Bratislava 9. februára 2019 (SITA/HSP/Foto:TASR-Lukáš Grinaj)
 
Volebná kampaň k voľbám prezidenta sa síce začala 10. januára, no politická reklama sa v rozhlase a televízii začne vysielať až od 23. februára. Od začiatku kampane zároveň možno vysielať diskusné programy k prezidentským voľbám. Kampaň musí utíchnuť 48 hodín pred voľbami, teda 14. marca o 0:00, keďže pred prezidentskými voľbami platí informačné moratórium

Ilustračné foto

Popri informačnom moratóriu zákon o volebnej kampani zakazuje zverejňovať výsledky volebných prieskumov, a to už 14 dní pred voľbami a tento zákaz platí až do skončenia hlasovania. Vyplýva to zo stanoviska Rady pre vysielanie a retransmisiu (RVR) k marcovým voľbám hlavy štátu. Ich prvé kolo sa uskutoční 16. marca a prípadné druhé kolo bude 30. marca.
Ako uvádza RVR v Stanovisku k voľbám prezidenta SR vo vysielaní 2019, volebná kampaň je podľa zákona o volebnej kampani akákoľvek činnosť politickej strany, politického hnutia, koalície politických strán a politických hnutí, kandidátov a tretích strán, smerujúca k propagácii ich činnosti, cieľov a programu za účelom získania funkcie volenej podľa osobitného predpisu, za ktorú sa obvykle platí úhrada. Ide pritom o činnosť v ich prospech aj v neprospech. Podľa zákona o volebnej kampani sa volebná kampaň začína dňom uverejnenia rozhodnutia o vyhlásení volieb v Zbierke zákonov SR a končí sa 48 hodín pred dňom konania volieb. Pred marcovými voľbami hlavy štátu sa teda kampaň začala 10. januára a jej posledný deň pred prvým kolom volieb prezidenta bude 13. marca. Zákon o volebnej kampani trvanie volebnej kampane pre druhé kolo volieb priamo nevymedzuje. Podľa stanoviska RVR sa kampaň pred druhým kolom volieb začne dňom oficiálneho vyhlásenia výsledkov prvého kola volieb prezidenta Štátnou komisiou pre voľby a kontrolu financovania politických strán (štátnou volebnou komisiou) a skončí sa 48 hodín pred konaním druhého kola volieb, bude teda trvať do 28. marca.
Po skončení kampane začne platiť volebné moratórium, počas ktorého je zakázaná akékoľvek činnosť v prospech alebo neprospech kandidátov. Ministerstvo vnútra na svojej webstránke http://www.minv.sk, v časti venovanej voľbám prezidenta informuje, že „vedenie volebnej kampane je zakázané od 13. marca od 23:59 až do skončenia hlasovania v prvom kole volieb“ a v prípade konania druhého kola volieb „od 27. marca od 23:59 až do skončenia hlasovania v druhom kole volieb“.
Zároveň podľa zákona o volebnej kampani je 14 dní pred konaním 1. kola volieb a v deň konania volieb až do skončenia hlasovania zakázané zverejňovať výsledky volebných prieskumov. Týka sa to teda obdobia od 2. marca od 0:00 do 16. marca do 22:00. Ak sa uskutoční druhé kolo volieb prezidenta, výsledky volebných prieskumov sa nebudú môcť zverejňovať sedem dní pred voľbami a v deň volieb až do skončenia hlasovania, teda od 23. marca od 0:00 do 30. marca až do skončenia hlasovania. Posledným dňom na zverejňovanie výsledkov volebných prieskumov pred 1. kolom volieb je teda 1. marec a pred 2. kolom 22. marec, pripomína licenčná rada.
Politická reklama sa podľa stanoviska licenčnej rady môže vysielať od 21. dňa pred konaním volieb do začiatku 48-hodinového volebného moratória, čo je pred 1. kolom volieb prezidenta od 23. februára (od 0:00) do 13. marca (do 23:59). V prípade konania 2. kola volieb prezidenta sa politická reklama môže vysielať od oficiálneho vyhlásenia výsledkov hlasovania v 1. kole do 48 hodín pred konaním druhého kola, teda do 28. marca (do 6:59). Zodpovednosť za obsah politickej reklamy majú kandidáti na prezidenta, ktorí si ju zároveň aj platia. Vysielatelia musia zabezpečiť, aby vysielanie politickej reklamy bolo zreteľne označené a oddelené od ostatných programov, a to odvysielaním oznamu, že ide o platené vysielanie. Politická reklama sa nemôže vysielať v čase bežnej reklamy.
