Hawthorne 21. decembra 2018 (HSP/Foto: TASR/AP- Robyn Beck/Pool Photo via AP)
 
Elon Musk predstavil verejnosti prvý testovací podzemný rýchlotunel na riešenie preťaženej dopravy, ktorý si prítomní hostia mohli aj vyskúšať

Na snímke sa výkonný riaditeľ spoločnosti Tesla a americký miliardár Elon Musk vezie v elektromobile Tesla Model X počas predstavenia testovacieho tunela 18. decembra 2018 v americkom Hawthorne

Ako predstavuje agentúra AP, hostia mohli nastúpiť do elektrického vozidla Tesla X a jazdiť ním po bežných uliciach Los Angeles, až sa priviezli k stanici O’Leary Station nachádzajúcej sa uprostred obytnej štvrte, odkiaľ vozidlom zišli akýmsi výťahom v širokej šachte približne 9 metrov do podzemnej časti, kde už na nich čakal testovací tunel.
Hoci Musk opísal svoju prvú jazdu ako niečo “epické”, jeden reportér spomedzi hostí podotkol, že jazda bola nejaká “poskakujúca” a boli tam aj problémy s rýchlosťou. No Musk ubezpečuje, že “toto je len prototyp” a popracujú na tom, aby to bolo “hladké ako sklo”.
Jazdilo sa rýchlosťou okolo 6o km/hod. a trvalo to tri minúty, no napriek všetkých chybám, ktoré treba ešte vychytať, tento zatiaľ len skúšobný tunel je čiastočnou ukážkou toho, čo “jeden deň môže vyliečiť premávku”. Vtedy by už rýchlosť mala byť okolo 240 km/hod. “Je to oveľa viac ako podzemná diaľnica, či metro,” poznamenáva Musk.
 

 
Jeho systém, ktorý jednoducho nazýva “slučka” (“loop”), by mohol byť prevádzkovaný pod mestami po celom svete. Autonómne vozidlá by sa pod zem spúšťali na výťahoch alebo pomocou špirálových rámp. Autá by kvôli pohybu v tuneli museli byť vybavené špeciálne navrhnutými bočnými kolesami, ktoré vyčnievajú kolmo na bežné pneumatiky. Ich cena by bola asi 200 až 300 dolárov pre jedno auto.
Musk ďalej uviedol, že pri výstavbe tunela sa riešili aj ďalšie problémy, ako je hluk či narušenie budov nad tunelom, k čomu povedal, že keď robotníci vŕtali testovací tunel, napríklad ľudia v domoch vzdialených len 6 metrov “nerušene ďalej sledovali televíziu”.
Musk znížil náklady tým, že zlepšil rýchlosť výstavby pomocou inteligentnejších nástrojov, eliminoval sprostredkovateľov, postavil silnejšie vyvrtávacie stroje a z vykopávanej zeme ihneď dal robiť tehly, takže ju nemusel vyťahovať na povrch.
“Žiadna Nobelova cena tu nie je potrebná. Je to veľmi jednoduché,” podotkol s tým, že “to nerobí to za peniaze, ale pre väčšie dobro”, aby uľahčil mestskú premávku.
ABC News podotýkajú, že vyzeralo to skôr ako “vtip”, keď pred dvoma rokmi Elon Musk kvôli sťažnostiam na preťaženú dopravu v Los Angeles vyhlásil, že sa podujme na kopanie tunela, ktorý by to mal vyriešiť.
“Na vyriešenie problému ničivých dopravných komunikácií musia byť cesty 3D, čo znamená buď lietajúce autá alebo tunely. Na rozdiel od lietajúcich automobilov sú tunely odolné voči poveternostným vplyvom, mimo dosahu a nespadnú na nás,” vyjadrila sa The Boring Company. “Veľká sieť tunelov na mnohých úrovniach v hĺbke pomôže zmierniť dopravné zápchy v každom meste, bez ohľadu na to, aké sú veľké.”
Treba ešte podotknúť, že Muskova vízia pre podzemné tunely nesmie byť zamieňaná s inou dopravnou koncepciou známou ako hyperloop, čo je sieť takmer vákuových rúr, v ktorých by sa v špeciálne kapsulách premiestňovalo na dlhé vzdialenosti rýchlosťou až 1200 km/hod. pomocou magnetizmu a solárnej energie.
 
Príspevok Musk predstavil svoj “epický” tunel zobrazený najskôr Hlavné správy.