Sociálna poisťovňa. Foto: TASR/Martin Baumann

Bratislava 25. februára (TASR) – Ak zárobkové činná osoba (SZČO) chce, aby mu Sociálna poisťovňa vrátila preplatok na poistnom, musí o to písomne požiadať príslušnú pobočku. Lehota na vrátenie poistného je 30 dní a počíta sa odo dňa doručenia žiadosti. Rovnaká lehota platí aj v prípade, že preplatok zistí poisťovňa.

„Okrem základných identifikačných údajov, ako je meno a priezvisko, adresa trvalého pobytu, variabilný symbol, prípadne rodné číslo, je dobré v žiadosti uviesť aj spôsob vrátenia preplatku, a to poštovým poukazom alebo priamo uviesť číslo účtu,“ zdôrazňuje hovorca poisťovne Peter Višváder.

Zo strany poistenca nemá zmysel platiť viac, ako je stanovená odvodová povinnosť, pretože pri výpočte sa na navyše zaplatené poistné neprihliada.

Preplatok si nemôže platiteľ odvodov odpočítať od aktuálnej povinnej platby poistného sám, svojvoľne, pretože sa nepresúva do ďalšieho mesiaca na úhradu poistného. Ak takto poistenec postupuje, a ak si poistenec zníži nasledujúcu platbu poistného o preplatok, stáva sa dlžníkom Sociálnej poisťovne.

Poisťovňa prednostne použije preplatok na úhradu dlhu za najstaršie obdobie. Ak SZČO chce presunúť preplatok ako poistné na nasledujúci kalendárny mesiac, musí o to písomne požiadať príslušnú pobočku.

Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR