Žilina 27. apríla 2017 (TASR/HSP/Foto:TASR/HSP/Foto:TASR-Andrej Galica)

Predseda Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK) Juraj Blanár sa osobne hlási k petícii za neodkladné dostavanie diaľnice D3/E75 v celom úseku a považuje za dôležité, aby bola dostavaná čo najskôr. Povedal to po dnešnom rokovaní so zástupcami petičného výboru za neodkladné dostavanie diaľnice D3/E75 v celom úseku od Žiliny po hranicu s Poľskom.
Na snímke žilinský župan Juraj Blanár

“Je potrebné nájsť pragmatické riešenie, aby sa skrátili termíny Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) avizované až na rok 2026. Problémom sú finančné prostriedky. Pretože Operačný program Doprava, ktorý je na toto programové obdobie plánovaný, už má konkrétnych prijímateľov, ale na mnohé úseky, bohužiaľ, nezostávajú finančné prostriedky. Medzi nimi sú aj úseky na diaľnici D3 Brodno – Kysucké Nové Mesto a Kysucké Nové Mesto – Oščadnica,” uviedol predseda ŽSK.
Doplnil, že s poslancom Národnej rady Slovenskej republiky (NR SR) Jánom Podmanickým plánuje predložiť návrh uznesenia parlamentu k uvoľneniu takzvanej dlhovej brzdy prostredníctvom novely ústavného zákona o rozpočtovej zodpovednosti. “Podľa ministerstva dopravy sú financie z eurofondov na výstavbu diaľnic už minuté, preto sme našli iné riešenie, ktoré nám umožní pokračovať v budovaní dopravnej infraštruktúry. Otvorenie dlhovej brzdy pomôže k dostavbe a príprave konkrétnych úsekov v Žilinskom kraji. Tento mechanizmus môže vyriešiť financovanie aj iných úsekov diaľnic a rýchlostných ciest na celom Slovensku. V parlamente predložíme návrh uznesenia a verím, že ho poslanci podporia,” spresnil predseda ŽSK.
Podotkol, že v Žilinskom kraji ide o nedokončené časti diaľnice D1 medzi Turcom a Liptovom a tiež diaľničného privádzača v Lietavskej Lúčke, D3 na Kysuciach, realizáciu rýchlostných ciest R1 v Liptove, R3 na Orave i v Turci a R5 na Kysuciach.
Podľa Podmanického je tento návrh najlepším možným riešením a nevie si predstaviť, žeby ho opozícia nepodporila. “Pretože tam budú uvedené konkrétne, najdôležitejšie úseky na Slovensku, ktoré je potrebné začať stavať. Toto uznesenie je kľúčom k tomu, ako znova naštartovať proces výstavby diaľnic na Slovensku. Kvalitná cestná infraštruktúra znamená nielen lepší život pre obyvateľov, ale aj prílev nových investícií pre rozvoj regiónov. Žilinský kraj je prirodzeným dopravným uzlom strednej Európy, je potrebné prispôsobiť tomu aj sieť diaľnic a rýchlostných ciest,” podotkol Podmanický.
Primátor Krásna nad Kysucou a predseda Združenia miest a obcí Kysúc Jozef Grapa a predseda petičného výboru Ľubomír Jánoška pripomenuli, že Kysučania zorganizovali tri protestné akcie na podporu neodkladného dostavania diaľnice D3/E75 a petíciu na podporu dostavby diaľnice podpísalo už viac ako 20.000 ľudí. “Trváme na tom, aby sa predĺžený harmonogram výstavby posunul späť. Frekvencia osobných a najmä nákladných áut je už dávno za hranicou, hlavným cestným ťahom prejde denne okolo 25.000 vozidiel a keď sa otvorí úsek na Svrčinovci, toto číslo sa ešte zvýši. Dobudovanie celej časti diaľnice D3 od Žiliny až po Poľsko by malo byť prioritou,” zdôraznil Grapa.
“Vo výstavbe treba pokračovať tam, kde je to rozostavané. K celkovému prepojeniu európskeho koridoru sever – juh chýba už len tento kysucký úsek. Ak sa kompletne dokončí diaľnica cez Kysuce, uľahčí to situáciu aj v Žiline. Som rád, že sa Kysučania dokázali spojiť. Robíme to pre ďalšie generácie, nechceme, aby odchádzali do zahraničia za lepšou prácou alebo životnými podmienkami. Chceme, aby sa mali dobre tu,” uzavrel Jánoška.