Tokio 31. októbra 2017 (HSP/DWN/Foto:Pixabay)

Japonskí výrobcovia automobilov uznali včas, že hybridné technológie ako prechod k elektrickej mobilite môžu priniesť rozhodujúce výhody.
Ilustračné foto

Japonské automobilky ako je Toyota, Nissan a Honda pravdepodobne získajú významnú výhodu nad svojimi nemeckými súpermi. Japonci namiesto elektromobilov vsádzajú skôr na hybridné pohonné jednotky – teda vozidlá, ktoré sú poháňané ako batériou, tak bežným spaľovacím motorom. Žiadna iná krajina na svete nekupuje toľko hybridných automobilov ako Japonsko a japonskí výrobcovia sú lídrami v tomto type pohonu.
Teraz, keď sa zdá, že pravdepodobne nebude také rýchle a jednoduché preniknúť do segmentu elektromobilov, japonskí výrobcovia disponujú veľmi spoľahlivou a inovatívnou technológiou. V celom automobilovom priemysle sa kombinovaný pohonný systém elektrických a spaľovacích motorov považuje za dôležitú premosťujúcu technológiu vedúcu k elektromobilite. Dokonca aj výrobcovia nákladných vozidiel už testujú koncepčné vozidlá s hybridným pohonom pre diaľkovú dopravu.
Toyota chce spolupracovať so spoločnosťou Mazda na vývoji elektrických vozidiel a do programu v roku 2020 vytvoriť modely pre masový trh. Toyota boduje najmä s hybridným modelom Prius. Do roku 2050 chce Toyota ponúknuť len modely bez emisií, Nissan sa medzičasom presťahoval do segmentu hybridov. V modeli Nissan Note slúži samotný benzínový motor len ako generátor elektrického prúdu pre elektrický motor, ktorý poháňa vozidlo. Týmto spôsobom spoločnosť Nissan šetrí drahé batérie pre plné elektrické vozidlo a je menej závislá od potrebných dodávok vzácnych surovín.
Oilprice.com uvádza, že Japonci pracujú aj na sofistikovanom systéme spoplatňovania hybridných a elektrických vozidiel. Spoločnosť Nissan už má “inteligentnú stratégiu spoplatňovania.” Vďaka tomu sú vozidlá nabíjané v čase nízkej sadzby elektrickej energie, čo umožňuje efektívnejšie využívanie alternatívnych zdrojov energie.
Iní výrobcovia automobilov, ktorí pracujú na celom rade plne elektrifikovaných modelov alebo vyvíjajú hybridné pohonné jednotky, pravdepodobne budú mať problémy v nasledujúcich rokoch z rôznych dôvodov. Najmä nemeckí výrobcovia sú pozadu. “Už asi 15 rokov sú na nemeckom trhu hybridné vozidlá. Trendsetter bol Toyota, pridali sa aj ďalší japonskí výrobcovia. Európski výrobcovia automobilov naskočili na hybridný vlak až nakoniec, nemecký automobilový priemysel zaostáva,” píše MDR.
Predovšetkým existujú dva základné dôvody, ktoré zabránia rozsiahlemu celosvetovému prelomu elektromobilov.
Po prvé, na svete jednoducho nie je dostatok vzácnych surovín, ako lítium a kobalt, ktorých spotreba pri výrobe elektromobilov rapídne rastie. Lítium a kobalt sú nevyhnutné pre konštrukciu automobilových batérií. Volkswagen sa v poslednej dobe snažil márne získať päťročnú zmluvu o dodávkach kobaltu, pretože bane a obchodníci sa vzhľadom na prudký rast cien kovov nechcú dlhodobý vzťah s pevnými cenami. UBS odhaduje, že celosvetová produkcia kobaltu a lítia by sa mala zvýšiť dvadsať- až tridsaťnásobne, aby sa zabezpečil úplný prechod na elektrický automobil.
Druhou zásadnou prekážkou je potreba masívneho rozšírenia elektrickej infraštruktúry. Aby elektromobily mali význam, nemôžu sa opierať o staré a potenciálne znečisťujúce jadrové a tepelné elektrárne, ale musia čerpať energiu z alternatívnych zdrojov, ako je vietor alebo slnečná energia. Odhaduje sa, že globálny prechod na elektrické vozidlá by bol možný len vybudovaním najmenej 400 nových jadrových elektrární alebo 450 nových uhoľných elektrární. V realite však toto číslo môže byť podstatne väčšie, pretože analýza nezohľadňuje nákladné automobily.
Napriek tomu sa niekoľko štátov už snaží zvýšiť podiel elektrickej mobility na trhu s kvótami. V Číne, kde sa predáva väčšina automobilov na svetovom trhu, vláda požaduje od roku 2019 minimálnu kvótu na predaj elektrických a hybridných vozidiel. Krajiny ako India, Francúzsko alebo Veľká Británia chcú úplne zakázať spaľovacie motory od roku 2030 alebo 2040.