Cunami žalôb? Viac ako 900 českých kamionistov sa chce v Nemecku súdiť o plat

Nemecko 22. februára 2018 (HSP/Foto:TASR-Pavel Neubauer )

Viac ako 900 českých kamionistov chce v Nemecku žalovať svojich zamestnávateľov kvôli tomu, že im nevyplácajú tamojšiu minimálnu mzdu. Vlnu sporov spustil prípad prvého českého šoféra kamiónu Jiřího Gabrhela, ktorý vysúdil viac ako štvrť milióna českých korún. Nemecké firmy sa kvôli tomu už začali istiť, informuje iDnes.cz
Ilustračné foto

Českým firmám dávajú nemecké firmy podpísať dokument, že vedia o povinnosti platiť svojim zamestnancom minimálnu nemeckú mzdu a že ju vyplácajú. Nemecké súdy môžu úhradu rozdielu v mzde nariadil ako českému, tak nemeckému zákazníkovi.
Vodič kamióna z Plzne Tomáš Janeček hovorí, že keď videl ako prvý Čech uspel a dostal peniaze, tak si povedal, že by bol hlúpy keby sa tiež neprihlásil. Spočítal si, že by po zamestnávateľovi mohol za posledný rok chcieť zhruba 100 tisíc českých korún. Od roku 2015 totiž platí v Nemecku zákon o minimálnej mzde, ktorá musí byť od minulého januára aspoň 8,84 eur na hodinu.
Gabrhelovi pomohla vysúdiť peniaze organizácia Faire Mobilität, ktorá sa zaoberá poradenskými službami pre zamestnancov zo strednej a východnej Európy a zastáva sa predovšetkým kamionistov z Česka, Poľska, Maďarska, či Rumunska (viac TU).
Združenie dopravcov Česmad Bohemia z plánov českých zamestnancov súdiť sa nadšená nie je. Tvrdí, že Česi síce majú menšie mzdy, ale časť príjmu im dorovnávajú diéty, teda 45 eur denne, ktoré im zamestnávatelia vyplácajú za prácu v cudzine. „Usilujeme o to, aby sa diéty započítavali do mzdy. Keby sa totiž z toho, že Česi budú úspešní na súde, stala všeobecná prax, nebudú môcť české firmy konkurovať nemeckým,“ hovorí hovorca Česmadu Martin Felix.
Dispečer Petr Kůs vysvetlil, že lacnejší autodopravcovia z Česka, Poľska i ďalších krajín ich pripravujú o tržby.
Práve to, čo Česi zarábajú oficílne na diétach je hlavným problémom, prečo majú papierovo menej, než je nemecké minimum. „Zarábal som oficiálne dvanásť tisíc korún, zbytok som mal na diétach. Keď potom idem marodiť, mám mesačne 4,5 tisíc korún. Väčšina kamionistov sa kvôli tomu dostáva do finančných problémov,” hovorí Petr Mach, ktorý jazdil tri roky pre špedičnú firmu. Aj on sa obrátil na nemecké odbory a chce dorovnať k platu viac ako pol milióna českých korún.
Tieto prípady však môžu stroskotať na nedostatku dôkazov. Väčšina vodičov si svoje jazdy podrobne neeviduje. Prvý úspešný vodič Jiří Gabrhel si na rozdiel od nich denne zapisoval, kedy vyšiel, kedy prekročil hranice, kedy parkoval a vyložil náklad a aj kedy sa vracal. „Osobné záznamy si vtedy nikto neviedol. I Nemci mi povedali, že to bude o tom, čo vodiči dokážu spedičným firmám preukázať,“ doplnil Mach, ktorý už pre českú pobočku medzinárodnej spedičnej firmy nepracuje a jazdí v Nemecku.
iDnes.cz upozorňuje, že nemecký zákon o minimálnej mzde je nebezpečný aj pre nemeckých odberateľov. Súd totiž môže nariadiť, aby vodičom rozdiel v mzdách zaplatil nie ich zamestnávateľ, ale práve zákazník, ktorý lacnejšiu službu nakúpil.

Východoeurópska mzda
V kancelárii projektu Faire Mobilität zvoní denne telefón. „Za posledné tri mesiace sme hovorili približne s tisíckou východoeurópskych vodičov na diaľniciach. Ich životy sa odohrávajú na západoeurópskych diaľniciach, ale stále dostávajú iba východoeurópsku mzdu. To je nespravodlivé,“ uviedol Michael Wahl z projektu Faire Mobilität.
Niektorí českí dopravcovia už vymysleli ako sa riziku súdu so zamestnancami vyhnúť. Opatrenie vo výške minimálnych miezd sa totiž týka len kmeňových zamestnancov, a tak plánujú najímať šoférov na živnostenský list.
Česko to chce zahraničným vodičom oplácať rovnakou mincou. „Už nebudeme len upozorňovať. Ako sú naši vodiči trestaní v iných krajinách, tak budeme vyžadovať dodržovanie smerníc tu,“ vysvetlil český minister dopravy Dan Ťok.
Nízke mzdy však už žalujú aj iný zamestnaci ako len vodiči kamiónov. Napríklad Jozef J. pracoval v Nemecku v montovni elektrotechnických súčiastok blízko Mníchova.

ZDROJ >>

Komentujte :)