Bratislava 5. mája 2019 (TASR/HSP/Foto:TASR-Lukáš Grinaj)

Európa je na chvoste v zabezpečení podmienok pre výrobu elektromobilov. Svetovým lídrom v tejto oblasti je Čína. Ukázala to analýza spoločnosti Euler Hermes. 

Ilustračné foto

Čína vedie vďaka silnému politickému mixu, dotáciám pre výrobcov a ambicióznym plánom na zvýšenie poplatkov za nabitie elektromobilov. Nielen za Čínou, ale aj za USA a Japonskom zaostáva Európa, pokiaľ ide o pravidlá, infraštruktúru a kritické komponenty v oblasti výroby elektromobilov. Pre Slovensko je pritom automobilový priemysel kľúčový.

Odborníci spoločnosti, ktorá sa špecializuje na poistenie obchodných pohľadávok, analyzovali, či je Európa v porovnaní s ostatnými výrobcami vo svete pripravená na nastupujúce trendy. Vo svojej štúdii zvolili indikátory ako pravidlá týkajúce sa elektromobilov, infraštruktúra, kritické komponenty, rozsah, prítomnosť na trhu, inovácia a finančná sila, dynamika zmeny vozového parku, pripravenosť, konkurencieschopnosť a vývoj elektrickej sústavy a surovín.

Pre Európu je smerodajné, kam sa bude uberať rozvoj výroby elektromobilov, sú presvedčení experti spoločnosti. Tvrdia, že hlavnú rolu v dnešnej dobe zohráva koncept elektrifikácie, využívania elektromobilov a budovania infraštruktúry k nim. Práve elektrifikácia má podľa nich obrovský vplyv na prežitie automobilového priemyslu v nasledujúcich rokoch.

“Európa môže byť znovu lídrom vzhľadom na finančnú silu európskych výrobcov automobilov a ich schopnosť premeniť výskum a vývoj na strategické inovácie. Jednotliví výrobcovia však musia pružne investovať svoje zdroje, budovať si silné postavenie v rámci širších ekosystémov mobility, no predovšetkým sa snažiť o rozvoj elektromobility, aj v situácii relatívneho nedostatku politickej podpory,” konštatuje manažér spoločnosti Euler Hermes na Slovensku Peter Mucina.

Spoločnosť tiež uvádza, že v súvislosti s elektrifikáciou by sa mohli chopiť príležitosti najmä firmy pôsobiace v technologickom, spotrebiteľskom a energetickom sektore, ktoré by mohli mať z nastupujúceho trendu väčší úžitok než samotný automobilový priemysel.

“Očakávame, že novovznikajúce spoločnosti využijú nové príležitosti, zatiaľ čo tie etablované môžu zmenu skôr využiť na transformovanie podnikania,” uzatvára Mucina.

Zdroj