Londýn 26. apríla 2018 (HSP/Sputnik/Foto:TASR/AP-Jeff Chiu)
 

Ruskí boti a trollovia sa prudko zaktivizovali v súvislosti s udalosťami v Sýrii a otravou Skripalových. Vyplýva to v každom prípade z úradného prehlásenia britskej vlády z úst samotnej Theresy Mayovej. Úradníci z Whitehallu dokonca presne vedia, ako stúpla aktivita botov – o štyri tisíc percent.

Na snímke logo sociálnej siete Twitter

Toto prehlásenie zverejnili prakticky všetky britské média, bez toho aby ho zanalyzovali a overili „fakty”. List The Guardian v článku pod názvom „Rusko šíri fakeové správy cez botov na Twitteri po otrave v Salisbury” uviedol príklady „účtov s adresou v Rusku”: „Jeden bot, @Ian56789, mal od 7. apríla 100 tweetov denne a za 12 dní získal 23 miliónov užívateľov… Ďalší, @Partisangirl, získal 61 miliónov užívateľov a 2300 tweetov za rovnaké obdobie.” Podľa názoru The Guardian ide o „ruských botov”, teda počítačové programy, ktoré automaticky šíria správy určitého obsahu.
V skutočnosti ide o reálnych ľudí, ktorí ale nemajú nič spoločné s Ruskom, o čom sa mohol The Guardian, rovnako ako ostatné britské média, ktoré zverejnili túto „správu”, ľahko presvedčiť.
Napríklad účet @Ian56789, o ktorom sa vraví vo vládnom prehlásení, patrí dôchodcovi, občanovi Spojeného kráľovstva. Dá sa s ním ľahko spojiť, čo aj Sputnik urobil. Ian sa dozvedel o tom, že ho vyhlásili za „ruského bota” práve od autora tohoto článku, ktorý mu zaslal odkaz na príspevok v The Guardian.
Ian oznámil, že v týchto dňoch, súčasne s uverejnením prehlásenia Whitehallu, bol zablokovaný zamestnancami Twitteru. Povedal, že ho nikto nekontaktoval. Ani autori vládneho prehlásenia, ani Twitter, ani novinárka z The Guardian. V dôsledku humbuku Ianových čitateľov, ktorí potvrdili jeho totožnosť, bol jeho účet odblokovaný a vedenie Twitteru sa mu ospravedlnilo.
Novinárov to ale ani nenapadlo. Dokonca ani potom, čo „ruský bot” osobne zavítal do štúdia televízie Sky News, vyšiel teda z virtuálneho priestoru, ako hovoria internetu.
Ruský novinár požiadal Heather Stuartovú, autorku vyššie uvedeného príspevku v The Guardian, aby vysvetlila, prečo boli dvaja užívatelia Twitteru označení za „ruských botov”. Britská novinárka odpovedala stručne: „Nie je to moja, ale vládna analýza,” čo vyvolalo prudkú kritiku na internete. Napísali jej, že nie je vládna stenografka a že list, ktorý škatuľkuje konkrétnych ľudí, by sa pre začiatok mal pokúsiť s nimi spojiť a overiť fakty.
Tým skôr, že ďalší „ruský bot” (@Partisangirl) je známa austrálska novinárka a blogerka sýrskeho pôvodu Maram Susliová. Dalo sa to ľahko zistiť z Wikipedie, alebo z jej osobného blogu na YouTube. Viac než to, účet tejto ženy na Twitteri je overený, jej totožnosť bola zistená, o čom svedčí príslušné označenie.
Noviny The Times, ktoré zahájili útok proti všetkým verejným osobám, ktoré sa odvážili kritizovať politiku Západu voči Sýrii, poukázali v článku pod názvom „Skripaľovi trollovia sa zmobilizovali, aby šírili „správy” o bombardovaní”, na „highly-likely” ruského trolla, ktorý sa vydáva za „aktivistku z Fínska” Citizen Halo. Noviny napojil túto údajne falošnú Fínku na „ruskú dezinformačnú mašinériu”, a to s odkazom na zástupcu americkej Atlantic Council Bena Nimma.
Autorku príspevku tiež ani nenapadlo kontaktovať Citizen Halo, ktorá to oznámila v interview pre Sputnik. „Ruský troll” sa narodil v mestečku Jyväskylä (stredné Fínsko), v ktorom žije dodnes. Vo svojom videu pre užívateľov bola tiež nútená opustiť virtuálny priestor, aby vyhlásila toto: „Nie som ruský troll, som babička z Fínska, presvedčená odporkyňa vojny. Dá sa to ľahko overiť, keďže som na Twitteri cez 9 rokov.”
Citizen Halo nám oznámila, že sa na ňu asi pred mesiacom obrátila redaktorka z The Times Deborah Haynesová s otázkou: „ Boli ste identifikovaná ako proruský troll. Je to pravda?” Súdiac podľa screenshotov, ktoré sme získali k dispozícii, to blogerka hneď poprela. Noviny ale tvrdia, že Citizen Halo na otázku nereagovala.
Ako teda vidíme, obeťami „honu na ruské boty” sa stali hlavne blogeri, ktorí nikdy nemali žiadny vzťah k Rusku. Ich mienka sa proste nepáči redaktorom a „kremľonológom” z Atlantic Council.
 

Príspevok Hon na „ruských botov“. Britská vláda sa zase raz strápnila zobrazený najskôr Hlavné správy.