Bratislava 30. januára 2018 (TASR/HSP/Foto:TASR-Marko Erd)

Poslanci vládnych strán Smeru-SD a Mosta-Híd majú rozdielny názor na to, kto má čistiť obecné chodníky a tiež kto má niesť zodpovednosť za to, ak sa na šmykľavých chodníkoch niekomu niečo stane.
Na snímke minister dopravy Árpád Érsek

Dnes chodníky patriace obci musia čistiť majitelia domov s priľahlými chodníkmi. Sú tiež zodpovední za škodu, ktorá na nečistom chodníku vznikne. Vlastník chodníka, teda obec, tieto povinnosti nemá. Most-Híd chce povinnosti a zodpovednosť preniesť z občana na obec, kam podľa neho patria. Poslanec Smeru-SD Michal Bagačka chce zachovať súčasný stav, hovorí, že má v klube podporu. Prekáža mu, že Most-Híd mení pravidlá v podstate nepriamou novelou a tiež nevyčíslil finančné dopady. Či zmena prejde, rozhodne plénum.
Most-Híd považuje súčasný stav za protiústavný. Zmeniť sa ho pokúša minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) v novele zákona o prevádzke vozidiel v cestnej premávke. Bagačka z jeho novely navrhol na rokovaní hospodárskeho výboru vypustiť tieto zmeny a ponechať súčasný stav. Most-Híd to odmieta.
“Je tu pokus o zachovanie podľa nás protiústavného stavu. My s tým máme problém. Je našou povinnosťou hájiť záujmy občanov, vlastníkov. Nemôžeme im dávať povinnosť voči majetku, ktorý nie je ich. Obec nemôže zvaľovať svoje povinnosti na občanov.
Nemôžeme ponechať objektívnu zodpovednosť za škodu, ktorá vznikne na majetku obce, na niekoho iného. To je v rozpore so všetkými právnymi princípmi,” povedal pre TASR poslanec Mosta-Híd Peter Kresák.
V pléne bude žiadať osobitné hlasovanie o bodoch, ktoré chce vypustiť Bagačka. Trvá na tom, že povinnosti a zodpovednosť má mať obec ako majiteľ chodníka a nie občania. Za Bagačkovým krokom vidí tlak samospráv. Ten však podľa Kresáka nemá žiadne opodstatnenie. “Nie je dobré zaväzovať občana na prácach a spájať ho s majetkom, ktorý mu nepatrí,” opakovane zdôraznil Kresák. Poukázal, že súčasný stav je tu ešte z čias socializmu. Podľa Kresáka je načase zbaviť sa tohto protiústavného stavu. Poukazuje, že súčasný stav zasahuje do vlastníctva a okrem iného hovorí aj o nútených prácach.
Kresák upozorňuje aj na to, že tento stav komplikuje život najmä starším ľuďom žijúcim v rodinných domoch a ich zdravie im bráni sa o chodníky starať. “Musia si čistenie buď platiť, alebo ak sa niečo stane, je voči nim vyvodzovaná zodpovednosť,” opísal Kresák, podľa ktorého to je nespravodlivé. Poukázal aj na paradox, ktorý vzniká. O chodník sa starajú občania, ktorým nepatrí, ale ak ho chcú títo občania využiť napríklad na postavenie lešenia pri oprave fasády domu, musia si zaplatiť prenájom tohto chodníka.
“To je choré. Je našou povinnosťou odstrániť túto skrivodlivosť voči občanom,” vyhlásil Kresák, ktorý hovorí za celý klub Mosta-Híd. Bagačka pre TASR uviedol, že aj v ZMOS-e sú za zachovanie súčasného stavu.
Érsekovmu návrhu vyčíta poslanec to, že mení pravidlá cez iný zákon a nevyčíslil dopady po prijatí zmien. Bagačka by chcel vidieť, koľko by zmena obce stála a tiež, aké technické dopady by to malo. Ak sa stav nezmení, podľa Bagačku sa “nič také strašné nestane”. Je však otvorený racionálnej diskusii o tejto téme.