Bratislava 4. apríla 2017 (HSP/Foto:TASR-Oliver Ondráš)

Po tom, ako sa zistilo, že prezident Andrej Kiska v priebehu dvoch rokov 319 krát použil vládny špeciál na súkromné účely, pustili sa mainstreamové médiá a politici napojení na tretí sektor do jeho obhajoby. Padli preto argumenty od obvinenia Kaliňáka, že sa neozval voči plytvaniu skôr, až po argumenty, že cesta vlakom a autom by aj tak bola drahšia. Nechýbajú ani úvahy, že keby Kiska nelietal, tak by museli lietadla prázdne krúžiť vo vzduchu, aby mali piloti nalietané hodiny

Lety, ktoré nesúviseli s výkonom funkcií, boli vykonané na žiadosť Kisku, čo bolo 319 letov z a do Popradu, a na žiadosť Fica, čo boli štyri lety – z a do Prahy a do Košíc a späť. Kaliňák tiež uviedol, že Kiska neuhradil čiastku 789.525 eur. Ak by sa zarátali aj lety z roku 2014, spolu by to bolo podľa Kaliňáka 955.000 eur.

Od 1. januára 2015 do 24. marca 2017 lietadlá letky ministerstva vnútra vykonali 880 letov na palube s ústavnými činiteľmi. Z tohto počtu prezident Kiska vykonal 454 letov, premiér Robert Fico (Smer-SD) 183, predseda NR SR 66 a ostatní ústavní činitelia 178 letov.

Na snímke vládny špeciál JAK40 roluje na dráhe letiska Poprad-Tatry v Poprade

Denník SME priniesol reportáž o tom, že prepraviť prezidenta do Popradu nie je také jednoduché, ako sa zdá. Ľudia z úradu na ochranu ústavných činiteľov musia na prezidenta dohliadať pri presunoch, aj zabezpečovať ochranu jeho domu. Denník ďalej konštatuje, že ak by Kiska namiesto lietadla cestoval vlakom ako bývalý prezident Rudolf Schuster, bolo by to vraj drahšie, lebo vo všetkých staniciach, kde vlak stojí, by museli byť bezpečnostné zložky a popri vlaku by sa muselo presúvať auto s ochrankou.

Oveľa lacnejšie by vraj nebolo ani voziť prezidenta autom. „Vyžaduje si to sprievodné vozidlá s ochrankármi, spravodajskú ochranu, nasadenie policajných jednotiek a tak ďalej. Presun lietadlom je najlacnejšou alternatívou“, povedal bezpečnostný analytik Jaroslav Naď, kolega Jakuba Jandu z mimovládneho inštitútu SSPI, ktorého zmyslom existencie je každý kritický názor označiť za ruskú propagandu.

Opýtali sme sa preto naozajstného bezpečnostného analytika, bývalého pracovníka českej spravodajskej služby BIS, Jana Schneidera, nech nám ozrejmí situáciu.

„Veci, kde sa prelína bezpečnosť s hospodárnosťou, ťažko všeobecne vyhodnotiť, záleží prípad od prípadu. Presne vyčísliť by to mohla skupina, zložená z bezpečnostných a logistických expertov, ktorá by mohla byť zaštítená parlamentom. V zásade možno povedať len to, že ochranka na aute tam bude, či príde prezident lietadlom, alebo vlakom, pretože ho musia odviezť z letiska rovnako ako zo stanice. Takže tam by som žiadnu zásadnú úsporu nehľadal, okrem možnosti, že by v službe nemuselo byť toľko policajtov. Čo sa týka zabezpečenia trasy či už pri ceste autom, alebo vlakom a aké náklady pritom dodatočne vznikajú, vám nikto z úradu na ochranu ústavných činiteľov nepovie, lebo by tým prezradili opatrenia ktoré vykonávajú.“

Okrem toho však už aj poslanci dnes požiadali prezidenta Andreja Kisku, aby lietal len služobne. Za uznesenie zahlasovalo 92 členov snemovne

Poslanci Národnej rady SR dnes požiadali prezidenta Andreja Kisku, aby lietadlá Leteckého útvaru Ministerstva vnútra Slovenskej republiky využíval iba na cesty súvisiace s výkonom jeho ústavnej funkcie. Za takéto uznesenie zahlasovalo 92 členov snemovne.

Plénum zároveň konštatovalo, že prezident SR dlhodobo používal lietadlá leteckého útvaru ministerstva vnútra na súkromné cesty. Návrh uznesenia v tomto znení predložili Anton Hrnko (SNS), Elemér Jakab (Most-Híd) a Martin Nemky (Smer-SD). Podporili ho všetky koaličné strany, poslanci ĽSNS a trojica nezaradených okolo Martiny Šimkovičovej.

Kiska medzitým už odporučil poslancom, pokiaľ majú skutočne záujem o to, ako sa účelovo nakladá s prostriedkami štátu, a pokiaľ im nejde len o účelovú kampaň proti prezidentovi, aby sa informovali na využívanie všetkých lietadiel aj vrtuľníkov za posledné tri roky. A tiež na nákup lietadiel a ich využívanie.