Londýn 3. februára 2018 (TASR/HSP/Foto:TASR/AP-Mel Evans)

Po približne polstoročí je dominantné postavenie Británie pri výrobe krídiel pre lietadlá európskeho koncernu Airbus ohrozené. Dôvodom je neistota spojená s brexitom. Konkurencia tak môže pripraviť ostrovné závody o výrobu s vysokou pridanou hodnotou.
Na ilustračnej snímke lietadlo Airbus A350 XWB

Najmenej sedem vlád už oslovilo Airbus. Snažia sa získať výrobu krídel, keďže európsky koncern má obavy z dôsledkov odchodu Británie z Európskej únie (EÚ) na svoju produkciu. To zase vyvolalo znepokojenie v britských závodoch. Boja sa, že prídu o svoju vedúcu úlohu v rámci koncernu. Uviedli to zdroje oboznámené so záležitosťou, ktoré nechceli byť menované.
V čase, keď Airbus aktuálne vyhodnocuje plány na výrobu nového modelu A320, sa už na neho obrátili členovia EÚ – Francúzsko, Nemecko a Španielsko, ako aj USA a Čína, kde má tiež montážne linky, a dokonca aj Mexiko a Južná Kórea, tvrdia zdroje.
Vedenie Airbusu opakovane naznačilo, že britské závody, ktoré od roku 1970 vyrábajú krídla pre Airbus, nemajú garantované svoje dominantné postavenie. Brexit totiž všetko skomplikoval a Airbusu hrozí, že po odchode Británie z EÚ jeho náklady stúpnu a cezhraničné dodávky budú zložitejšie.
Airbus sa odmietol vyjadriť k tejto správe, uviedol len, že jeho prvoradým cieľom je globálna konkurencieschopnosť spoločnosti.
A zatiaľ čo sa britská premiérka Theresa Mayová snaží dosiahnuť dohodu, ktorá udrží silné väzby medzi EÚ a Britániou aj po jej odchode z bloku na budúci rok, tvrdé krídlo stúpencov brexitu v jej Konzervatívnej strane jej v tom bráni. Táto neistota tak spôsobila, že spoločnosti – od bánk, cez automobilky až po výskum, prehodnocujú svoje investičné plány v Spojenom kráľovstve.
Londýnske ministerstvo pre podnikanie vo svojom vyhlásení uviedlo, že bude naďalej úzko spolupracovať s firmami zo všetkých odvetví v snahe zabezpečiť bezproblémové pokračovanie ich podnikania.
Britská vláda poskytuje finančnú podporu pre vývoj krídiel pre Airbus, ktorý v Spojenom kráľovstve zamestnáva 15.000 ľudí.
Airbus zase uviedol, že jeho továreň na krídla vo waleskom meste Broughton, kde sa už počas druhej svetovej vojny vyrábali bombardéry, je jednou z jej najproduktívnejších. Druhý závod vo Filtone, na juhozápade Anglicka, je zodpovedný najmä za dizajn krídiel.
“Som si istý, že Nemci by chceli získať väčší podiel na výrobe krídiel, rovnako ako Francúzi a Španieli,” povedal Mark Tami, poslanec opozičnej Labouristickej strany, ktorý zastupuje tento volebný obvod.
Krídla sú najkomplexnejšou časťou lietadla, a preto Spojené kráľovstvo dôkladne strážilo svoje odborné znalosti v tejto oblasti. Najmä nemecká vláda sa pritom už v minulosti sťažovala, že nedosiahla spravodlivý podiel prác na kľúčových programoch, ako je A350.
Zatiaľ čo presun súčasnej výroby z Broughtonu by bol nákladný, Airbus si môže vybrať iné miesto pre výrobu krídiel pre nové modely. Koncern pracuje na plánoch pre ďalšiu generáciu A320, ktoré bude mať celé krídla z kompozitných materiálov, čo pomôže znížiť spotrebu paliva o 30 %.
V Británii sa vyrábajú krídla pre A350. To tiež predstavuje prekážku pre získanie novej výroby pre A320 alebo iné vývojové modely. Francúzsko a Nemecko, kde koncern zostavuje väčšinu svojich lietadiel, dlho tlačia na Airbusu, aby im dal väčší podiel na celkovej produkcii.