Brusel 17. októbra 2017 (TASR/HSP/Foto:TASR/AP-Virginia Mayo)

Slovensko je atraktívnou krajinou pre investorov z Belgicka. To je hlavný odkaz seminára s názvom “Good Idea Slovakia: Nájdi svoju cestu ako expandovať v EÚ”, ktorý sa dnes konal na pôde Stáleho zastúpenia SR pri EÚ v Bruseli a ktorého hlavnými organizátormi boli Veľvyslanectvo SR v Belgicku, Slovenská agentúra pre rozvoj investícií a obchodu (SARIO) a právnická kancelária Cottyn Lawyers.
Ilustračné foto

Belgicko patrí medzi 10 najväčších investorov na Slovensku, ktoré je štvrtou najotvorenejšou ekonomikou v EÚ a ponúka záujemcom z Belgicka a zo všetkých troch krajín Beneluxu vhodné investičné, podnikateľské a daňovo výhodné prostredie, odznelo počas prezentácie zástupcov SARIO.
Veľvyslanec SR v Belgicku Stanislav Vallo v rozhovore pre TASR pripomenul, že ambasáda každé dva roky pripravuje podobný seminár, ten dnešný bol podľa neho naozaj vydarený aj z hľadiska prednášajúcich aj z hľadiska hostí.
“Záujem o Slovensko je, ale platí že treba chodiť za potenciálnymi investormi so zlatou táckou,” opísal situáciu veľvyslanec. Aj preto dnešný seminár vsadil na úspešné príbehy Belgičanov na Slovensku. Prezentoval sa zakladateľ hotelového rezortu Sojka, spoločnosť Punch Corporation fungujúca v Námestove a vyrábajúca komponenty pre automobilový priemysel, VGD Slovakia zameraná na účtovníctvo, dane, audit, daňové poradenstvo a právnická kancelária Cottyn Lawyers.
Honorárny konzul Belgicka na Slovensku Bart Waterloos a zároveň zástupca spoločnosti VGD Slovakia na seminári predstavil daňové špecifiká Slovenska z pohľadu investora, upozornil na niektoré črty nášho pracovného práva a tiež na kultúrne rozdiely, o ktorých by zahraniční investori mali vedieť. Napríklad, že Slováci silne rešpektujú hierarchickú štruktúru, kde vo firme šéf má vždy posledné slovo.
Waterloos poznamenal, že SR má dobrú polohu, z Belgicka cesta autom trvá pol dňa a sme v EÚ a eurozóne. Skonštatoval, že po usadení sa veľkých investorov nastalo obdobie pre príchod malých a stredných firiem, ktoré pôsobia ako subdodávatelia, na čo musí byť Slovensko tiež dobre pripravené. Zároveň upozornil, že v porovnaní s inými krajinami nášho regiónu pociťuje absenciu cielenej vládnej reklamnej kampane o Slovensku, ktorá by v zahraničí naozaj zarezonovala.
Podobný názor má aj Gerdi Vanfleteren, zakladateľ rezortu Sojka. Povedal, že už 14 rokov, odkedy začal podnikať na Liptove v oblasti cestovného ruchu, chodí na turisticky zamerané veľtrhy v krajinách Beneluxu a cíti, že slovenské stánky a kvalitné prezentačné brožúrky tam absentujú. Tvrdí, že on sám sa snaží robiť čo najlepšiu kampaň v prospech Slovenska, pre ktoré láka zahraničných turistov.
“Dúfam, že som pomohol spropagovať značku Slovensko,” uviedol. Jeho klientelu tvoria z vyše 60 percent Slováci, z cudziny sú to najmä Belgičania, ktorí však preferujú dlhšie 7-8-dňové pobyty uprostred našej prírody. “Cítim sa ako Slovák, lebo žijem na Slovensku, ale stále som aj Belgičan, a preto chcem obe krajiny spojiť,” prezradil svoje ďalšie plány. Medzi ne patrí spájanie síl s ďalšími operátormi a snaha rozšíriť slovenskú ponuku o Vysoké Tatry alebo Modru a vínnu cestu, čo doma Belgičania nemajú. Na druhej strane, chce na Slovensku propagovať dobré belgické produkty.
Veľvyslanec Vallo v tejto súvislosti priznal, že málo sa vieme prezentovať. “Ideme pomalými krokmi,” skonštatoval s tým, že na vine nie je len nezáujem cudzincov o Slovensko, neraz aj predsudky, ale aj nedostatočné zdroje na lepšiu prezentáciu krajiny. Upozornil, že v tomto smere je dobrá každá, aj kultúrna, akcia, ktorú veľvyslanectvo zorganizuje. On sa o to snaží v Belgicku a Luxembursku.
“Máme ambíciu zorganizovať dosť významnú návštevu z Belgicka na Slovensko, obchodno-investičnú delegáciu. Sme na dobrej ceste, snáď sa to podarí zrealizovať a to by mohlo ešte viac prebudiť záujem na belgickej strane,” uviedol Vallo.