Slovensko 6. januára 2017 (HSP/Foto: TASR – Pavol Zachar)

Po zverejnení rozhodnutia súkromného dopravcu RegioJet opustiť slovenský trh na vlakovej linke Bratislava-Košice, sa na koalíciu valí zo strany opozície vlna kritiky. Predseda parlamentu Andrej Danko sa však voči kritike ohradil a tvrdí, že spoločnosť RegioJet chce získať štátne dotácie a zo slovenských železníc nehodlá odísť (informovali sme TU).

Na snímke interiér IC vlaku Na snímke interiér IC vlaku

O stanovisko k vzniknutej situácii sme požiadali Ministerstvo dopravy a výstavby, ktoré nám cez Odbor komunikácie ozrejmilo, aké výhody prinesú IC vlaky cestujúcej verejnosti. Ministerstvo tiež vysvetlilo, či sa uvažuje o zrušení zliav pre dôchodcov a študentov

V decembri sa na trať Bratislava-Košice vrátili InterCity vlaky. Čo je hlavným cieľom tohto rozhodnutia?

Ministerstvo dopravy prijalo rozhodnutie obnoviť IC vlaky od decembra, pričom našim cieľom je predovšetkým obnoviť rýchle spojenie na dlhých tratiach medzi západom a východom republiky a prilákať zákazníkov, ktorí cestujú na dlhú vzdialenosť. Zámerom je odľahčiť vyťažené rýchliky na tejto trase a zavedením nových IC vlakov ponúknuť platiacej klientele adekvátnu alternatívu. IC vlaky sú komerčným produktom ZSSK, z pohľadu celkového hospodárskeho výsledku chceme dosiahnuť, aby bola prevádzka IC vlakov  vo finančnom zisku už v horizonte troch, resp. štyroch rokov.

Aké výhody prinesie toto opatrenie cestujúcej verejnosti?

Zavedením IC vlakov reagujeme na záujem a zvyšujúci sa dopyt cestujúcich najmä o rýchle a komfortné spojenie hlavného mesta Bratislavy s metropolou východného Slovenska Košicami, samozrejme aj s kvalitnými službami a dostupnou cenou. Prioritou je  rýchlosť a spoľahlivosť za rozumnú cenu.  Populárne IC-ečka prepoja najväčšie  slovenské metropoly Bratislavu a Košice. Predpokladaný čas jazdy bude cca 4 h 45 minút, čo bude výrazne rýchlejšie ako IC vlaky, ktoré jazdili do januára 2016.

InterCity vlaky Železničnej spoločnosti Slovensko jazdia od nového cestovného poriadku, ktorý platí od 11. decembra 2016. Denne budú premávať štyri IC vlaky. Dva vlaky pôjdu z Bratislavy do Košíc a dva opačným smerom z Košíc do Bratislavy. V každej súprave bude pre cestujúcich k dispozícii 247 miest. Vlaky budú povinne miestenkové. Zastavovať budú na šiestich železničných staniciach: Bratislava hlavná stanica – Trnava – Žilina – Poprad -Tatry – Kysak – Košice.

Budú cestujúci IC vlakmi cestovať komfortnejšie v porovnaní s vlakmi súkromného prepravcu RegioJet?

Na túto otázku sa nedá jednoznačne odpovedať, pretože je individuálne, kto čo považuje za komfortné. Napríklad v reštauračných vozňoch IC vlakov sa podávajú jedlá z čerstvých surovín, zabezpečuje sa bezplatné parkovanie pre tých, ktorý si kúpia spiatočný lístok 1. triedy na IC vlak prostredníctvom internetu a potvrdia záujem o parkovanie na parkoviskách pri železničnej stanici v Bratislave, Žiline a v Košiciach, za podmienky že lístok sa vzťahuje na trasu dlhšiu ako 90 km. Okrem toho zabezpečujú pojazdnú úschovňu batožín pri preprave bicyklov a prepravu imobilných cestujúcich.

V súvislostí s vyhlásením súkromného dopravcu RegioJet, ktorý oznámil, že od 31. januára 2017 prestane vypravovať vlaky na trati Bratislava-Košice ministerstvo dopravy uviedlo:

Ministerstvo dopravy je ochotné a pripravené rokovať s každým, kto sa podieľa na zabezpečovaní dopravných výkonov na Slovensku. Keďže spoločnosť RegioJet vyzvala  na zmenu systému zliav, predstavitelia ministerstva si vypočujú jeho argumenty ako aj dôvody na základe ktorých si spoločnosť RegioJet myslí, že by táto zmena ovplyvnila segment IC vlakov, kde vlaky nie sú dotované. Špeciálne v situácii, keď spoločnosť RegioJet dlhodobo prezentuje, že o ich vlaky je záujem a sú naplnené. Spoločnosť RegioJet už bola vyzvaná na rokovanie, termín v tomto čase ešte nepotvrdila. O zrušení sociálnych zliav ministerstvo neuvažuje a ich zachovanie je aj v programovom vyhlásení vlády SR.