Nielen ekonomická vízia strany SaS je pohroma. Bezpečnostná reforma SaS je na tom rovnako

Bratislava 21. marca 2018 (HSP/Foto:TASR-Štefan Puškáš)
 
Po podrobnom preštudovaní bezpečnostnej reformy z dielne strany SaS (alebo rúk pána Galka)  je ich zámer zjavný! Rozloženie a znefunkčnenie bezpečnosti a obrany štátu!

Na snímke podpredseda strany SaS Ľubomír Galko

Celý materiál pri prvotnom preštudovaní budí dojem propagácie podpredsedu strany SaS pán Galka a jeho jediného úspechu, že bol pár mesiacov Minister obrany SR (Čo mu asi dodalo odvahy na spracovanie, tak závažnej témy, ktorou je reforma ozbrojených zborov SR). Na drvivej väčšine fotografií v uvedenej reforme je pán Galko, čo vedie pri prvotnom preštudovaní k dojmu ego-prezentácie pána Galka a nie reformy bezpečnosti.
K samotnej reforme. Je rozdelená na tri časti. Prvá časť „Lepšia polícia“. Druhá časť „Moderné ozbrojené sily“. Tretia časť „Viac spravodlivosti“. Celá reforma má 52 strán z toho text venujúci sa reforme je pre prvú časť na 12 strán, pre druhú časť na 12 strán a tretiu časť na 9 strán! Zo svojej práce viem, že niekedy je aj málo veľa, ak je to obsahovo výstižné, čo bohužiaľ nie je tento príklad.
Ako bývali pracovník v ozbrojených bezpečnostných zboroch sa viem vyjadriť k prvým dvom častiam, poslednú časť preto nemôžem zhodnotiť nakoľko nemám dostatok informácií, aby so sa k niečomu takému mohol vyjadrovať.
Úvod do reformy označil pán Galko ako „Motivácia“. Avšak úvod zhodnotil veľmi zaujato a jednoznačne, čo ma privádza k záveru, že už v mesiaci január 2018, keď reformu vydal vedel čo bude v mesiaci február 2018! Na posúdenie z úvodu „Niet žiadnych pochybností, že za zlú povesť slovenského PZ nesú primárnu zodpovednosť súčasný minister vnútra Robert Kaliňák a terajší policajný prezident Tibor Gašpar. Ich výmena je kľúčovým základom ozdravenia PZ, ale to samotné stačiť nebude. Treba spraviť viac.“.
Úvod pre obranu je trochu pomýlený v rámci toho čo už je a čo má byť, kde si pán bývalí Minister obrany SR pletie jeho snahy s danými úlohami, ktoré sú jasne zakotvené v právnych normách SR. Čo je len na škodu jednoznačnosti, po ktorej tak vo svojej reforme volá.
 
Prvá časť „Lepšia polícia“
Už v názve zjavne vychádza na povrch, že táto reforma sa bude týkať len vymedzeného okruhu osôb. Na posúdenie podnadpis „Opatrenia pre všetkých čestných a slušných policajtov“, takže ak sú zlý a nečestný táto reforma sa ich netýka! Užasne vyselektovaná reforma.
Úvod do lepšej polície pán Galko opísal ukážkou na súčasné pomery v PZ SR celkom dostatočne a jasne. No konkrétne opatrenia, ktoré následne uvádza v jednotlivých bodoch reformy sú len kozmetické a nesystémové opatrenia bez hlbšej úvahy a poznania procesov fungovania ozbrojených zborov SR. Reforma, tak nie je ucelený súbor na seba nadväzujúcich opatrení, ale len čiastkové kroky, ktorých efektívnosť v praxi je otázna nakoľko sa selektívne vybrali príklady z iných štátov. Bez poznania príčin a následkov nebude funkčná žiadna reforma. Reforma bez poznania vzťahu ku kultúre a histórii ako aj súčasných a budúcich trendov nebude mať veľkú šancu na úspech v jej implementácii.
Veľká škoda pre všetkých by bola implementácia posledných bodov reformy, kde sa udavačstvo, špehovanie, donášanie a úmyselné porušovanie zákona sa postavia na piedestál v spoločnosti. O takýchto bodoch reformy mohli bývali príslušníci ŠTB len snívať! No pán Galko ich predkladá ako základný štandard fungovania ozbrojených bezpečnostných zborov SR. Rovnako aj z tohto dôvodu je táto reforma nesystémová a nekoncepčná!
Veľmi sporným bodom celej reformy je systém odmeňovania, sociálneho a finančného zabezpečenia príslušníkov. Po implementácii tejto reformy by síce podľa pána Galka stúpli platy o 15%, ale odchod príslušníkov by bol podľa môjho odhadu bol 100%. Nástup nových príslušníkov je veľmi ťažké odhadnúť, keďže už v súčasnosti sú podstavy niekoľko stoviek príslušníkov! Neviem aká by bola motivácia stať sa obyčajným zamestnancom na ktorého, ale budú kladené obrovské požiadavky z psychickej, fyzickej a odbornej stránky. Len úvaha prečo byť príslušníkom, keď môže byť obyčajný zamestnanec niekde inde bez takýchto nárokov?
 