Politickú reklamu musí podľa zákona povinne vysielať iba verejnoprávny Rozhlas a televízia Slovenska (RTVS). Na politickú reklamu musí vyhradiť najviac po jednej hodine pre každého kandidáta na prezidenta v televízii a najviac po jednej hodine vysielacieho času pre každého kandidáta v rozhlase. Kandidáti na prezidenta musia svoj nárok na vysielací čas v RTVS vyhradený na vysielanie politickej reklamy uplatniť najneskôr päť dní pred začiatkom jej vysielania, teda najneskôr 18. februára, inak im zaniká, upozorňuje ďalej RVR. Vo verejnoprávnej televízii môže vysielanie politickej reklamy spolu zabrať najviac 10 hodín. Rovnako maximálne 10 hodín na ňu môže vyčleniť zo svojho vysielania verejnoprávny rozhlas. RTVS rozdelí čas na vysielanie politickej reklamy rovnomerne medzi kandidátov. RTVS musí vyhradiť vysielací čas na politickú reklamu aj pred 2. kolom volieb, a to dve hodiny v rozhlase a dve hodiny v televízii. Kandidáti na prezidenta si musia uplatniť svoj nárok na politickú reklamu v RTVS do 24 hodín od vyhlásenia výsledkov 1. kola volieb.
Vysielatelia s licenciou, teda súkromné televízie a rádiá politickú reklamu môžu, ale aj nemusia vysielať. Ak s tak rozhodnú, môžu na každému kandidátovi vyhradiť najviac 30 minút vysielacieho času. Spolu však politická reklama môže tvoriť najviac 10 hodín z vysielania a platí to pre všetky programové služby spoločne. Vysielateľ musí zaistiť, že žiadny z kandidátov nebude znevýhodnený. Pred 2. kolom môžu vysielateľ s licenciou vyhradiť na politickú reklamu najviac dve hodiny.
Diskusie k voľbám prezidenta SR sa podľa stanoviska RVR môžu vysielať počas trvania volebnej kampane, teda od 10. januára do 13. marca (do 23:59). V prípade 2. kola sa diskusie môžu vysielať počnúc dňom vyhlásenia výsledkov 1. kola štátnou volebnou komisiou až do 28. marca (do 6:59), informuje RVR. RTVS pritom podľa zákona diskusie vysielať musí. Na diskusie s kandidátmi má pred 1. kolom volieb verejnoprávna televízia vyčleniť 10 hodín a verejnoprávny rozhlas taktiež 10 hodín a pred 2. kolom už len po dve hodiny. Súkromné televízie a rádiá diskusie k prezidentskými kandidátmi vysielať môžu, ale aj nemusia. Ak sa však tak rozhodnú, musia RVR najneskôr 25 dní pred začiatkom vysielania takéhoto programu predložiť jeho projekt, ktorý musí schváliť RVR.
Počas kampane majú RTVS a vysielatelia s licenciou zakázané vysielanie akýchkoľvek iných programov ako diskusií, spravodajstva, publicistiky a politickej reklamy, ktoré by mohli ovplyvniť hlasovanie voličov v prospech alebo v neprospech kandidáta na prezidenta.
Licenčná rada sa osobitne venuje vysielateľom prostredníctvom internetu a poskytovateľom audiovizuálnej mediálnej služby na požiadanie. Pripomína, že za vysielanie prostredníctvom internetu možno považovať iba vysielanie výlučné cez internet, a teda nie „on-line” vysielanie programovej služby, ktorá sa vysiela aj iným spôsobom, napríklad prostredníctvom televízie či rozhlasu. Vysielatelia prostredníctvom internetu a poskytovatelia audiovizuálnej mediálnej služby na požiadanie podľa RVR môžu vysielať, respektíve poskytovať politickú reklamu, ako sú napríklad volebné spoty a platená inzercia. Môžu tiež zverejňovať volebné plagáty, prípadne vysielať, respektíve poskytovať programy s kandidátmi na prezidenta. Aj pre nich však platí povinnosť dodržiavať volebné moratórium, dodáva v stanovisku licenčná rada.
 
Príspevok Kampaň a diskusie doplní od 23. februára politická reklama zobrazený najskôr Hlavné správy.