Washington 8. septembra 2017 (HSP/Novinky/Foto:Wikipedia)
 
Spoločnosť SpaceX, za ktorou stojí miliardár a filantrop Elon Musk, vo štvrtok vyniesla pomocou rakety Falcon 9 do vesmíru raketoplán X-37B
Raketoplán Beoing X-37B

 
O raketopláne X-37B, ktorý spadá pod úrad pre rýchle nasadenie (RCO) amerického letectva USAF, a o jeho skutočnom využití sa špekuluje už dlhšiu dobu, informuje český spravodajský portál Novinky.cz. Americké letectvo uviedlo, že cieľom misie je overenie novej družicovej technológie. Na palube sa nachádza špeciálny chladič ASTS-II, ktorého úlohou je zvýšiť životnosť elektroniky vo vesmíre. Avšak objavujú sa teórie, že jeho úlohou je primárne ochrániť citlivé špionážne vybavenie, alebo že má byť určený na oslepovanie nepriateľských satelitov. Letectvo to, samozrejme, popiera.
Ide o piaty štart od roku 2010 raketoplánu X-37B, ktorý pri poslednej misii strávil vo vesmíre rekordných 718 dní. Z misie pristál 7. mája, čo je pozoruhodné, keďže bol do vesmíru vyslaný len o ďalšie 4 mesiace neskôr. Primárnym zameraním RCO je vývoj opakovateľne použitých dostupných zariadení vo vesmíru a okrem iného testoval aj iónový motor, informuje český portál. Avšak najkontroverznejšou časťou raketoplánu je vysoko účinný oscilačný chladič ASTS-II, ktorý ako chladiace médium používa bután a tetreafluoretan R-134, ktorý sa používa aj ako náplň do bežných klimatizácií v automobiloch.
„Na tejto misii je mnoho vecí prvýkrát, čo robí štart OTV míľnikom v programe,“ povedal riaditeľ RCO Randy Walden pre štartom pre web vesmírneho veliteľstva vzdušných síl. Raketoplán do vesmíru vyniesla opakovane použiteľná raketa Falcon 9 súkromnej spoločnosti SpaceX. Fakt, že raketa Falcon 9 môže byť používaná opakovanie, hrá do karát americkému letectvu, ktoré sa snaží čo najviac okresať náklady.
Muskova vesmírna spoločnosť SpaceX v roku 2016 získala kontrakt pre letectvo USAF na vynesenie satelitu pre GPS. 5-tonový raketoplán X-37B je dlhý 8,8 metra a má rozpätie krídel 4,6 mertra. V arzenáli USAF sú dva raketoplány, ktoré sa vo vesmíre striedajú.

Vážení čitatelia, žiaden článok na tejto stránke nie je spoplatnený, čo je dôvodom, prečo musí byť na nej viac reklamy. Chceme vás preto poprosiť o trpezlivosť a zhovievavosť. Vieme, že reklama je niekedy otravná, ale pomáha dofinancovať prevádzku vášho obľúbeného portálu. Chceme sa tiež obzvlášť poďakovať tým, ktorí nás finančne podporujú. Ak sa k nim chcete pripojiť, kliknite sem.