Druhá časť „Moderné ozbrojené sily“
Vymedzenie zásadných zmien v Európe a jej okolí nejednoznačne vymedzuje rozsah zmien v bezpečnostnom prostredí ktorý je globálny a nie len v Európe a jej okolí! Určenie a rozsah zmien v medzinárodnom bezpečnostnom prostredí je tak malý, že nie je možné pozerať na túto reformu ich optikou. Pre doplnenie Bezpečnostná a Obranná politika SR nebola aktualizovaná viac ako trinásť rokov, takže bezpečnostné prostredie sa za tú dobu zmenilo už niekoľko krát! Nedokázali sme zastihnúť a reagovať v podstate na nič. Bezpečnostná a Obranná politika SR ma hlavne reflektovať hrozby týkajúce sa SR a v tomto by mal mať pán bývalí Minister obrany SR jasno!
Rovnako by mal mať pán Galko jasno čo je to rozpočet a čo je to udržateľnosť a čo je to rozvoj! Hovorí v jednom o dvoch rôznych veciach a ani táto reforma nemá jasno v týchto dvoch veciach.
Určene pôsobenia ozbrojených síl sú tu tiež otázne. Nakoľko pôsobenie ozbrojených síl  je jasne určované zákonom. Ich využitie je preto v rukách kompetentných ľudí, ktorí by mali mať jasno v tejto otázke. Avšak v tejto reforme pán Galko jasno určite nemá. Rovnako ako kritika vojenského spravodajstva. Pán Galko má svoju osobnú skúsenosť, ako sa využíva táto služba, ale je správne, že mu to vadí to je pokrok tejto reformy bohužiaľ asi jediný.
Konkrétne opatrenia mi prídu, ako žalovanie sa na iných, že budú z toho profitovať a kritikom sa neujde ani omrvinka. Preto je táto reforma v svetle súčasného diania veľmi podozrivá. Nehovorím, že reforma nie je potrebná, ale nie nekoncepčná a nesystémová, ktorá nezohľadňuje bezpečnostné prostredie a anticipáciu na budúce ohrozenia a vedenie operácií. Tieto uvedené opatrenia mi prídu ako rýchli nákup v samoobsluhe, len nech niečo je a je jedno čo. Hlavne rýchlo!
Na jednej strane ide reforma šetriť a efektívne vynakladať náklady a hneď v zapätí ide plytvať prostriedkami. Tomuto hovorím absolútna nesystémovosť. Nepoznanie príčiny a následku ma za následok reformu ako je táto. Bez hlavy a päty, len aby bola. Avšak každému, kto sa aspoň trocha na ňu pozrie a pozná prostredie bude jasné, že ju pripravovali amatéri bez hlbších znalostí.
Jediným cieľom sa mi preto javí rýchla schopnosť zbavenia Slovenska svojej aj tak minimálnej obranyschopnosti a vnútornej bezpečnosti cez rozklad jej základných štruktúr. Ten kto si myslí, že nás budú ochraňovať naši spojenci je naivný nevzdelanec, ktorý by si mal preštudovať históriu. Bohužiaľ nepoučiteľnosť je tiež ťažký defekt a ľudia s ním by nemali vykonávať žiadne verejné funkcie s veľkými rozhodovacími právomocami.
 
Záver
Videl som a pracoval som už na rôznych projektoch a reformách, no táto reforma z dielne SaS patrí k tým najhorším. Bohužiaľ toto platí aj na najnovšie reformy na Slovensku ako sú e-Health alebo elektronizácia štátnej správy. Proste keď sa nedarí, tak to ide ako snehová guľa. Dolu kopcom a ničí všetko dobré!
Erik Steiner
 
Príspevok Nielen ekonomická vízia strany SaS je pohroma. Bezpečnostná reforma SaS je na tom rovnako zobrazený najskôr Hlavné správy.

ZDROJ >>

Komentujte :)