NR SR, archívna snímka. Foto: TASR – Martin Baumann

Bratislava 5. apríla (TASR) – Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) čelí v piatok v parlamente pokusu o odvolanie z funkcie. Po štvrtkovom (4. 4.) neúspešnom pokuse o otvorenie schôdze sa v piatok v pléne zišiel dostatok poslancov a mimoriadna schôdza iniciovaná opozíciou sa začala.

Vláda SR nesúhlasí s odvolaním ministra dopravy Árpáda Érseka (Most-Híd). Jeho pôsobenie v rezorte považuje za mimoriadne kvalitné. Oznámila to počas rokovania o opozičnom návrhu na odvolanie podpredsedníčka vlády Gabriela Matečná (SNS).

„Minister dopravy Árpád Érsek plní programové vyhlásenie vlády. Vyriešil niekoľko kritických situácií, v oblasti diaľničnej výstavby naštartoval viacero dôležitých stavieb. Intenzívne pracuje na zlepšení stavu ciest prvej triedy aj mostov. Prispel k rozvoju železničnej dopravy a hľadá možnosti, ako podporiť alternatívne druhy dopravy,“ uviedla

Vláda poukazuje aj na dobré čerpanie eurofondov a na to, že minister sa intenzívne venuje podpore cestovného ruchu a Slovensko opakovane dosahuje rekordné čísla návštevnosti aj prenocovaní. „V diaľničnej výstavbe sa za éry ministra Arpáda Érseka podpísali zmluvy na výstavbu troch úsekov,“ poukazuje podpredsedníčka vlády.

Pripomína, že išlo o úsek D1 Prešov Západ – Prešov Juh, D1 Budimír – Bidovce a D3 Čadca Bukov – Svrčinovec. „Všetky tieto stavby postupujú podľa harmonogramu a budú dokončené načas – prvá z nich, úsek D1 Budimír – Bidovce – ešte v tomto roku,“ doplnila s tým, že sa začali aj ďalšie súťaže. „Výstavba je tak strategicky rozložená do všetkých kútov Slovenska, pričom prioritne sa riešia kritické úseky, ktoré boli technicky pripravené na výstavbu,“ doplnila Matečná s tým, že majú pribudnúť ďalšie.

Zdôraznila, že rezort dopravy pod Érsekovým vedením vyriešil problémy na úseku so zastavenou výstavbou D1 Hubová – Ivachnová, kde sa už opäť stavia. „A hlavne zásadným spôsobom prispel aj k výstavbe posledného nerozostavaného úseku medzi Bratislavou a Košicami, kde je už definitívne určená trasa,“ uvádza vláda. Poukazuje aj na ministrove kroky v oblasti vlakovej dopravy či alternatívnych foriem dopravy.

„Vláda SR pokladá pôsobenie ministra dopravy a výstavby vo funkcii za mimoriadne kvalitné, plne ho podporuje v jeho úsilí napĺňať programové vyhlásenie vlády SR v rezorte dopravy a nesúhlasí s návrhom skupiny poslancov na vyslovenie nedôvery voči jeho osobe,“ uzavrela Matečná.

Vo štvrtok nebolo plénum ani na tretí pokus uznášaniaschopné

Vo štvrtok nebolo plénum ani na tretí pokus uznášaniaschopné, a predseda Národnej rady (NR) SR Andrej Danko (SNS) preto mimoriadnu schôdzu preložil na ďalší deň. Vyzval zároveň opozičných poslancov, aby vo vlastnom záujme, ak chcú o tejto téme rokovať, prišli do parlamentu.

Predloženie návrhu na odvolanie Érseka z postu ministra dopravy odôvodnili opoziční poslanci tým, že „ako minister je politicky zodpovedný za to, v akom stave máme v SR cestnú a železničnú infraštruktúru“.

Ako najzávažnejší dôvod uviedli spôsob riadenia na úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala. Vyčítajú mu tiež meškanie diaľničných úsekov. Rezort dopravy kritiku odmieta a tvrdí, že SaS vnáša do odborných tém politiku a takto chce na seba upozorniť. Vláda s odvolaním ministra nesúhlasí.

A. Hrnčiar: Schôdza k odvolávaniu Á. Érseka je jednou z najnudnejších

Mimoriadna schôdza venovaná odvolávaniu ministra dopravy Árpáda Érseka (Most-Híd) je jednou z najnudnejších schôdzí k odvolávaniu člena vlády. Skonštatoval to v rozprave podpredseda Národnej rady (NR) SR Andrej Hrnčiar z Mosta-Híd. Dôvodom je podľa neho to, že bola zvolaná bezdôvodne.

Podľa Hrnčiara ide o povinnú jazdu opozície z dôvodu blížiacich sa parlamentných volieb. Na ministerstvách Mosta-Híd podľa neho nebol žiadny škandál, ale strana bola podľa neho „na rade“. „Jednoducho sa využila neschopnosť zhotoviteľa dokončiť tunel Višňové a vtedy ste vycítili, že toto môže byť ten neuralgický bod, ktorý traumatizuje slovenskú motoristickú verejnosť,“ poznamenal Hrnčiar. Podotkol, že v tomto prípade sa ani nespojila celá opozícia.

Riešenie situácie na úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala je podľa opozičných poslancov najväčším dôvodom na vyslovenie nedôvery ministrovi dopravy. Zodpovednosť za vznik tejto situácie by podľa Hrnčiara mala niesť najmä strana KDH. „V krátkej minulosti sme zažili najväčšie dva problémy pri výstavbe diaľnic, bola to Dubná Skala – Turany a tunel Višňové, a politickú zodpovednosť za toto jednoznačne nesie KDH, a to si treba jednoznačne povedať nahlas,“ vyhlásil.

Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR