USA/Rusko 22. apríla 2017 (HSP/Foto:TASR/AP/RIA-Novosti, Mikhail Klimentyev, Presidential Press Service)

Agentúra Reuters, od ktorej preberajú články celosvetové médiá, tvrdí, že ruská organizácia „Russian Institute of Strategic Studies – RISS“, ovládaná Putinom, pomohla Trumpovi do prezidentského kresla, pričom sa odvoláva na nemenované zdroje.

Na snímke ruský prezident Vladimir Putin

Siedmi americkí úradníci predložili Reuters dva tajné dokumenty, ktoré majú dokazovať intervenciu ruskej organizácie RISS v amerických prezidentských voľbách v novembri minulého roka. Dokumenty majú byť podľa zdrojov datované od júna 2016 do októbra 2016 a pohybovať sa v najvyšších kruhoch ruskej vlády.

Novinári z Reuters dokumenty na vlastné oči nevideli a odvolávajú sa len na troch súčasných a štyroch bývalých amerických úradníkov, ktorí tvrdia, že dokumenty získala americká tajná služba. Reuters ani nemenoval týchto úradníkov a tieto zdroje odmietli povedať, ako dokumenty americká tajná služba získala.

V tom čase Biely dom tvrdil, že Rusko manipulovalo americké voľby hackerskými útokmi a „falošnými správami“ s cieľom pomôcť Donaldovi Trumpovi k prezidentskému kreslu, čo ruská strana rázne odmietla, nakoľko neexistujú žiadne dôkazy.

Leonid Rešetnikov, bývalý šéf RISS, odmietol tieto obvinenia: „Samozrejme, ďalší kúsok falošných správ, šialené. RISS nikdy nepripravila takéto dokumenty ani plány a pochybujem, že takú vec vôbec robí. Toto nie je našou prácou.“

K obvineniu sa vyjadril aj samotný Kremeľ: „Jedinú vec, ktorú môžem povedať, je, že 7 anonymných zdrojov nie je hodných jednému skutočnému,“ povedal hovorca Kremľa, Dmitrij Peskov.

Braňo Zaujec