Praha 03. septembra 2017 (HSP/Foto:Facebook)

Kauza vymazaných krížov z  gréckych chrámov na propagačných materiáloch obchodného reťazca LIDL, po prvotnej búrlivej reakcii verejnosti v Českej republike našla odozvu aj medzi tamojšími politikmi a verejne známymi osobnosťami

Český minister poľnohospodárstva, Marián Jurečka označil konanie spoločnosti LIDL za „neuveriteľne pokrytecké”. Na svojom profile na Facebooku ďalej uviedol: “Ak lákajú zákazníka na grécky týždeň a používajú pre túto kampaň fotografie kostolov, ku ktorým symbol kríža tisícky rokov patrí, tak nechápem, prečo taký symbol vymazávajú. Hanbia sa snáď za to, že aj náš štát má základy v kresťanstve? Budú vyžadovať od ďalších výrobcov, aby boli z obalov dôsledne odstránené ďalšie symboly našej histórie a kultúry?“ Minister ďalej uviedol, že islam má tiež svoje symboly, ktoré rešpektuje, tak nevidí dôvod na popieranie histórie a prekrucovanie reality. Zároveň vyzval obyvateľov, aby zvážili počas toho týždňa svoje nákupy v tomto obchodnom reťazci.
Predseda euroskeptickej strany Svobodných Petr Mach označil toto konanie nie za politickú korektnosť, ale priam „zhovadilosť.“
Ku kauze sa vyjadril aj grécky velvyslanec Efthymios Efthymiades pre Expres.cz: “Rešpektovanie kultúrnej rozmanitosti nemôže a nemalo by byť riadené na úkor náprodného kultúrneho dedičstva, ktorého neoddeliteľnou súčasťou je jedinečná architektonická krajina na Santorini, vrátane všetkých jeho symbolov.“
Okrem mnohých ďalších českých politikov, ktorí sa ku kauze vyjadrili, svoje stanovisko predniesol aj pražský arcibiskup kardinál Dominik Duka. Kardinál Duka napísal otvorený list gréckemu veľvyslancovi ako gesto podpory.
„Považujem niečo podobné za bezprecedentný a nekultúrny akt. Aj keď sa predstavitelia tohto obchodného reťazca po vyjadrení odporu tisíciek ľudí v celej Európe ospravednili, nezbavím sa horkej pachuti z toho, v akom svete žijeme,“ je možné dočítať sa v liste. Primas pražský ďalej varuje, že po odstraňovaní krížov na fotografiách, môže prísť v budúcnosti i k reálnemu odstraňovaniu krížov z kostolov.“ Celé znenie otvoreného listu je možné si prečítať TU.
Českí zákazníci zareagovali na kauzu naozaj búrlivo a doslova zahltili facebookový profil reťazca rozhorčenými odkazmi a informáciami do ktoré konkurenčné ochody dostali peniaze z ich víkednových nákupov. Po hneve a rozhorčení prišlo niečo oveľa horšie .Na výsledky „ľudovej tvorivosti“ našich susedov Čechov známych svojím špecifickým zmyslom pre humor nebolo treba dlho čakať. Inovanie sa dočkali i ľudové porekadla a odteraz sa hovorí “bojí sa toho ako LIDL kríža.“
Aby to nebolo ľúto, ľudia sa svojimi výtvormi veľkodušne podelili priamo na FB profile reťazca.

tu je ukážka i Lidl Švédsko

Podobne veľkú mieru rozhorčenia ako v ČR vyjadrujú i ľudia najmä v  Belgicku a Nemecku.