Praha 18. októbra 2017 (HSP/novinky.cz/Foto:Koncept Hyperloop)

Dopravný systém Hyperloop, v podstate rúra s kapsulami, v ktorej by sa ľudia mohli prepravovať rýchlosťou až 1200 kilometrov za hodinu, bude v komerčnej prevádzke už medzi rokmi 2020 a 2022. Vyhlásil to riaditeľ Hyperloop Transportation Technologies (HTT) Andres De León.
Koncept HyperloopKoncept Hyperloop

“Zatiaľ si nie sme istí, kde prvý projekt uskutočníme, ale je isté, že to bude už za tri až päť rokov,” povedal denníku Právo na konferencii Startup World Cup & Summit v Prahe De León. Spoločnosť je schopná takýto systém postaviť prakticky okamžite, teraz sa rieši skôr jeho regulácia.
“V súčasnosti je to otázka regulácie a zaistenia komerčnej životaschopnosti v rôznych teritóriách a pre rôzne spôsoby využitia,” dodal. Firma totiž rúrami, kde by sa v podtlakovom prostredí pohybovali kapsule takmer rýchlosťou zvuku, chce prepravovať nielen ľudí, ale aj tovar. Výhodou systému sú podľa De Leona nízke investičné aj prevádzkové náklady v porovnaní s výstavbou vysokorýchlostných železničných tratí.
Systém má využívať energiu zo solárnych panelov umiestnených nad rúrou a na nabíjanie batérií má využívať energiu získanú pri brzdení. Kapsule, ktoré pojmú 28 až 40 cestujúcich, by mohli teoreticky vyrážať v intervale 40 sekúnd po sebe alebo v čase, keď v nich bude dostatočný počet cestujúcich. “Teoreticky tak kapacita hyperloopu z jedného bodu do druhého činí vyše 160 tisíc ľudí denne,” uviedol.
Firma teraz zakladá nové výskumné centrum vo Francúzsku, kde chce pracovať na ďalšej generácii hyperloopu. “Všetku technológiu, ktorá je potrebná pre prvú generáciu Hyperloopu, sme už vyvinuli. Teraz sa zameriavame na naše centrum výskumu a vývoja v Toulouse, kde sa vyvíja nová generácia Hyperloop,” uviedol.
V Toulouse firma postaví testovacie rúry s kapsulami v plnej veľkosti. “Bude to 1,6 kilometra dlhá rúra v plnej veľkosti, teda s priemerom štyri metre. Tam sa bude testovať súčasná verzia, ale aj model, ktorý budeme prevádzkovať v budúcnosti. Nový model budeme mať do troch rokov,” vyhlásil. “Teraz začíname objednávať materiály a technológie, ktoré potrebujeme k stavbe funkčného prototypu, ktorý bude prvým svojho druhu na svete,” povedal.
Najväčšie pokroky zatiaľ firma urobila v Abú Zabí v Spojených Arabských Emirátoch. “Tam už máme štúdiu uskutočniteľnosti. Slovensko bola zase prvá krajina, kde sme podpísali memorandum o porozumení o vypracovanie štúdie uskutočniteľnosti. Taktiež sme rokovali so zástupcami Brna a pripravujeme sa na vypracovanie štúdie uskutočniteľnosti spojenia medzi Bratislavou, Brnom a Prahou. Ten projekt chceme začať veľmi skoro,” dodal De León.
Cesta z Prahy do Brna by podľa odhadov mohla v hyperloope trvať do 20 minút.