou SkyToll, a. s., o prevádzke mýtneho systému z roku 2009 platí do konca roka 2022. Mýtne poplatky vybrané za používanie vymedzených úsekov diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. triedy sú príjmom NDS. Cesty I. triedy sú pritom v pôsobnosti Slovenskej správy ciest, ktorej chýbajú potrebné zdroje na pravidelnú údržbu, opravy a modernizáciu štátnych ciest. Vybrané regionálne cesty II. a III. triedy sú od výberu mýta oslobodené nulovou sadzbou.

“Spoplatnenie ciest sa nedotiahlo do takého stavu, ktorý by bol vyhovujúci a umožňoval vybrané peniaze investovať do tých ciest, kde sa mýto vybralo. V súčasnosti totiž NDS dostáva peniaze aj z mýta, ktoré sa vyberie na cestách I. triedy, a to napriek tomu, že ich nevlastní a ani neudržiava,” upozornil Cenký. Slovenská správa ciest tieto cesty udržiava a opravuje, no peniaze z mýta za ne nedostáva. “Výsledkom je, že jej chýbajú financie nielen na údržbu a opravy, ale aj na rozširovanie pôvodnej cestnej siete,” poznamenal šéf IDH. Nepriaznivý stav je podľa neho aj na cestách II. a III. triedy v pôsobnosti samosprávnych krajov. Navrhuje preto vyberať mýto aj na nich, ale peniaze by mali byť prerozdelené krajom.

Diaľničiari budú musieť vopred pripraviť a začať súťaž, aby do konca platnosti zmluvy so SkyTollom stihli vybrať prevádzkovateľa mýta po roku 2022. Tender totiž môže trvať aj viac ako jeden rok. “NDS v spolupráci s Ministerstvom dopravy a výstavby SR sa v súčasnosti nachádza v procese prípravy a realizácie úkonov súvisiacich s blížiacim sa uplynutím základnej lehoty poskytovania komplexnej služby elektronického výberu mýta,” uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa NDS Michaela Michalová. Ministerstvo dopravy informovalo, že definitívne rozhodnutie o postupe pri novom mýtnom systéme urobí až nasledujúci minister. “Súčasné vedenie NDS aktuálne robí všetky potrebné kroky, aby štát v tejto oblasti vedel urobiť to najlepšie rozhodnutie,” uviedol rezort dopravy pre agentúru SITA s tým, že súčasné vedenie ministerstva zdedilo rozbehnutý mýtny systém.

Vážení čitatelia, Hlavné Správy sú v zúrivej ekonomickej vojne s liberálnym establišmentom. Podporte nás a pomôžte nám vybojovať zápas o konzervatívne hodnoty. Vážime si každé euro.
č. účtu: SK15 0900 0000 0005 7106 3662

Chcem podporiť nezávislé spravodajstvo

Zdroj