Bratislava 19. septembra 2018 (HSP/Foto:SITA-Diana Černáková)
 
Strana Sloboda a Solidarita v súvislosti so šiestimi nehodami na železniciach za ostatných 14 dní tvrdí, že zavedenie štátnych IC vlakov tam, kde fungoval spoľahlivý súkromný prepravca, bola chyba, na ktorú sa nechal politicky nahovoriť minister dopravy Árpád Érsek pod tlakom Andreja Danka.

Na snímke Jana Kiššová

Podpredsedníčka SaS Jana Kiššová vidí za problémami v železničnej preprave „viaceré politické rozhodnutia, ktoré významným spôsobom finančne zaťažili Železničnú spoločnosť Slovensko. Jednak to bolo spustenie IC vlakov, hoci už v tom čase bolo jasné, že budú stratové. Ďalším rozhodnutím bolo pokračovanie tzv. sociálnej politiky vlakov ‘zadarmo’. Nehovoriac o neprofesionálnych politických nomináciách, ktoré sú motivované viac plnením svojich krátkodobých politických cieľov a nie dlhodobým cieľom – mať zabezpečenú kvalitnú a modernizovanú dopravu.“
Poslanec NR SR a tímlíder SaS pre dopravu Miroslav Ivan prízvukoval, že liberáli už niekoľko mesiacov hovoria o pustení súkromného sektora do dopravných služieb. „Spoločnosť RegioJet mala výrazne lepšie služby, ako ich poskytuje štátny Národný prepravca. Po posledných udalostiach je azda každému jasné, že štátny dopravca ZSSK – pokiaľ do neho nenalejeme desiatky miliónov eur z daní občanov – nie je a nebude schopný poskytnúť také služby a garancie ako súkromný sektor.“
Podľa SaS je najvyšší čas, aby minister dopravy verejne povedal, ako ďalej so železničnou dopravou. „Okrem toho žiadame ministra dopravy Árpáda Érseka, aby odvolal manažment železničných spoločností, čiže Železníc SR a Železničnej spoločnosti Slovensko, ktorí sú zodpovední za súčasný stav; zníženie platov ani odobratie odmien nestačí. Ani to však samo o sebe nestačí. Minister by mal oznámiť verejnosti, aký je jeho plán rozvoja železničnej dopravy na najbližšie roky, čo urobí s infraštruktúrou, ktorú si chce nechať, ktorú vyradiť, ktorú chce prioritne určiť na osobnú dopravu, ktorú chce určiť na nákladnú dopravu. Takisto nás zaujíma záväzok vlády o dopravnej autorite, ktorá by koordinovala všetku verejnú dopravu,“ poznamenal M. Ivan.
Tímlíderka SaS pre podnikateľské prostredie Jana Kiššová doplnila, že „nemôžeme sa ďalej pozerať, ako v Nemecku začína komerčne premávať vlak na vodíkový pohon a my sa tu vozíme v desiatky rokov starých vozňoch nespĺňajúcich základné hygienické podmienky, a to ešte s rizikom, či vôbec dôjdeme do cieľa. O prepravnej rýchlosti nehovoriac.“
 
Príspevok Kiššová: Železnice kolabujú, minister musí konať – odvolať kompetentných a oznámiť plán zobrazený najskôr Hlavné správy.