Londýn 22. júna 2017 (TASR/HSP/Foto:TASR-Lukáš Grinaj)

Nemeckému automobilovému priemyslu hrozia po odchode Británie z EÚ veľké škody. Zo 60.000 pracovných miest, ktoré závisia od predaja nemeckých vozidiel a automobilových dielov do Británie, by mohlo zmiznúť až 18.000, čiže takmer tretina.
Ilustračné foto

Podľa najnovšej štúdie konzultačnej spoločnosti Deloitte predaj automobiliek v EÚ môže klesnúť o 20 %, pričom najviac utrpia najmä nemecké koncerny. Tak výrazný prepad predaja nastal počas finančnej krízy v roku 2009.
Autori štúdie vysvetľujú pokles predaja clami, ak nastane tzv. tvrdý brexit. Negatívne sa prejaví aj oslabenie libry, ktoré predraží dovoz. Firmy budú v dôsledku rastúcich nákladov nútené zvážiť optimalizáciu dodávateľského reťazca, ako aj presun výrobných kapacít na kontinent.
Veľká Británia je pre nemecké automobilky dôležitým trhom, každé piate exportované vozidlo smeruje práve na Britské ostrovy. V roku 2016 tam bolo predaných 950.000 áut z Nemecka. Pri tzv. tvrdom brexite by vozidlá vyrobené v Nemecku zdraželi v Británii o 21 %, v priemere by tak kupci zaplatili v prepočte o 5600 eur viac.
Najviac by z tvrdého brexitu profitovali britskí výrobcovia a firmy z krajín mimo EÚ. Išlo by však len o krátkodobý vzostup predaja, keďže mnohí odoberajú montážne diely od dodávateľov v EÚ a ich ceny by tiež stúpli.

Vážení čitatelia, žiaden článok na tejto stránke nie je spoplatnený, čo je dôvodom, prečo musí byť na nej viac reklamy. Chceme vás preto poprosiť o trpezlivosť a zhovievavosť. Vieme, že reklama je niekedy otravná, ale pomáha dofinancovať prevádzku vášho obľúbeného portálu. Chceme sa tiež obzvlášť poďakovať tým, ktorí nás finančne podporujú. Ak sa k nim chcete pripojiť, kliknite sem.