Bratislava 16. septembra 2017 (TASR/HSP/Foto: TASR- Michal Svítok)

Špecialitou slovenského trhu je, že len každé tretie maslo kúpené v obchodoch je slovenského pôvodu. Uviedol to pre TASR prezident Slovenského mliekarského zväzu (SMZ) Stanislav Voskár v súvislosti s informáciami o výraznom náraste cien masla na slovenskom a európskom trhu
Ilustračné foto

Slovensko je podľa neho v tejto komodite extrémne závislé od dovozu. “Podotýkam, že to nie je tým, že by sme celú spotrebu nevedeli zaistiť z vlastných zdrojov. Mlieka od farmárov a aj spracovateľských kapacít máme nadostač,” ubezpečil.
“Matematicky je produkcia v mlieku rovnajúca sa celkovej spotrebe, avšak realita, špeciálne u masla, je iná. Tu hrá veľkú rolu zvláštna cenová politika obchodných reťazcov. Ťažko sa dá chápať skoro trojeurová cena na pulte za štvrťku (250 gramov, pozn. TASR) slovenského masla, keď jeho priemerná realizačná cena zo slovenských mliekarní je 1,30 eura (mesiac júl 2017),” zdôraznil Voskár.
“Ako majú potom slovenskí mliekari platiť férovú cenu svojim farmárom a neustále ich presviedčať, aby ešte udržali produkciu. Máme teda na našom trhu najdrahšie maslo v EÚ, ale zároveň sa iné produkty – ako konzumné mlieko, jogurty – zneužívajú na predháňanie sa v letákových akciách a sú ponúkané za ceny pod hodnotu suroviny. To sú slovenské špeciality,” dodal prezident SMZ.
“Cena masla, ako aj iných výrobkov nezávisí od obchodníkov, ale od dodávateľov čiže výrobcov. Obchodníci len kopírujú zvýšenie ceny výrobcov. Obchodník môže len ťažko ovplyvniť cenu mliečnych výrobkov, lebo táto výroba má vyšší stupeň koncentrácie, ako je v obchode,” povedal 1. viceprezident Zväzu obchodu (ZO) SR Pavol Konštiak.
To, ako sa budú vyvíjať ceny masla, môžu podľa neho vedieť výrobcovia, nie obchodníci. “My dnes vieme, že dodávatelia avizujú nedostatok mlieka, a tým aj nedostatok masla a smotany. Nedostatok výrobcovia vyriešia zvýšením cien. Čiže maslo bude, ale drahé, na Vianoce možno na úrovni 12 eur za kilogram. Tento problém je celoeurópsky, nie lokálny, čiže podobná situácia bude v celej EÚ,” avizoval Konštiak.
Obchodníci združení v Slovenskej aliancii moderného obchodu (SAMO) sa zatiaľ podľa slov jej hovorkyne Diany Chovancovej Stankovej nestretli s výpadkami v dodávkach masla a aj keď je na trhu cítiť nedostatok tejto komodity, doteraz nezaznamenali výraznejšie komplikácie pri napĺňaní dopytu po nej.
“Obchodníci nemajú zo svojej pozície možnosť ovplyvniť vývoj situácie s ponukou masla na trhu. Je plne v rukách výrobcov, ich výrobných kapacít a podnikateľského rozhodnutia, či budú mať dostatok masla pre slovenského spotrebiteľa,” povedala predsedníčka SAMO Katarína Fašiangová.
Jediným spôsobom, ako môžu obchodníci ovplyvniť stabilnú prítomnosť masla na svojich pultoch, je podľa Fašiangovej šírka dodávateľov tejto komodity, čo členovia SAMO aj robia. “Pri dostatočnom množstve overených dodávateľov výpadok dodávok masla od jedného z nich zásadne neovplyvní ponuku na predajniach,” dodala Fašiangová.